Page 15 - BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR TARİHİ 12
P. 15
1. • Beden eğitimi ve sporun tarihsel gelişimini, tanımını, genel ve özel amaçlarını manlarıyla mücadele etmek zorunda kalmıştır. Avlanma esnasında koşma, atlama, tırmanma, erken dö-
NELER ÖĞRENECEKSİNİZ?
İnsanoğlu, tarih öncesi çağlardan itibaren yaşamını sürdürebilmek için avını kovalamak ve düş-
ÜNİTE öğreneceksiniz. nemlerde taş ve sopa, sonraki dönemlerde mızrak ve ok atma gibi eylemler gerçekleştirmiştir. Doğa-
daki ve etrafındaki düşmanlarıyla yakın mücadeleye girdiğinde ise boğuşmuş, güreş tutmuş ve yaptığı
• Beden eğitimi ve sporun faydalarını öğreneceksiniz.
bu aktivitelerle günümüz dünyasında gerçekleştirilen sportif etkinliklerin ilk formlarını oluşturmuştur.
Bedensel eğitimin ve sportif hareketlerin başlangıcı sayılacak bu etkinlikler, beden eğitimi ve spor ta-
• Beden eğitimi ve spor arasındaki farkları kavrayabileceksiniz.
rihinin de başlangıcı olarak kabul edilmiş; bu yönüyle beden eğitimi ve spor tarihi, toplumsal tarihle
• Oyunun beden eğitimi ve sporun üzerindeki etkisini öğreneceksiniz.
birlikte ele alınmıştır. Beden eğitimi ve spor tarihi ile toplumsal tarih, birbirleriyle sürekli etkileşim içeri-
sinde olmuştur.
İlk beden eğitimi ve spor faaliyetlerinin Mısır, Mezopotamya ve Anadolu’da görüldüğü daha son-
ra ise günümüz Anadolu, Yunanistan ve İtalya toprakları ile Akdeniz ve Ege adalarını da içine alan Antik
Yunan medeniyetine yayıldığı bilinmektedir.
HAZIRLIK SORULARI Babil, Asur, Mısır, Pers gibi
1. Tarihte yapılmış olan ilk beden eğitimi ve spor faaliyetleri nelerdir? Araştırınız. İlk Çağ medeniyetlerinin eğitim
2. Beden eğitimi ve spor etkinliklerinin insan vücuduna etkilerini araştırınız. sistemleri içerisinde yer alan ha-
3. İnsanların beden eğitimi ve spor faaliyetlerine katılım amaçları neler olabilir? yatta kalma becerilerinin gelişti-
4. Okulunuzdaki beden eğitimi ve spor faaliyetlerinin ne gibi amaçları olabilir? Araştırınız. rildiği sportif faaliyetler ve beden
eğitimi egzersizleri, genel olarak
1.1. BEDEN EĞİTİMİ VE SPORUN TARİHSEL GELİŞİMİ toplumların genç erkeklerini sava-
şa hazırlama amacıyla yapılmıştır.
Antik Mısır’dan günümüze kalan hi-
İnsan vücudunun belirli amaçlar için eğitilme düşüncesi, insanlık tarihi kadar eskidir. En ilkel
kavimler bile bedenlerini geliştirmek için özel çalışmalar yapmışlardır. Tarih öncesi çağlarda bir savaş yerogliflerden anlaşıldığı üzere bu
dönemde yapılan ağırlık kaldırma,
eğitimi aracı olan spor ve beden eğitimi, programlı olarak 1800’lü yıllarda eğitim çalışmalarına girmiştir.
1900’lü yıllarda ise ülkeler arası barış ve propaganda vasıtasına dönüşerek hızla gelişmiştir. Özellikle İkin- ağırlık sallama, güreş, top oyunları
ci Dünya Savaşı’ndan sonra spor bilimindeki gelişmelere paralel olarak antrenman bilimi de gelişmiştir. ve jimnastik egzersizleri gençlerin
İnsan hareketlerinin çeşidi ve değeri, yaşadıkları bölgenin coğrafi şartları ile bulundukları toplu- eğitiminde önemli bir yer tutmak-
tadır (Görsel 1.2).
mun uygarlık seviyesine göre değişmektedir. Tarih boyunca özellikle erkekler, kendilerini aile fertlerine Geçmişte eski dünya coğ-
karşı avlanma, beslenme, korunma ve barınma gibi işlerde sorumlu saymışlar, bu nedenle bedenlerini rafyası üzerinde yaşamış olan Çin-
her türlü mücadeleye hazır tutmak zorunda hissetmişlerdir (Görsel 1.1).
liler, Taoizm ve Budizm gibi ina-
nışların etkisinde kalmışlar ve bu
inanışların etkisiyle sakin bir haya-
ta önem vermişlerdir. Ancak bunun
yanında zengin ailelerin çocukları
müzik, dans, okçuluk, güreş, boks,
polo ve su oyunları gibi çalışmalara
katılmışlardır. Daha sonraları hare-
ketsizliğin birçok rahatsızlık ve has-
talığın sebebi olduğuna inanmışlar
ve bu hastalık ve rahatsızlıklardan
kurtulmak için belirli nefes çalış-
malarıyla birlikte yapılan bükülme,
duruş ve uzanma hareketlerinden
oluşan tıbbi jimnastikle uğraşmış-
lardır.
Görsel 1.2: Antik Mısır’da güreş
Görsel 1.1: Avlanma
12 BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR 13