Page 60 - Fizik Sınıf İçi Değerlendirme
P. 60
FİZİK SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME
SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME ÖRNEĞİ 4
DERS FİZİK
SINIF 10
ÜNİTE Basınç ve Kaldırma Kuvveti
KONU Basınç
KAZANIM 10.2.1.2. Akışkanlarda akış sürati ile akışkan basıncı arasında ilişki kurar.
Kazanım Açıklaması a) Deney veya simülasyonlardan yararlanılarak kesit alanı, basınç ve akışkan sü-
rati arasında bağlantı kurulması sağlanır.
b) Bernoulli İlkesi’nin günlük hayattaki örnekler (çatıların uçması, şemsiyenin ters
çevrilmesi, rüzgârlı havalarda kapıların sert kapanması gibi) üzerinden açıklanma-
sı sağlanır.
ç) Günlük hayatta akışkan basıncının sağlayabileceği kolaylıklar (uçakların uçması
gibi) ve olumsuz etkilerine karşı alınması gereken sağlık ve güvenlik tedbirleri (yük-
sek süratle hareket eden araçlara yaklaşılmaması gibi) vurgulanır.
KAZANIMIN
BİLİŞSEL DÜZEYİ Analiz
ÖNERİLEN SÜRE 15 Dakika
ÖLÇME ARACI Açık Uçlu Soru
Öğrencilerin;
• Hareketli bir akışkanın hareket ettiği kesit ile sürati arasındaki ilişkiyi belirlemeleri,
• Akışkanın sürati ile çeper basıncı arasındaki ilişkiyi belirlemeleri,
ÖĞRENCİDEN • Verilen örnek bir olayda akışkanın kesitalanı - sürat ilişkisini analiz etmeleri,
BEKLENEN • Günlük hayatta karşılaştığı bir durumda (örneğin; uçakların havalanması, fırtınalı
havalarda camların dışarı patlaması, fırtınalı havalarda şemsiyelerin ters dönmesi,
fırtınalı havalarda çatıların uçması vb.) akışkan sürati - çeper basıncı ilişkisini yorum-
laması beklenmektedir.
1. Soru:
P
1 h
1
P h
2 2
P
3 h
3
3
1 2
DEĞERLENDİRME
Borunun kesit alanı ile sıvı akış sürati arasında ters orantı vardır. Kesit alanı azal-
dıkça sıvı, borudan daha süratli geçmektedir. Sıvının akış hızı artarsa boru çeperi
ile etkileşimi azalır, oluşan basınç azalır.
• Kesit alanı azaldıkça sıvı, borudan daha süratli geçer. (1 puan)
• Sıvının akış hızı artarsa oluşan basınç azalır. (1 puan)
Öğrencinin alabileceği en yüksek puan 2’dir.
60