Page 43 - Performans Görevi ve Proje Çalışması Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 43
3
BÖLÜM
gerektiğidir. Proje denildiğinde, ortaya konulan ürün üzerinden bir değerlendirme yapılacağı şeklinde yaygın bir kanaat
vardır. Oysa başlangıçta da belirtildiği üzere, proje çalışmalarında Disiplinlerarası öğrenme, çalışma takvimi oluşturma
ve buna uyma, takım çalışması, sunum gibi süreç boyunca farklı kazanımlar elde edilmekte ve değerlendirmenin tüm
bunları kapsaması gerekmektedir. Bu nedenle, değerlendirme aşamasında kontrol listesi, derecelendirme ölçekleri ve
dereceli değerlendirme anahtarı (rubrik) gibi süreç değerlendirmesini kapsayacak araçlar kullanılmalıdır.
Kontrol Listeleri
Gözlenen performansın ya da ürünün ölçütlere ne derece uyumlu olduğunun belirlenmesinde kullanılan kontrol liste-
leri performans ya da ürünle ilgili eksik noktaların ortaya konulmasını sağlar. Kontrol listeleri ‘evet’ ‘hayır’ ; ‘var’ ‘yok’
veya 0-1 seklinde değerlendirilir. Örneğin, sözlü sunumlarla ilgili bir kontrol listesi, çeşitli performans seviyelerinde
duruş, netlik, göz teması, kıyafet ve ses yüksekliğinin nasıl göründüğünü tanımlamalıdır.
Derecelendirme Ölçekleri
Kontrol listeleri, proje sonunda ortaya konulan ürün ya da performansın belirlenen ölçütlere göre değerlendirilmesini
sağlasa da performansın düzeyiyle ilgili bilgi vermemektedir. Derecelendirme ölçekleri ise ürün ya da performansın
ölçütlere uygunluk derecesini gösterir. Çok iyi, iyi, orta, zayıf gibi ölçütler ile gözlenen performans ya da ürün değer-
lendirilir. Bu noktada dikkat edilmesi gereken husus, her seviye arasındaki mesafenin eşit olmasıdır. Öğrenciler, perfor-
mansta en düşükten en yükseğe geçmelerine yardımcı olacak artımlı ve ulaşılabilir değişiklikleri tanımlayabilmelidir.
Dereceli Puanlama Anahtarı (Rubrik)
Dereceli puanlama anahtarları, beklentilerinizi ifade etmenize, neyin, nasıl değerlendirileceğini tanımlamanıza ve öğ-
rencilerin başarılı olmak için ne yapmaları gerektiğini anlamalarına yardımcı olur. Rubrikler, ürünü ve tüm proje oluş-
turma sürecini kapsayarak değerlendirme sürecinden öznelliğin ve önyargının kaldırılmasını sağlar.
Rubrikler, proje başlatılmadan önce öğrencilerle paylaşılmalıdır. Öğrenciler, proje sırasında neye göre değerlendirile-
ceklerini ve istedikleri notu veya değerlendirmeyi elde etmek için nasıl performans göstermeleri gerektiğini görmek
için rubriklere başvurabilirler.
Tablo 13. Dereceli Puanlama Anahtarı Örneği-1 (Rubrik)
Sonuçları Yorum-
Düzeyler Bilimsel Yöntemi Anlama Veri Toplama
lama
Datalar etraflı bir
Bilimsel metot ve basamaklara Datalar doğru bir
İleri şekilde toplandı ve
göre deney tasarlandı. şekilde yorumlandı.
değerlendirildi.
Bütün basamaklar bilimsel Deneyde tanımlandığı Datalar deneyin
Yeterli metotlara göre kullanıldı ve uygun şekilde datalar toplandı. gerektirdiği şekilde
basamaklara müracaat edildi. yorulandı.
Bilimsel metodun bazı Datalar deneyde Dataların
Kısmen Yeterli basamaklarına doğru bir şekilde belirtildiği şekliyle tam yorumlanması
başvuruldu. olarak toplanamadı. tamamlanmadı.
Bilimsel metodun basamakları Az sayıda data toplandı Datalar yorumlan-
Yetersiz
yerine getirilmedi. ya da hiç toplanmadı. madı.
43