Page 64 - Biyoloji Sınıf İçi Değerlendirme
P. 64
BİYOLOJİ SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME
SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME ÖRNEĞİ 12
DERS BİYOLOJİ
SINIF 9
ÜNİTE Hücre
KONU Hücre Zarından Madde Geçişleri
KAZANIM 9.2.1.3. Hücre zarından madde geçişine ilişkin kontrollü bir deney yapar.
Kazanım Açıklaması a. Hücre zarından madde geçişine ilişkin deney öncesi bilimsel yöntem basamak-
ları bir örnekle açıklanır.
KAZANIMIN Anlama*
BİLİŞSEL DÜZEYİ *Kazanımın bilişsel düzeyi belirlenirken kazanım açıklaması dikkate alınmıştır.
ÖNERİLEN SÜRE 40 Dakika
ÖLÇME ARACI Çalışma Kâğıdı
ÖĞRENCİDEN Öğrencilerden; bilimsel yöntem basamaklarını örnek bir çalışmayla belirtmeleri
BEKLENEN beklenmektedir.
OLASI DOĞRU CEVAP:
Örnek gözlem olayında, problem tespiti yapıldığı ve sorulması gereken örnek bir
soru sorulduğu için öğrencinin hipotez oluşturma basamağından devam etmesi
istenmiştir. Buna göre;
1) Hipotezler Oluşturmak: Bilimsel sorunun nasıl çözüleceğini araştırmış ve göz-
lemler yaparak sorunun çözümüyle ilgili öneriler sunmuştur. Bunlar şöyledir:
Hücreler tuzlu (çok yoğun) ortamlarda su kaybeder. Hücrelerin tuz yoğunluğu
arttıkça su kaybetme oranı azalır.
2) Hipoteze Dayalı Tahminler Yapmak: Eğer hipotezler doğruysa su, yarı geçir-
gen özellikteki bir zardan az yoğun ortamdan çok yoğun ortama doğru hareket
eder ve yoğunluk farkı arttıkça suyun geçişi hızlanır.
3) Kontrollü Deneyler Tasarlamak: Bu kontrollü deneyde bağımsız değişken, be-
herglas içindeki tuz çözeltisidir. Bağımlı değişken ise çözelti içindeki tuzlu su
miktarına göre değişen su geçişidir. Bağımsız değişkenin sabit tutulduğu gruba
kontrol grubu denir. Aynı yapı ve özellikte 4 adet beherglas ve 4 adet kurutul-
DEĞERLENDİRME
muş bağırsak alınır; beherglasların birincisine saf su, ikincisine %20 yoğunluk-
ta tuz çözeltisi, üçüncüsüne %30 yoğunlukta tuz çözeltisi, dördüncüsüne ise
%40 yoğunlukta tuz çözeltisi konur. Her bir beherglasa aynı miktarda saf su
içeren bağırsaklar ayrı ayrı yerleştirilir. Bir süre bekledikten sonra bağırsaklar-
dan tuz çözeltilerine doğru su geçişinin olduğu ve yoğunluğu daha fazla olan
çözeltilere yoğunluğu daha az olan çözeltilere göre su geçişinin daha fazla ve
daha hızlı olduğu gözlemlenir. Kontrol grubu olan 1. beherglasta ise çözelti ve
bağırsak arasında yoğunluk farkı olmadığından su geçişi gözlenmez. Kontrollü
deneyler hipotezi desteklemiştir.
4) Sonuçları Değerlendirmek: Yoğunluğu hücrenin sitoplazma yoğunluğundan
fazla olan çözeltilerde, hücreler su kaybeder.
5) Veriler hipotezi desteklediği için deneyleri tekrarlamak ve elde edilen sonuçları
diğer bilim insanları ile paylaşmak.
Bilimsel basamakları kullanarak verilen her bir doğru örnek 1 puan olarak değer-
lendirilecektir. Öğrencinin alabileceği en yüksek puan 5’tir.
Sınıfın çoğunluğunda yanlış cevaplar verilmiş ise öğretmenin yanlış öğrenmeleri
GERİ BİLDİRİM
düzeltmesi ve kavram yanılgılarını gidermesi önerilir.
64