Page 19 - BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR TARİHİ 12
P. 19

Spor               Beden Eğitimi ve Sporun Karşılaştırılması

    Spor, gerek kavram ve gerekse faaliyet şekilleri olarak insanlık tarihi kadar eskidir. Tarihin her      Beden eğitimi ve spor, birbirini tamamlayan ve ortak amaçları olan iki kavramdır. Ancak araların-
 döneminde farklı amaçlar için spor faaliyetleri düzenlenmiştir.  da çeşitli farklılıklar da mevcuttur. Bu farklılıklar şu şekilde özetlenebilir:
    Spor kelimesi, İngiliz aristokrasisinin konuşma dilinden olup “boş zamanları değerlendirmek için      Beden eğitimi, bireyin be-
 yapılan vücut ve kafa eğitimi ile birlikte eğlence sağlayan hareketler” olarak tanımlanmıştır. Latincedeki   den ve  ruh sağlığıyla  birlikte fiziki
 dağıtmak, birbirinden ayırmak anlamına gelen “disportare” veya “deportare” kelimelerinden doğmuştur.   becerilerini geliştirmeye yönelik
 19 yy.dan itibaren de tüm dünyada yaygın olarak “spor” biçiminde kullanılmaya başlamıştır.  faaliyetlerdir (Görsel 1.7). Gerek-
    İnsanın mücadele azmi-  tiğinde çevresel koşullara ve katı-
 ni kullanarak kazanmak ve ba-  lımcıların özelliklerine göre değiş-
 şarılı olmak için sistemli ve dü-  tirilebilen esnek kurallara sahiptir.
 zenli kurallar içerisinde yaptığı   Oyuna, jimnastiğe ve spora dönük
 bedensel etkinliklere spor denir   alıştırmaları kapsayan geniş taban-
 (Görsel 1.5). Spor; yenmek, geç-  lı bir etkinliktir. Spor ise oynamak,
 mek ve başarı göstermek amacı   eğlenmek ve karşı karşıya gelmek
 ile düzenlenmiş belirli kurallara   için bireyler ve takımlar arasında
 dayanan sistemli hareketlerdir.   yapılan fiziksel çabaların tümüdür.
 İnsan ruhundaki mücadele ve   Bireyin beden ve ruh sağlığını geliş-
 başarma azminin sistemli ve adil   tirmenin yanında belirli kurallar ve
 şartlar içinde çeşitli güçlükleri   rekabet ölçüleri içinde mücadele
 göze alarak bedenî bir yarışma-  etme, heyecan duyma, yarışma ve   Görsel 1.7: Beden eğitimi ve spor dersi
 ya dönüşmesidir.  üstün gelme amacı güder.
    Spor; oyunla yarışmayı      Beden eğitiminde rekor kırma veya şampiyon olma amacı yoktur. Bir eğitim aracı olarak dü-
 birleştiren, kazananları ödüllen-  şünüldüğü için mümkün olduğunca yarışmadan kaçınılır. Kullanılan oyunlarda mücadele ve ağır kas
 diren, üst düzeyde mücadele ve   çalışmaları en az düzeye indirilerek hafifletilir. Çalışmanın ölçüsü belirli bir ayarda tutulur. Sporda ise
 ağır kas çalışmaları gerektiren   Görsel 1.5: Top sürme  şampiyon olmak ve rekor kırmak için fiziksel yetenekler zorlanarak en üst seviye yakalanmaya çalışılır.
 bir uğraştır (Görsel 1.6).  Sporda üstünlük kurma, birbirinden ayırma, eliminasyon, rekabet ve ölçümlerle sonucun belirlenmesi
            şartken beden eğitiminde bu faktörler temel şart değildir. Beden eğitiminde temel fonksiyon, fiziksel ve
            ruhsal zindeliktir.

                                    Tablo 1.1: Beden Eğitimi ve Sporun Karşılaştırılması


                                 BEDEN EĞİTİMİ VE SPORUN FARKLI ÖZELLİKLERİ

                                BEDEN EĞİTİMİ                    SPOR
                                Müsabaka değildir.               Müsabakadır.
                                Reklam aracı değildir.           Reklam aracıdır.
                                Üretime yönelik değildir.        Üretimi artırır.
                                Seyir aracı değildir.            Seyir aracıdır.
                                Politika aracı değildir.         Politika aracıdır.
                                Meslek değildir.                 Meslektir.




                                 BEDEN EĞİTİMİ VE SPORUN ORTAK ÖZELLİKLERİ
                                              Eğitim ve eğlence aracıdır.
                                              Teknik ve bilimdir.
                                              Zevk ve estetiktir.
                                              Fizik ve ruhen güçlenmedir.
                                              Kişiler arası ilişkileri artırır.
 Görsel 1.6: Kısa mesafe koşu yarışması






 16  BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR                                                                           BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR  17
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24