Page 64 - Biyoloji Sınıf İçi Değerlendirme
P. 64

BİYOLOJİ        SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME





              SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME ÖRNEĞİ 12



             DERS                 BİYOLOJİ

             SINIF                9
             ÜNİTE                Hücre
             KONU                 Hücre Zarından Madde Geçişleri
             KAZANIM              9.2.1.3. Hücre zarından madde geçişine ilişkin kontrollü bir deney yapar.
             Kazanım Açıklaması a. Hücre zarından madde geçişine ilişkin deney öncesi bilimsel yöntem basamak-
                                  ları bir örnekle açıklanır.
             KAZANIMIN             Anlama*
             BİLİŞSEL DÜZEYİ      *Kazanımın bilişsel düzeyi belirlenirken kazanım açıklaması dikkate alınmıştır.

             ÖNERİLEN SÜRE        40 Dakika
             ÖLÇME ARACI          Çalışma Kâğıdı
             ÖĞRENCİDEN           Öğrencilerden; bilimsel yöntem basamaklarını örnek bir çalışmayla belirtmeleri
             BEKLENEN             beklenmektedir.
                                  OLASI DOĞRU CEVAP:
                                  Örnek gözlem olayında, problem tespiti yapıldığı ve sorulması gereken örnek bir
                                  soru sorulduğu için öğrencinin hipotez oluşturma basamağından devam etmesi
                                  istenmiştir. Buna göre;

                                  1) Hipotezler Oluşturmak: Bilimsel sorunun nasıl çözüleceğini araştırmış ve göz-
                                    lemler yaparak sorunun çözümüyle ilgili öneriler sunmuştur. Bunlar şöyledir:
                                    Hücreler tuzlu (çok yoğun) ortamlarda su kaybeder.  Hücrelerin tuz yoğunluğu
                                    arttıkça su kaybetme oranı azalır.

                                  2) Hipoteze Dayalı Tahminler Yapmak: Eğer hipotezler doğruysa su, yarı geçir-
                                    gen özellikteki bir zardan az yoğun ortamdan çok yoğun ortama doğru hareket
                                    eder ve yoğunluk farkı arttıkça suyun geçişi hızlanır.

                                  3) Kontrollü Deneyler Tasarlamak: Bu kontrollü deneyde bağımsız değişken, be-
                                    herglas içindeki tuz çözeltisidir. Bağımlı değişken ise çözelti içindeki tuzlu su
                                    miktarına göre değişen su geçişidir. Bağımsız değişkenin sabit tutulduğu gruba
                                    kontrol grubu denir. Aynı yapı ve özellikte 4 adet beherglas ve 4 adet kurutul-
             DEĞERLENDİRME
                                    muş bağırsak alınır; beherglasların birincisine saf su, ikincisine %20 yoğunluk-
                                    ta tuz çözeltisi, üçüncüsüne %30 yoğunlukta tuz çözeltisi, dördüncüsüne ise
                                    %40 yoğunlukta tuz çözeltisi konur. Her bir beherglasa aynı miktarda saf su
                                    içeren bağırsaklar ayrı ayrı yerleştirilir. Bir süre bekledikten sonra bağırsaklar-
                                    dan tuz çözeltilerine doğru su geçişinin olduğu ve yoğunluğu daha fazla olan
                                    çözeltilere yoğunluğu daha az olan çözeltilere göre su geçişinin daha fazla ve
                                    daha hızlı olduğu gözlemlenir. Kontrol grubu olan 1. beherglasta ise çözelti ve
                                    bağırsak arasında yoğunluk farkı olmadığından su geçişi gözlenmez. Kontrollü
                                    deneyler hipotezi desteklemiştir.

                                  4)  Sonuçları  Değerlendirmek:  Yoğunluğu  hücrenin  sitoplazma  yoğunluğundan
                                    fazla olan çözeltilerde, hücreler su kaybeder.

                                  5) Veriler hipotezi desteklediği için deneyleri tekrarlamak ve elde edilen sonuçları
                                    diğer bilim insanları ile paylaşmak.

                                  Bilimsel basamakları kullanarak verilen her bir doğru örnek 1 puan olarak değer-
                                  lendirilecektir. Öğrencinin alabileceği en yüksek puan 5’tir.

                                  Sınıfın çoğunluğunda yanlış cevaplar verilmiş ise öğretmenin yanlış öğrenmeleri
             GERİ BİLDİRİM
                                  düzeltmesi ve kavram yanılgılarını gidermesi önerilir.
        64
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69