Page 44 - Türkçeyi Etkili Kullananlar
P. 44

A             şık Mahzunî Şerif
                                                                   ÂŞIK MAHZUNÎ ŞERİF

                                                                                                 (1939-2002)




                                                       Hayatı ve Eserleri


           Asıl  adı  Şerif  Cırık’tır  ve  Maraş’ın  Afşin  ilçesinin  Berçenek  köyünde  doğmuştur.  Saz  çalmayı  amcası  Âşık
           Fezali'den on iki yaşında öğrenmiştir. Tasavvuf eğitimini aldığı Cırık Baba ona mahcupluğu nedeniyle "Mahzunî"
           mahlasını vermiştir. 1961 ve sonrasında yüzlerce plak ve kaset yapmıştır. 24 yaşında en tanınan eseri olan İşte
           Gidiyorum Çeşm-i Siyahım türküsüyle dikkatleri üzerine çekmiştir. 17 Mayıs 2002'de Almanya'nın Köln kentinde
           hayata veda eden Âşık Mahzunî Şerif, Hacı Bektaş Veli Külliyesi'nin yakınındaki “Çilehane”ye defnedilmiştir.
           453 plağı, 58 kaseti, türkülerinin yer aldığı kitapları ve TRT tarafından çekilmiş iki adet belgeseli bulunan
           Muhsuni Şerif, türkülerini ve serbest tarzda yazdığı şiirlerini Dolunaya Tül Düştü adlı kitapta toplamıştır.
           Anadolu’yu Kucaklayan Ozan, Dom Dom Kurşunu, İşte Bizim Mahzunî, Gümüş Yelek, Berçenekli Âşık Mahzunî,
           Âşık Mahzunî Şerif -Dolunaya Tül Düştü- Şiirler, Sanat Yapıtları eserlerinden bazılarıdır.



                               Türkçeye Katkıları



           •   Türk halk şiiri geleneğine sözü (şiirleri) ve sazı ile yeni bir soluk kazandırmıştır. Şiirlerini arı ve
               güzel bir Türkçe ile yazan Mahzunî Şerif, döneminin sorunlarını şiirleri ve sazı ile açık bir üslupla
               çekinmeden ifade etmiştir.

           •   Şiirlerinin anlamsal boyutu oldukça derindir. Her dizede ince duyarlıklar, hassas ölçüler, zorlu
               beğeniler, olağan ve olağandışı unsurlar mevcuttur.

           •   Mahzunî, çağının sorunlarını eleştirirken bilinçlendirici bir tavır benimsemiştir. Bu tavırda yetiştiği
               zengin kültürel yapı ve güçlü âşıklık yeteneği etkilidir. Son dönem şiirlerinde ise dinî ve felsefi
               unsurları yoğun olarak kullanmıştır.

           •   Onun söz varlığını oluşturan unsurların başında din ve inanç doğrultusunda mezhepsel çelişkiler;
               haktan, hukuktan ve özgürlükten yana takındığı siyasal görüşe ait unsurlar; gezdiği yerler ve
               gördükleri ile tabii ki birçok şairin, ozanın ana teması olan aşk, sevda gelmektedir.

           •   Hece ölçüsü ile yazdığı şiirlerinde hecenin yedi, sekiz ve on birli ölçülerini yoğun olarak kullanmış;
               zaman zaman da beşli ve on beşli kalıplardan yararlanmıştır.
           •   Nazım türü olarak nefes tarzının bulunduğu şiirlerinde benzetme, irsalimesel, tecahülüarif,
               sehlimümteni, tevriye, istiare, nida, tekrir, istifham ve mecazımürsel söz sanatlarına yer vermiştir.
           •   Yirmi bine yakın şiiri olan Mahzunî, hemen hemen her ortamda, her sohbette doğaçlama şiirler
               söylemiştir. Birçok yabancı ülkede deyişleri değişik dillerde okunmuştur.
           •   Bektaşi geleneğinin ve Anadolu ezgilerinin dünyaya tanıtılmasında etkili olmuştur.

           •   1989'dan itibaren üç yıla yakın  “Halk Ozanları
               Derneği” genel başkanlığını yapan Âşık Mahzunî       Edirne'den Kars'a efendim
               Şerif, 1989-1991 yılları arasında Halk Ozanları      Bu memleket takım takım bizim be…
               Federasyonu tarafından “dünyanın en büyük üç         Bizi bölemezsin behey serseri!
               ozanı” arasında gösterilmiştir.                      Toprak gibi büküm büküm bizim be…




      42                                    Türkçeyi Etkili Kullananlar
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49