Page 24 - BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR TARİHİ 12
P. 24

1.4. BEDEN EĞİTİMİ VE SPORUN ÖNEMİ VE FAYDALARI

                                   1.4.1. Beden Eğitimi ve Sporun Önemi

                      Beden eğitiminde amaç, bedenin bir araç olarak kullanılarak tüm kişiliğin eğitilmesidir. Beden
               eğitimi ve spor; insanın sağlıklı olmasını, sağlığının korunmasını, bedenen ve zihnen güçlü olmasını,
               genel yaşantısında mutlu olmasını, kendini gerçekleştirmesini, ahlaki değerler kazanmasını ve toplum-
               sallaşmasını sağlar.
                      Beden eğitimi ve spor, insanın iradesini güçlendirerek kendine güven duymasını sağlar. Böylelik-
               le kişiliğin oluşmasını kolaylaştırır. Öz güven duygusunun kazanılması, başarı için şarttır. Beden eğitimi
               ve spor, bireyin keşfedilmemiş özelliklerini ve yaratıcı yönünü harekete geçiren önemli bir faktördür.
                      Beden eğitimi ve spor; bireylerin bedenen ve ruhen gelişmesini, güçlü bir iradeye sahip olma-
               sını, grup çalışmalarına kolaylıkla katılmasını ve öz güveninin oluşmasını sağlamanın yanı sıra bireyin
               toplum üyeliğini kazanması olan sosyalleşmesinde de büyük önem taşımaktadır (Görsel 1.10).
                      İnsanın anatomik, fizyolojik ve psikolojik yönden iyi durumda olması,  temel hayati fonksiyon-
               larını sağlıklı bir şekilde sürdürebilmesi ve gereken hâllerde yedek gücünü ortaya koyabilmesi için spor
               yapmaya ihtiyacı vardır. Bu ihtiyacın mutlaka karşılanması gerekir. Spor, koruyucu hekimliğin bir aracıdır.
               Bireyin sağlığını geliştirerek hastalıklara karşı dirençli olmasına yardımcı olur.


























                                                  Görsel 1.10: Beden eğitimi ve spor dersi

                      Uzun süre hareketsiz kalan insan, hareket yeteneğini kaybeder. Bu da o insanda sağlık problem-
               lerinin oluşmasına neden olabilir. Beden eğitimi ve spor; kasların, kemiklerin, eklemlerin, kalp-damar
               sistemi ve fonksiyonlarının en uygun şekilde çalışmasını sağlar. Dayanıklılık sporlarıyla (uzun mesafe ko-
               şuları, bisiklet, uzun mesafe yüzme vb.) uğraşan kişilerde koroner arter hastalığı, hipertansiyon ve şeker
               hastalığı daha az görülür.
                      Bireylerin içinde yaşadıkları topluma uyum sağlamaları ve birbirleriyle ilişkilerini iyi bir şekilde
               düzenlemeleri; ruhsal, zihinsel ve bedensel olarak sağlıklı olmalarına bağlıdır. Beden eğitimi ve spor
               faaliyetlerinin bireylerin sağlıklı, dinamik bir yaşama kavuşturulmasında ve günümüz hayat şartlarının
               getirdiği yorgunluğun ve stresin azaltılmasında büyük rolü vardır. Bu nedenle beden eğitimi ve spor
               faaliyetleri, her geçen gün önemini artırmaktadır.
                      Beden eğitimi ve sporun temel amacı; hareketsiz bir yaşantının neden olduğu fiziksel, fizyolojik
               rahatsızlıkları önlemek veya yavaşlatmak, fizyolojik kapasiteyi yükseltmek, bunlara bağlı olarak da fizik-
               sel uygunluğu ve sağlığı uzun yıllar muhafaza etmektir.
                      Beden eğitimi ve spor, bireylerin sosyalleşmesine yardımcı olarak kişiliklerinin gelişmesini sağ-
               lar. Milletçe ihtiyaç duyulan sevgi ve saygı bağlarını kuvvetlendirir. Bireyleri kötü alışkanlıklardan uzak
               tutarak toplumun dışına itilmiş fertleri tekrar topluma kazandırır. Ayrıca insanların çalışma ortamlarında
               yaşadıkları stres ve baskılardan kurtulmalarını sağlar.






      22  BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29