Page 43 - Performans Görevi ve Proje Çalışması Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 43

3
                                                  BÖLÜM




            gerektiğidir. Proje denildiğinde, ortaya konulan ürün üzerinden bir değerlendirme yapılacağı şeklinde yaygın bir kanaat
            vardır. Oysa başlangıçta da belirtildiği üzere, proje çalışmalarında Disiplinlerarası öğrenme, çalışma takvimi oluşturma
            ve buna uyma, takım çalışması, sunum gibi süreç boyunca farklı kazanımlar elde edilmekte ve değerlendirmenin tüm
            bunları kapsaması gerekmektedir. Bu nedenle, değerlendirme aşamasında kontrol listesi, derecelendirme ölçekleri ve
            dereceli değerlendirme anahtarı (rubrik) gibi süreç değerlendirmesini kapsayacak araçlar kullanılmalıdır.
                   Kontrol Listeleri
            Gözlenen performansın ya da ürünün ölçütlere ne derece uyumlu olduğunun belirlenmesinde kullanılan kontrol liste-
            leri performans ya da ürünle ilgili eksik noktaların ortaya konulmasını sağlar. Kontrol listeleri ‘evet’ ‘hayır’ ; ‘var’ ‘yok’
            veya 0-1 seklinde değerlendirilir. Örneğin, sözlü sunumlarla ilgili bir kontrol listesi, çeşitli performans seviyelerinde
            duruş, netlik, göz teması, kıyafet ve ses yüksekliğinin nasıl göründüğünü tanımlamalıdır.
                   Derecelendirme Ölçekleri
            Kontrol listeleri, proje sonunda ortaya konulan ürün ya da performansın belirlenen ölçütlere göre değerlendirilmesini
            sağlasa da performansın düzeyiyle ilgili bilgi vermemektedir. Derecelendirme ölçekleri ise ürün ya da performansın
            ölçütlere uygunluk derecesini gösterir. Çok iyi, iyi, orta, zayıf gibi ölçütler ile gözlenen performans ya da ürün değer-
            lendirilir. Bu noktada dikkat edilmesi gereken husus, her seviye arasındaki mesafenin eşit olmasıdır. Öğrenciler, perfor-
            mansta en düşükten en yükseğe geçmelerine yardımcı olacak artımlı ve ulaşılabilir değişiklikleri tanımlayabilmelidir.

                   Dereceli Puanlama Anahtarı (Rubrik)
            Dereceli puanlama anahtarları, beklentilerinizi ifade etmenize, neyin, nasıl değerlendirileceğini tanımlamanıza ve öğ-
            rencilerin başarılı olmak için ne yapmaları gerektiğini anlamalarına yardımcı olur. Rubrikler, ürünü ve tüm proje oluş-
            turma sürecini kapsayarak değerlendirme sürecinden öznelliğin ve önyargının kaldırılmasını sağlar.
            Rubrikler, proje başlatılmadan önce öğrencilerle paylaşılmalıdır.  Öğrenciler, proje sırasında neye göre değerlendirile-
            ceklerini ve istedikleri notu veya değerlendirmeyi elde etmek için nasıl performans göstermeleri gerektiğini görmek
            için rubriklere başvurabilirler.
            Tablo 13. Dereceli Puanlama Anahtarı Örneği-1 (Rubrik)
                                                                                   Sonuçları Yorum-
                  Düzeyler        Bilimsel Yöntemi Anlama       Veri Toplama
                                                                                       lama
                                                              Datalar etraflı bir
                                Bilimsel metot ve basamaklara                      Datalar doğru bir
               İleri                                          şekilde toplandı ve
                                   göre deney tasarlandı.                         şekilde yorumlandı.
                                                               değerlendirildi.
                                 Bütün basamaklar bilimsel   Deneyde tanımlandığı   Datalar deneyin
               Yeterli        metotlara göre kullanıldı ve uygun   şekilde datalar toplandı.  gerektirdiği şekilde
                                basamaklara müracaat edildi.                         yorulandı.


                                   Bilimsel metodun bazı       Datalar deneyde        Dataların
               Kısmen Yeterli  basamaklarına doğru bir şekilde   belirtildiği şekliyle tam   yorumlanması
                                       başvuruldu.           olarak toplanamadı.   tamamlanmadı.


                                Bilimsel metodun basamakları   Az sayıda data toplandı   Datalar yorumlan-
               Yetersiz
                                    yerine getirilmedi.      ya da hiç toplanmadı.     madı.












                                                                                                   43
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48