Page 237 - Türkçeyi Etkili Kullananlar
P. 237
Etkinlik
1. Aşağıdaki parçayı okuyunuz. Parçadan hareketle Ziya Gökalp'ın "Türk" tanımını Atatürk'ün
"Ne mutlu Türk'üm diyene!'" sözü ile karşılaştırınız.
“Türk olmak için her şeyden evvel Türk harsı (kültürü) ile terbiye görmek ve Türk
mefkûresi (ideali) için çalışmak şarttır. Bu şartları taşımayanlara, kanca ve ırkça Türk
olsalar bile ‘Türk’ unvanını veremeyiz.”
(…)
“Yalnız saadet zamanlarında değil, felaket zamanında da bizden ayrılmayanları nasıl
milletimizin dışında sayabiliriz? Hususiyle, bunlar arasında milletimize karşı büyük
fedakârlıklar yapmış, Türklüğe büyük hizmetler ifa etmiş (yerine getirmiş) olanlar varsa,
nasıl olur da bu fedakâr insanlara (siz Türk değilsiniz) diyebiliriz?”
(Ziya Gökalp, Türk Kimdir?)
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
2. Aşağıdaki parçayı Atatürk’ün “Millî olmayan eğitim, yüzyıllardır süren felaketlerimizin
temel sebeplerindendir.” cümlesinden hareketle açıklayınız.
“Avrupa medeniyetinden ne alacağız?”
Şüphesiz ondan milli bir lisan almayacağız. Çünkü halkımız arasında konuşulan milli bir
lisanımız var. Fakat lisaniyat ilmine dair usullerimiz yok. O halde ondan lisaniyat ilmini
alacağız. (...) Şüphesiz Avrupa’dan milli bir ahlak da almayacağız. Zira halkımız arasında
milli ahlakımız da var. Fakat ahlakiyat ilmine dair taharri (araştırma) usullerini bilmiyoruz.
O halde ondan ahlak değil, ahlakiyat ilmini alacağız. (...) Biz Avrupa’dan hatta müsbet
ilimlerin neticelerini bile almayacağız. İlim hakikatleri kendimizde bulmak üzere yalnız
ilimlerin usullerini alacağız, hatta tekniklerin fenlerin mahsullerini değil kendilerini
alacağız. Mesela Avrupalı musikişinasların bestelerini değil, halkımız arasında terennüm
edilen melodileri armonize edecek usulleri alacağız.
(Ziya Gökalp, Makaleler)
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
Türk Dili ve Edebiyatı 235