Page 25 - BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR TARİHİ 12
P. 25

1.4. BEDEN EĞİTİMİ VE SPORUN ÖNEMİ VE FAYDALARI  1.4.2. Beden Eğitimi ve Sporun Faydaları

 1.4.1. Beden Eğitimi ve Sporun Önemi

    Beden eğitiminde amaç, bedenin bir araç olarak kullanılarak tüm kişiliğin eğitilmesidir. Beden   Beden Eğitimi ve Sporun Fiziksel ve Fizyolojik Faydaları
 eğitimi ve spor; insanın sağlıklı olmasını, sağlığının korunmasını, bedenen ve zihnen güçlü olmasını,
 genel yaşantısında mutlu olmasını, kendini gerçekleştirmesini, ahlaki değerler kazanmasını ve toplum-     Sporun bilinen  en eski özelliği, insanlara
 sallaşmasını sağlar.  sağladığı fiziksel gelişim desteğidir. İnsanoğlu, ta-
    Beden eğitimi ve spor, insanın iradesini güçlendirerek kendine güven duymasını sağlar. Böylelik-  rih öncesi dönemlerden itibaren hayatta kalmak
 le kişiliğin oluşmasını kolaylaştırır. Öz güven duygusunun kazanılması, başarı için şarttır. Beden eğitimi   için yaptığı ilkel bedensel faaliyetlerin tümünü
 ve spor, bireyin keşfedilmemiş özelliklerini ve yaratıcı yönünü harekete geçiren önemli bir faktördür.  kendisini güçlü tutma amacına yönelik olarak ger-
    Beden eğitimi ve spor; bireylerin bedenen ve ruhen gelişmesini, güçlü bir iradeye sahip olma-  çekleştirmiştir  (Görsel 1.11). Ancak insanlar, be-
            densel faaliyetlerin fiziksel ve biyolojik yararlarını
 sını, grup çalışmalarına kolaylıkla katılmasını ve öz güveninin oluşmasını sağlamanın yanı sıra bireyin   yerleşik topluma geçişle birlikte boş zamanların
 toplum üyeliğini kazanması olan sosyalleşmesinde de büyük önem taşımaktadır (Görsel 1.10).  ortaya  çıkmasından  sonra  fark  edebilmişlerdir. O
    İnsanın anatomik, fizyolojik ve psikolojik yönden iyi durumda olması,  temel hayati fonksiyon-  dönemlerden günümüze kadar tüm dünyada her
 larını sağlıklı bir şekilde sürdürebilmesi ve gereken hâllerde yedek gücünü ortaya koyabilmesi için spor   geçen gün sporun birçok faydası keşfedilmiş ve in-
 yapmaya ihtiyacı vardır. Bu ihtiyacın mutlaka karşılanması gerekir. Spor, koruyucu hekimliğin bir aracıdır.   sanlar sportif faaliyetlere daha fazla yönelmiştir.
 Bireyin sağlığını geliştirerek hastalıklara karşı dirençli olmasına yardımcı olur.
                                                                          Görsel 1.11: Bedensel faaliyet



            Spor yapan kişilerde meydana gelen fizyolojik değişimlerden en önemlileri şunlardır:
            - Organizma, daha enerjik bir hâle gelir.
            - Bedensel ve zihinsel yorgunluklara karşı direnç artar.
            - Kilo alma önlenir, vücut yağ oranı düşer.
            - Bedensel işlerde geç yorulma ve erken dinlenme sağlanır.
            - İç salgı bezlerinin çalışması, düzenli hâle gelir.
            - Vücutta kılcal damar sayısı artar.
            - Kalp üzerinde olumlu etkiler oluşur.
            - Kalp volümü ve kalbin pompaladığı kan miktar artar, kalbi besleyen koroner damarlar genişler.
            - Kalp krizi geçirme riski azalır.
            - Bireyler, daha enerjik bir yapıya sahip olur.
            - Fizyolojik ve psikolojik yorgunluklara karşı vücut direnci artar.
 Görsel 1.10: Beden eğitimi ve spor dersi

    Uzun süre hareketsiz kalan insan, hareket yeteneğini kaybeder. Bu da o insanda sağlık problem-
 lerinin oluşmasına neden olabilir. Beden eğitimi ve spor; kasların, kemiklerin, eklemlerin, kalp-damar
 sistemi ve fonksiyonlarının en uygun şekilde çalışmasını sağlar. Dayanıklılık sporlarıyla (uzun mesafe ko-  Beden Eğitimi ve Sporun Zihinsel Gelişime Faydaları
 şuları, bisiklet, uzun mesafe yüzme vb.) uğraşan kişilerde koroner arter hastalığı, hipertansiyon ve şeker      Genel eğitimin ayrılmaz bir parçası olan beden eğitiminin zihinsel gelişime katkısı kaçınılmazdır.
 hastalığı daha az görülür.  Becerilerin kazanılması, otomatik değildir. Beceriler, zaman içinde sürekli ve sık tekrarlarla öğrenilir. Bu
    Bireylerin içinde yaşadıkları topluma uyum sağlamaları ve birbirleriyle ilişkilerini iyi bir şekilde
 düzenlemeleri; ruhsal, zihinsel ve bedensel olarak sağlıklı olmalarına bağlıdır. Beden eğitimi ve spor   nedenle bireyin öğrenmeyi gerçekleştirebilmek için algılama, düşünme ve mantık yürütme gibi zihinsel
 faaliyetlerinin bireylerin sağlıklı, dinamik bir yaşama kavuşturulmasında ve günümüz hayat şartlarının   eylemlere ihtiyacı vardır. Becerilerin öğrenilmesi; beyin ile adaleler arasında bir koordinasyon kurulma-
            sını, zihinsel uyanıklığı, hazırlığı ve çabayı gerektirir. Beceri kazanmak için yalnız o beceriye ilişkin dü-
 getirdiği yorgunluğun ve stresin azaltılmasında büyük rolü vardır. Bu nedenle beden eğitimi ve spor   şünmek yeterli olmaz. O beceriye ilişkin kuralların, tekniklerin, yöntemlerin ve terimlerin öğrenilmesi de
 faaliyetleri, her geçen gün önemini artırmaktadır.  gerekir.
    Beden eğitimi ve sporun temel amacı; hareketsiz bir yaşantının neden olduğu fiziksel, fizyolojik
 rahatsızlıkları önlemek veya yavaşlatmak, fizyolojik kapasiteyi yükseltmek, bunlara bağlı olarak da fizik-     Bireyler, beden eğitimi etkinlikleri aracılığıyla sağlık ilkelerinin ve hareketin hayattaki önemini
 sel uygunluğu ve sağlığı uzun yıllar muhafaza etmektir.  kavrar. Hareketin doğasını, büyüme ve gelişmedeki önemini öğrenir. Bedenin eğitilmesinin hastalıklar-
    Beden eğitimi ve spor, bireylerin sosyalleşmesine yardımcı olarak kişiliklerinin gelişmesini sağ-  dan korunma, dengeli ve yeterli beslenme, gerekli temizlik ve sağlık alışkanlıkları kazandırma konula-
 lar. Milletçe ihtiyaç duyulan sevgi ve saygı bağlarını kuvvetlendirir. Bireyleri kötü alışkanlıklardan uzak   rındaki rolü hakkında bilgiler edinir. Böylelikle etkinlikler, bu gerçeklere ilişkin bilgilerin birikimiyle yeni
 tutarak toplumun dışına itilmiş fertleri tekrar topluma kazandırır. Ayrıca insanların çalışma ortamlarında   bir anlam kazanır. Bu da bireylerin daha sağlıklı ve belirli bir amaç doğrultusunda şekillenmiş bir yaşam
 yaşadıkları stres ve baskılardan kurtulmalarını sağlar.  sürdürmesine yardımcı olur.






 22  BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR                                                                           BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR  23
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30