Page 65 - Tarih Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı
P. 65
ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME ÖRNEĞİ 18
DERS TARİH
SINIF 9
ÜNİTE
Türklerin İslamiyet’i Kabulü ve İlk Türk İslam Devletleri
KONU İslamiyet’in Türk Devlet ve Toplum Yapısına Etkisi
KAZANIM 9.6.3. Karahanlı ve Gazneli örneklerinden hareketle İslamiyet’in kabulünün Türk
devlet yapısında ve toplumsal hayatta meydana getirdiği değişimleri analiz eder.
Kazanım Açıklaması Dönemin yazılı eserleri “Kutadgu Bilig”, “Divânü Lûgati’t-Türk”, “Atabetü’l-Haka-
yık” ve “Divân-ı Hikmet”e kısaca değinilir.
KAZANIMIN Analiz
BİLİŞSEL DÜZEYİ
ÖNERİLEN SÜRE 5 ay
ÖLÇME ARACI Proje
PROJENİN İÇERİĞİ:
• Ilk aşamada Islamiyet öncesinde Orta Asya’da görülen bozkır kültürüne
dayalı konar-göçer yaşantı incelenir. Bu vesileyle öğrencilerin;
Türk aile yapısı,
Savaşçı Türk toplumu,
Kadının toplumdaki yeri,
Hayvancılık ve çadır kültürü,
Hayvan üslubu,
Uygurlarla beraber yerleşik hayata geçilmesinin ortaya çıkardığı sos-
yal değişim hakkında çeşitli kaynaklardan araştırma yapmaları beklenir.
Böylelikle Orta Asya Türk toplumunun sosyal yaşantısı ortaya konur.
• Ikinci aşamada Islamiyet’in benimsenmesinin Türk toplumunun sosyal
yaşantısında meydana getirdiği değişim incelenir. Bu vesileyle öğrenci-
lerin;
ÖĞRENCİDEN
BEKLENEN gündelik yaşam,
yerleşik hayata geçilmesi ve köy ve şehir hayatı,
vakıf kültürü,
mutasavvıflar ve Türk toplumuna etkileri
hakkında çeşitli kaynaklardan araştırma yapmaları beklenir. Yapılan
araştırmaların sonunda bozkır kültürüne dayanan konargöçer yaşantı-
da meydana gelen sosyal değişimin hızı ve boyutunun ortaya konması
beklenir.
• Üçüncü aşamada Islamiyet’in benimsenmesi ile Türk toplumunda eko-
nomik yaşamda meydana gelen değişim incelenir. Bu vesileyle öğrenci-
lerin;
Ikta sistemiyle tarım ekonomisi arasındaki ilişkiyi,
Ahi-fütüvvet teşkilatıyla sanayi üretimi ve ticari faaliyetler arasındaki
ilişkiyi
çeşitli kaynaklardan araştırmaları beklenir.
65