Page 49 - Türkçeyi Etkili Kullananlar
P. 49

Etkinlik




            1.   Âşık Paşa’nın Garibnâme isimli eserinden alıntılanan aşağıdaki beyitleri okuyunuz.
                 Beyitlerin özelliklerini tabloda verilen ifadelerden uygun olanların karşısına tik atarak (√)
                 işaretleyiniz. İşaretlemenizin gerekçesini sözlü olarak açıklayınız.

                  İlla câhilden sakıngıl sözüni         Dil, Anlatım ve İçerik Özellikleri Tablosu
                  Söyleyüp hor eyleme kendüzüni
                                                        Açık, akıcı ve anlaşılır bir dil kullanılmıştır.
                  Kendüzin bilendür ol Hakk’ı bilen     Arapça, Farsça tamlamalar yoğun olarak
                  Kendüye gelendür ol Hakk’ı bulan      kullanılmıştır.
                  Eydeyüm bir hoş mesel senden sana     Dilin sözü aktarma ve iletişim sağlamadaki
                  Yâdigâr olsun bu söz benden sana      önemine dikkat çekilmiştir.

                  Ne dilüm var hâlümi ‘arz itmege       Atasözü ve kalıp sözlere yer verilen hikemî bir
                  Ne gücüm var başum alup gitmege       üslup kullanılmıştır.


                  Kendü vasfın girü oldur eytdüren      Konuşma dilinin imkânlarından faydalanan
                  Güldür âhir bülbüli nutka süren       sohbet havasında bir anlatım tercih edilmiştir.
                                                        Türkçenin, yazı dili olabilecek ifade gücü ve
                  Ma’nîyi bir dilde sanman siz hemân    inceliklere sahip olduğu gösterilmiştir.
                  Cümle diller anı söyler bîgümân
                                                        Dil ve anlatım özelliklerinde dönemin estetik
                  Nitekim hikmetde söz gelmiş durur     kabullerine öncelik verilmiştir.
                  Pîşrevlerden bize kalmış durur
                                                        Arapça, Farsça sözcükler halk diline yerleştiği
                  Dür sadefde didiler âhûda nâf         kadar ve ölçülü kullanılmıştır.
                  Gönül erenlerdedür câhilde lâf
                                                        Türk dili ve kültürünün üstünlüğünün gösterilmesi

                  Ömrümi sarf eyledüm ben bunlara       için epik bir anlatım tercih edilmiştir.
                  Gelmedi bunlar benümle bu yola        Anlatma gücünde dillerin eşit olduğu gösterilmiştir.
                  (…)
                  Ben buları yâr sanurdum kanı yâr      Arapça ve Farsça sözcükler kullanılmayıp
                  Her biri bir nesne kıldı ihtiyâr      yalnızca Türkçe sözcüklere yer verilmiştir.
                  Egledi bunlar beni yıldan yıla        Hikmet ve manalara Türkçede de ulaşılabileceği ve
                  Nâzenîn ‘ömrüm bular virdi yile       Türkçenin anlatım gücü gösterilmek istenmiştir.



             2.  Âşık Paşa’nın Garibnâme’yi Türkçe yazmasının nedenini aşağıdaki beyitlerden hareketle
                 açıklayınız.


                   Bu kitâb anun içün geldi dile          ..............................................................................................
                   Kim bu dil ehli dakı ma’nî bile        ..............................................................................................
                   (…)
                   Türk dilinde ya’ni ma’nî bulalar       ..............................................................................................
                   Türk ü Tâcik cümle yoldaş olalar       ..............................................................................................

                   Yol içinde birbirini yirmeye           ..............................................................................................
                   Dile bakup ma’nîyi hor görmeye         ..............................................................................................


                   Tâ ki mahrum kalmaya Türkler dakı      ..............................................................................................
                   Türk dilinden anlayalar ol Hak’ı       ..............................................................................................
                   (…)
                   Kamu dilde ma’nî vardur bilene         ..............................................................................................
                   Kamu yolda hak bulındı bulana          ..............................................................................................




                                               Türk Dili ve Edebiyatı                                           47
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54