Page 29 - BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR TARİHİ 12
P. 29

Beden Eğitimi ve Sporun Duygusal ve Toplumsal Gelişime Faydaları  Beden Eğitimi ve Sporun Ekonomik Faydaları

    Duygusal ve toplumsal gelişim birbiriyle etkileşim hâlindedir. Bireyler ancak duygusal gelişimlerini
 tam olarak tamamladıktan sonra topluma katkıda bulunabilir. Bu nedenle bireylerin önce kendilerine uyum      Sportif faaliyetlere katılan bireylerin uğraştıkları spor dalıyla ilgili araç gereç ve malzemeye ih-
 sağlamaları, bir başka deyişle kendilerini kabul etmeleri, daha sonra gruba uyum sağlamaları söz konusudur.  tiyaç duymaları kaçınılmazdır. Kullanılan bu malzemelerin üretiminde çalışan tüm birimlerin ekonomik
    Bireylerin topluma uyum sağlama süreci, duygusal gerginliği de beraberinde getirir. Çünkü yeni   olarak kazanç elde etmeleri, sporun ekonomiye sağladığı faydanın açık bir göstergesidir.
 durumlara uyum, zihinsel ve hareketle ilgili davranışlarda değişikliği gerektirir. Yeni bir çevreye uyum,      Sportif organizasyonlara yarışmacı ya da izleyici olarak katılan kişiler, yapılan organizasyonun
 her yaşta zordur ancak ortaöğretim öğrencilerinde daha da güçtür. Toplumsal uyum, zamanla kazanılır   yaşadıkları yerden farklı merkezlerde gerçekleştirilmesi durumunda hem seyahat hem de konaklama
 ve bazı deneyimlerle gelişir. Toplumsal uyumun sağlanması; ait olma, kabul edilme, sevilme, saygınlık   ihtiyaçları için turizm sektöründen faydalanır. Dolayısıyla sportif faaliyetler, iç ve dış turizmin hareketlen-
 kazanma, takdir edilme, kendini ispat etme, statü kazanma, kendini gerçekleştirme gibi toplumsal men-  mesini sağlar ve insanları spora ve o bölgeye katkı sağlayacak harcamalara sevk eder. Böylelikle yeni bir
 şeli ihtiyaçların karşılanmasına ve doyurulmasına bağlıdır (Görsel 1.14).  sanayi ve iş ortamı oluşturduğu için spor, ülke ekonomisine de büyük katkılar sağlamış olur.
    Beden eğitimi ve spor etkinlikleri, bir deneyimdir ve çoğunlukla duyguları içerir. Bu tür etkinlik-
 lere katılan birey, hareketler aracılığı ile duygularını ifade etme imkânı bulur. Saldırganlık, öfke, kıskanç-
 lık vb. duygularını kontrol etmeyi öğrenir. Spor ya da oyun etkinliklerine katılmak, baskı ve gerilimlerin
 boşaltılmasında bir vasıtadır.
    Beden eğitimi etkinliklerine katılmak, bireyin fiziksel gelişimi kadar benlik gelişimine de katkıda
 bulunur. Benlik, genellikle “bireyin ne olduğu, ne olmak istediği ve çevresince nasıl tanındığı konularındaki
 bilinçliliği” olarak tanımlanabilir. Birey, bu bilince kendini başkaları ile karşılaştırarak ulaşır. Çocuk, diğer ço-  1. ETKİNLİK
 cuklarla oynamaya başladığında kendisinin zayıf ve güçlü yönlerini fark etmeye başlar. Oyunlar sırasında
 kendisini başkalarıyla karşılaştırır, yeterlik ve yetersizliklerini fark eder. Fiziksel özellikleri nedeniyle akran-  BEDEN EĞİTİMİ VE SPORUN FAYDALARI
 ları tarafından kabul ya da reddedilir. Diğer yandan kendisinin kendi gözüyle görünüşüyle başkalarının       Aşağıdaki tabloda sıralanmış olan beden eğitimi ve sporun faydalarını karşılarında veri-
 onu nasıl gördüğü arasındaki bakış açılarını karşılaştırır. Bu nedenle bireyin kendisini fiziksel olarak geliştir-  len başlıklarla örnekteki gibi eşleştiriniz.
 mesi, yalnızca kendisi için değil aynı zamanda toplumsal imajı üzerindeki etkileri nedeniyle de önemlidir.

    Başarılı olma ihtiyacı, bireyin önemli motivasyonlarındandır ve bu ihtiyacın mutlaka karşılanması
 gerekir. Oyun ortamında uygun yaşantılar hazırlanarak bireylerin başarıya ulaşmaları sağlanabilir. Böy-
 lece bireyin kendine güveni artar. Beden eğitimi programlarında çok çeşitli etkinliklere yer verilerek bu   Kilo alma önlenir, vücut yağ oranı düşer.  Sosyolojik faydaları
 etkinliklerde başarılı olabilmek için gerekli beceriler geliştirilebilir. Böylece her bireyin kişisel başarıyı ya-
 şama ihtimali artar. Başarıyı yaşamak, bireylerin beden eğitimine ilişkin olumlu bir tutum geliştirmelerine
 de katkıda bulunur.  Hareketin doğasını öğrenir.               Ekonomik faydaları
    Beden eğitimi ve spor etkinlikleri, bireylere liderlik eğitimi için de imkânlar sağlar. Bunun yanın-
 da bireylere iyi bir seyirci ve iyi bir yarışmacı olabilme vasıflarını da kazandırır.  Beden eğitimi ve spor etkinlikleri bir dene-  Fiziksel faydaları
                 yimdir ve çoğunlukla duyguları içerir.


                 Bireylerin sosyalleşme sürecini hızlandırır.   Psikomotor gelişime faydaları

                 Beden eğitimi ve spor faaliyetleri, insan-
                 ların tedavisine psikolojik yönden katkı       Psikolojik faydaları
                 sağlar.
                 Becerilerin geliştirilmesi, beden eğitimi      Zihinsel gelişime faydaları
                 programlarının temelini oluşturur.

                 Sportif faaliyetler, iç ve dış turizmin hare-  Duygusal ve toplumsal gelişime faydaları
                 ketlenmesini sağlar.












 Görsel 1.14: Galibiyet sevinci






 26  BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR                                                                           BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR  27
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34