Page 23 - BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR TARİHİ 12
P. 23

Beden Eğitiminin Özel Amaçlar   1.3.2. Sporun Genel ve Özel Amaçları

    Beden eğitiminin özel amaçlarının belirlenmesinde yetiştirilecek bireylerin eğitim ihtiyacı ve      Spor kavramı, kapsamı olduk-
 gelişim özellikleriyle o bireyin içinde yaşadığı toplumun ihtiyaçları, bireye sağladığı imkânlar, toplum   ça geniş bir olgudur. Çünkü spor, bir-
 kültürü, beklentileri ve yönelimleri dikkate alınır.  çok bilim dalını ilgilendiren çok yön-
            lü bir kavramdır. Spor etkinlikleri ge-
 A) Bilişsel amaçlar  nellikle toplumsal, ekonomik, politik
 B) Psikomotor amaçlar  ve kültürel pek çok kavramla birlikte
 C) Duyuşsal amaçlar  anılmaktadır. Gelecek nesillerin so-
            rumluluk sahibi bireyler olarak yetiş-
 A) Bilişsel Amaçlar  mesinde, insanlar arası iyi ilişkilerin
 1. Beden eğitimi ve spor etkinliklerinin önemini kavratmak  kurulmasında ve devam ettirilmesin-
 2.  Fiziksel hareketlerin yapısını kavratmak ve yeni hareketler yaratabilmek için yeterlilik sağlamak  de küçük yaşlarda spor etkinliklerine
 3.  Kişisel yapıcılık ve yaratıcılığı geliştirmek  yönelmenin büyük payı bulunmakta-
            dır (Görsel 1.9).
 4.  Zihinsel gelişimi sağlamak
 5.  Fiziksel etkinlikler yoluyla başkalarıyla ilişkide bulunmanın önemini kavratmak  Görsel 1.9: Spor etkinlikleri
 6.  Kişilerin güçlü ve zayıf yönlerini tanımasını sağlamak
 7. Beden eğitimi ve sporla ilgili temel bilgileri kavratmak  Sporun Genel Amaçları
 8.  Amatörlüğün ve profesyonelliğin anlamını kavratmak  1.  Sporun amatörlük anlamı ve kapsamı içerisinde yayılıp gelişmesini sağlamak
 9.  Yeni kurallar geliştirebilme ve duruma göre kurallarda değişiklikler yapabilme becerisi oluşturmak   2.  “Herkes için spor” ilkesinin tüm toplum kesiminde benimsenerek uygulanmasını sağlamak
             3.  Her kesimden çalışan insanların verim gücünü yükseltmek aynı zamanda bu insanların beden ve ruh
               sağlıklarının korunmasını sağlamak
 B) Psikomotor Amaçlar  4.  Çalışmayan genç, orta yaşlı ve yaşlı insanların boş zamanlarını değerlendirmek ve bu insanların eğiti-
 1. Fiziksel gelişimi sağlamak  mini sağlayarak sorunlu insan olmalarını önlemek
 2. Motorsal gelişimi sağlamak  5.  Korunmaya muhtaç, engelli ve suçlu insanları topluma kazandırmak
 3. Motor becerileri kazandıracak günlük etkinliklere katılmayı sağlamak
 4. Fiziksel etkinlikleri zevk alarak yapmayı sağlamak  Sporun Özel Amaçları
 5. Hareketler yolu ile çevreye uyum sağlatmak  1.  Bireyin fizyolojik kapasitesinin ve özelliklerinin en iyi biçimde gelişmesine yardımcı olmak
 6. Hareketler yolu ile iyi ve arzu edilen sosyal alışkanlıklar kazandırmak  2.  Motor becerilerini geliştirecek günlük fiziksel etkinliklere katılma isteği uyandırmak
 7. Grup ve takım etkinliklerine katılım sağlamak  3.  Düzgün hareket etme ve düzgün duruş alışkanlıkları kazandırmak
 8. Düzgün hareket ve iyi duruş alışkanlıkları kazandırmak  4.  Beden eğitimi ve spor etkinliklerinin önemini kavratmak
             5.  Fiziksel hareketin yapısını kavratmak ve yeni hareketler yaratabilme becerisi geliştirmek
             6.  Hayal gücünü, kişisel yapıcılığı ve yaratıcılığı geliştirmek
             7.  Yaşam boyu zevk alarak yapılabilecek fiziksel etkinlikleri, alışkanlık olarak kazandırmak
 C) Duyuşsal Amaçlar  8.  Bireyin çevresine uyum sağlamasına yardımcı olmak
 1.  Sosyal ve duygusal gelişimi sağlamak  9.  Bireyin iyi ve arzulanan sosyal alışkanlıklar kazanmasına yardımcı olmak
 2.  Sorumluluk alabilme özelliğini geliştirmek  10.  Bireylerde grup ve takım etkinlikleri yoluyla sağlıklı iş birliği yapabilmeyi geliştirmek
 3.  Otoriteye ve kurallara saygı duymayı öğretmek  11.  Sorumluluk alabilme, iyi bir lider ve iyi bir izleyici olabilme özelliklerini geliştirmek
 4.  Başkalarının varlığını kabul etme ve onlara saygılı davranma bilinci oluşturmak  12.  Estetik, duygu ve moral gelişimine katkıda bulunmak
 5.  Kendine güven duyma, kendini gerçekleştirme ve davranışlarını kontrol etme bilinci oluşturmak  13.  Etkinlikler sırasında kendine güvenerek bilinçli hareket etme becerisi kazandırmak
             14
 6.  Serbest zamanları değerlendirmek  Otoriteye saygı duyma, kurallara uyma, yeni kurallar geliştirme ve duruma göre kurallarda değişiklikler
                yapmanın önemini kavratmak
 7.  Eleştirilere açık olma kabiliyeti geliştirmek  15.  Başkalarının varlığını da kabul ederek onlara karşı dürüst, hoşgörülü ve saygılı davranmayı geliştirmek
 8.  Demokratik hayatın gerektirdiği tavır ve alışkanlıklar kazandırmak  16.  Bireylere kendini gerçekleştirme, güçlü ve zayıf yönlerini tanıyarak sınırlarını bilme, kendine güven
 9.  Estetik duygu ve moral gelişimini sağlamak  duyma ve davranışlarını kontrol edebilme özellikleri kazandırmak
 10.  Fiziksel etkinlikleri zevk alarak yapmayı sağlamak  17.  Demokratik bir ortamda başkaları ile yarışma, yenme ve yenilme gibi durumlarla karşılaştığında duygu-
 11.  İyi bir seyirci olabilmeyi sağlamak  larını kontrol etme becerisi kazandırmak
             18.  Boş zamanları değerlendirmek






 20  BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR                                                                           BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR  21
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28