Page 61 - Türk Dili ve Edebiyatı Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı
P. 61
ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME ÖRNEĞİ 16
PERFORMANS GÖREVİ
HİKÂYE YAZMA
Yönerge: Sevgili öğrenciler, bu çalışmada özgün bir hikâye yazmanız hedeflenmektedir. Yaratıcı yazarlık olarak
adlandırabileceğimiz bu çalışma sırasında yaratıcı yazarlığın kişisel bakış açısının hâkim olduğu bir planlama ile
kişiye ait yeni bir yazılı ürünü vücuda getirmek olduğunu vurgulamak yerinde olacaktır.
Çalışma öncesinde şu noktalara dikkat etmelisiniz:
• Yaratıcı yazarlık, bireyin yaratıcılık yeteneği ile bağlantılı bir aktivitedir; bu nedenle hayal dünyanızdan beslen-
meli ya da yazmayı çok istediğiniz bir konuya yönelmelisiniz.
• Yazma eylemi öncesinde hikâyenizi oluşturacak birim, paragraf, bölüm, serim-düğüm-çözüm aşamaları ile
ilgili araştırma yapmalısınız.
• MEB 9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı ders kitabından Yazma Tür ve Tekniklerini Tanıma başlığı altında yer alan
“Hazırlık, Planlama, Taslak Metin Oluşturma, Düzeltme ve Geliştirme, Yazılı Metni Paylaşma” başlıklarını
inceleyerek bu konu ile ilgili genel ağda daha kapsamlı araştırma yapınız.
• Türk edebiyatının hikâye yazarlarından Ömer Seyfettin ve Sait Faik Abasıyanık’ a ait ikişer hikâye okuyarak
farklı hikâye tür ve teknikleri hakkında bir izlenim edinmeye çalışınız.
Çalışmanız sırasında şunlara dikkat etmelisiniz:
• Bir hikâyede bulunması gereken yapı unsurlarını (kişiler, olay örgüsü, mekân, zaman) yazdığınız hikâyeye
eksiksiz olarak yerleştirmelisiniz.
• Hazırladığınız hikâyede yazım kurallarına dikkat etmeli ve noktalama işaretlerini uygun şekilde kullanmalısı-
nız.
• Hazırladığınız hikâyede sağlıklı bir anlatıma ulaşmak için açıklık, akıcılık, yalınlık, duruluk anlatım tekniklerini
göz önünde bulundurarak çalışmanızı tamamlayınız.
• Hikâyenizin anlatımına uygun anlatım biçimleri ve düşünceyi geliştirme yollarının kullanımına özen gösteriniz.
• Yazdığınız hikâyedeki bağlamı göz önünde bulundurarak uygun ağız özellikleri kullanınız.
• Yazdığınız hikâyenin kurgu ve kişiler açısından tutarlı olmasına dikkat ediniz.
61