Page 23 - BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR TARİHİ 12
P. 23
Beden Eğitiminin Özel Amaçlar 1.3.2. Sporun Genel ve Özel Amaçları
Beden eğitiminin özel amaçlarının belirlenmesinde yetiştirilecek bireylerin eğitim ihtiyacı ve Spor kavramı, kapsamı olduk-
gelişim özellikleriyle o bireyin içinde yaşadığı toplumun ihtiyaçları, bireye sağladığı imkânlar, toplum ça geniş bir olgudur. Çünkü spor, bir-
kültürü, beklentileri ve yönelimleri dikkate alınır. çok bilim dalını ilgilendiren çok yön-
lü bir kavramdır. Spor etkinlikleri ge-
A) Bilişsel amaçlar nellikle toplumsal, ekonomik, politik
B) Psikomotor amaçlar ve kültürel pek çok kavramla birlikte
C) Duyuşsal amaçlar anılmaktadır. Gelecek nesillerin so-
rumluluk sahibi bireyler olarak yetiş-
A) Bilişsel Amaçlar mesinde, insanlar arası iyi ilişkilerin
1. Beden eğitimi ve spor etkinliklerinin önemini kavratmak kurulmasında ve devam ettirilmesin-
2. Fiziksel hareketlerin yapısını kavratmak ve yeni hareketler yaratabilmek için yeterlilik sağlamak de küçük yaşlarda spor etkinliklerine
3. Kişisel yapıcılık ve yaratıcılığı geliştirmek yönelmenin büyük payı bulunmakta-
dır (Görsel 1.9).
4. Zihinsel gelişimi sağlamak
5. Fiziksel etkinlikler yoluyla başkalarıyla ilişkide bulunmanın önemini kavratmak Görsel 1.9: Spor etkinlikleri
6. Kişilerin güçlü ve zayıf yönlerini tanımasını sağlamak
7. Beden eğitimi ve sporla ilgili temel bilgileri kavratmak Sporun Genel Amaçları
8. Amatörlüğün ve profesyonelliğin anlamını kavratmak 1. Sporun amatörlük anlamı ve kapsamı içerisinde yayılıp gelişmesini sağlamak
9. Yeni kurallar geliştirebilme ve duruma göre kurallarda değişiklikler yapabilme becerisi oluşturmak 2. “Herkes için spor” ilkesinin tüm toplum kesiminde benimsenerek uygulanmasını sağlamak
3. Her kesimden çalışan insanların verim gücünü yükseltmek aynı zamanda bu insanların beden ve ruh
sağlıklarının korunmasını sağlamak
B) Psikomotor Amaçlar 4. Çalışmayan genç, orta yaşlı ve yaşlı insanların boş zamanlarını değerlendirmek ve bu insanların eğiti-
1. Fiziksel gelişimi sağlamak mini sağlayarak sorunlu insan olmalarını önlemek
2. Motorsal gelişimi sağlamak 5. Korunmaya muhtaç, engelli ve suçlu insanları topluma kazandırmak
3. Motor becerileri kazandıracak günlük etkinliklere katılmayı sağlamak
4. Fiziksel etkinlikleri zevk alarak yapmayı sağlamak Sporun Özel Amaçları
5. Hareketler yolu ile çevreye uyum sağlatmak 1. Bireyin fizyolojik kapasitesinin ve özelliklerinin en iyi biçimde gelişmesine yardımcı olmak
6. Hareketler yolu ile iyi ve arzu edilen sosyal alışkanlıklar kazandırmak 2. Motor becerilerini geliştirecek günlük fiziksel etkinliklere katılma isteği uyandırmak
7. Grup ve takım etkinliklerine katılım sağlamak 3. Düzgün hareket etme ve düzgün duruş alışkanlıkları kazandırmak
8. Düzgün hareket ve iyi duruş alışkanlıkları kazandırmak 4. Beden eğitimi ve spor etkinliklerinin önemini kavratmak
5. Fiziksel hareketin yapısını kavratmak ve yeni hareketler yaratabilme becerisi geliştirmek
6. Hayal gücünü, kişisel yapıcılığı ve yaratıcılığı geliştirmek
7. Yaşam boyu zevk alarak yapılabilecek fiziksel etkinlikleri, alışkanlık olarak kazandırmak
C) Duyuşsal Amaçlar 8. Bireyin çevresine uyum sağlamasına yardımcı olmak
1. Sosyal ve duygusal gelişimi sağlamak 9. Bireyin iyi ve arzulanan sosyal alışkanlıklar kazanmasına yardımcı olmak
2. Sorumluluk alabilme özelliğini geliştirmek 10. Bireylerde grup ve takım etkinlikleri yoluyla sağlıklı iş birliği yapabilmeyi geliştirmek
3. Otoriteye ve kurallara saygı duymayı öğretmek 11. Sorumluluk alabilme, iyi bir lider ve iyi bir izleyici olabilme özelliklerini geliştirmek
4. Başkalarının varlığını kabul etme ve onlara saygılı davranma bilinci oluşturmak 12. Estetik, duygu ve moral gelişimine katkıda bulunmak
5. Kendine güven duyma, kendini gerçekleştirme ve davranışlarını kontrol etme bilinci oluşturmak 13. Etkinlikler sırasında kendine güvenerek bilinçli hareket etme becerisi kazandırmak
14
6. Serbest zamanları değerlendirmek Otoriteye saygı duyma, kurallara uyma, yeni kurallar geliştirme ve duruma göre kurallarda değişiklikler
yapmanın önemini kavratmak
7. Eleştirilere açık olma kabiliyeti geliştirmek 15. Başkalarının varlığını da kabul ederek onlara karşı dürüst, hoşgörülü ve saygılı davranmayı geliştirmek
8. Demokratik hayatın gerektirdiği tavır ve alışkanlıklar kazandırmak 16. Bireylere kendini gerçekleştirme, güçlü ve zayıf yönlerini tanıyarak sınırlarını bilme, kendine güven
9. Estetik duygu ve moral gelişimini sağlamak duyma ve davranışlarını kontrol edebilme özellikleri kazandırmak
10. Fiziksel etkinlikleri zevk alarak yapmayı sağlamak 17. Demokratik bir ortamda başkaları ile yarışma, yenme ve yenilme gibi durumlarla karşılaştığında duygu-
11. İyi bir seyirci olabilmeyi sağlamak larını kontrol etme becerisi kazandırmak
18. Boş zamanları değerlendirmek
20 BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR 21