Page 65 - Tarih Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı
P. 65

ÖĞRETMEN REHBER KİTABI




                SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME ÖRNEĞİ 18




             DERS                        TARİH
             SINIF                       9

             ÜNİTE
                                         Türklerin İslamiyet’i Kabulü ve İlk Türk İslam Devletleri
             KONU                        İslamiyet’in Türk Devlet ve Toplum Yapısına Etkisi



             KAZANIM                     9.6.3. Karahanlı ve Gazneli örneklerinden hareketle İslamiyet’in kabulünün Türk
                                         devlet yapısında ve toplumsal hayatta meydana getirdiği değişimleri analiz eder.

             Kazanım Açıklaması          Dönemin yazılı eserleri “Kutadgu Bilig”, “Divânü Lûgati’t-Türk”, “Atabetü’l-Haka-
                                         yık” ve “Divân-ı Hikmet”e kısaca değinilir.


             KAZANIMIN                   Analiz
             BİLİŞSEL DÜZEYİ
             ÖNERİLEN SÜRE               5 ay
             ÖLÇME ARACI                 Proje
                                         PROJENİN İÇERİĞİ:
                                         • Ilk aşamada Islamiyet öncesinde Orta Asya’da görülen bozkır kültürüne
                                         dayalı konar-göçer yaşantı incelenir. Bu vesileyle öğrencilerin;
                                          Türk aile yapısı,
                                          Savaşçı Türk toplumu,
                                          Kadının toplumdaki yeri,
                                          Hayvancılık ve çadır kültürü,
                                          Hayvan üslubu,
                                          Uygurlarla beraber yerleşik hayata geçilmesinin ortaya çıkardığı sos-
                                         yal değişim hakkında çeşitli kaynaklardan araştırma yapmaları beklenir.
                                         Böylelikle Orta Asya Türk toplumunun sosyal yaşantısı ortaya konur.
                                         • Ikinci aşamada Islamiyet’in benimsenmesinin Türk toplumunun sosyal
                                         yaşantısında meydana getirdiği değişim incelenir. Bu vesileyle öğrenci-
                                         lerin;
             ÖĞRENCİDEN
             BEKLENEN                     gündelik yaşam,
                                          yerleşik hayata geçilmesi ve köy ve şehir hayatı,
                                          vakıf kültürü,
                                          mutasavvıflar ve Türk toplumuna etkileri
                                         hakkında  çeşitli  kaynaklardan  araştırma  yapmaları  beklenir.  Yapılan
                                         araştırmaların  sonunda  bozkır  kültürüne  dayanan  konargöçer  yaşantı-
                                         da meydana gelen sosyal değişimin hızı ve boyutunun ortaya konması
                                         beklenir.
                                         • Üçüncü aşamada Islamiyet’in benimsenmesi ile Türk toplumunda eko-
                                         nomik yaşamda meydana gelen değişim incelenir. Bu vesileyle öğrenci-
                                         lerin;
                                          Ikta sistemiyle tarım ekonomisi arasındaki ilişkiyi,
                                          Ahi-fütüvvet teşkilatıyla sanayi üretimi ve ticari faaliyetler arasındaki
                                         ilişkiyi
                                         çeşitli kaynaklardan araştırmaları beklenir.



                                                                                                              65
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70