Page 29 - BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR TARİHİ 12
P. 29
Beden Eğitimi ve Sporun Duygusal ve Toplumsal Gelişime Faydaları Beden Eğitimi ve Sporun Ekonomik Faydaları
Duygusal ve toplumsal gelişim birbiriyle etkileşim hâlindedir. Bireyler ancak duygusal gelişimlerini
tam olarak tamamladıktan sonra topluma katkıda bulunabilir. Bu nedenle bireylerin önce kendilerine uyum Sportif faaliyetlere katılan bireylerin uğraştıkları spor dalıyla ilgili araç gereç ve malzemeye ih-
sağlamaları, bir başka deyişle kendilerini kabul etmeleri, daha sonra gruba uyum sağlamaları söz konusudur. tiyaç duymaları kaçınılmazdır. Kullanılan bu malzemelerin üretiminde çalışan tüm birimlerin ekonomik
Bireylerin topluma uyum sağlama süreci, duygusal gerginliği de beraberinde getirir. Çünkü yeni olarak kazanç elde etmeleri, sporun ekonomiye sağladığı faydanın açık bir göstergesidir.
durumlara uyum, zihinsel ve hareketle ilgili davranışlarda değişikliği gerektirir. Yeni bir çevreye uyum, Sportif organizasyonlara yarışmacı ya da izleyici olarak katılan kişiler, yapılan organizasyonun
her yaşta zordur ancak ortaöğretim öğrencilerinde daha da güçtür. Toplumsal uyum, zamanla kazanılır yaşadıkları yerden farklı merkezlerde gerçekleştirilmesi durumunda hem seyahat hem de konaklama
ve bazı deneyimlerle gelişir. Toplumsal uyumun sağlanması; ait olma, kabul edilme, sevilme, saygınlık ihtiyaçları için turizm sektöründen faydalanır. Dolayısıyla sportif faaliyetler, iç ve dış turizmin hareketlen-
kazanma, takdir edilme, kendini ispat etme, statü kazanma, kendini gerçekleştirme gibi toplumsal men- mesini sağlar ve insanları spora ve o bölgeye katkı sağlayacak harcamalara sevk eder. Böylelikle yeni bir
şeli ihtiyaçların karşılanmasına ve doyurulmasına bağlıdır (Görsel 1.14). sanayi ve iş ortamı oluşturduğu için spor, ülke ekonomisine de büyük katkılar sağlamış olur.
Beden eğitimi ve spor etkinlikleri, bir deneyimdir ve çoğunlukla duyguları içerir. Bu tür etkinlik-
lere katılan birey, hareketler aracılığı ile duygularını ifade etme imkânı bulur. Saldırganlık, öfke, kıskanç-
lık vb. duygularını kontrol etmeyi öğrenir. Spor ya da oyun etkinliklerine katılmak, baskı ve gerilimlerin
boşaltılmasında bir vasıtadır.
Beden eğitimi etkinliklerine katılmak, bireyin fiziksel gelişimi kadar benlik gelişimine de katkıda
bulunur. Benlik, genellikle “bireyin ne olduğu, ne olmak istediği ve çevresince nasıl tanındığı konularındaki
bilinçliliği” olarak tanımlanabilir. Birey, bu bilince kendini başkaları ile karşılaştırarak ulaşır. Çocuk, diğer ço- 1. ETKİNLİK
cuklarla oynamaya başladığında kendisinin zayıf ve güçlü yönlerini fark etmeye başlar. Oyunlar sırasında
kendisini başkalarıyla karşılaştırır, yeterlik ve yetersizliklerini fark eder. Fiziksel özellikleri nedeniyle akran- BEDEN EĞİTİMİ VE SPORUN FAYDALARI
ları tarafından kabul ya da reddedilir. Diğer yandan kendisinin kendi gözüyle görünüşüyle başkalarının Aşağıdaki tabloda sıralanmış olan beden eğitimi ve sporun faydalarını karşılarında veri-
onu nasıl gördüğü arasındaki bakış açılarını karşılaştırır. Bu nedenle bireyin kendisini fiziksel olarak geliştir- len başlıklarla örnekteki gibi eşleştiriniz.
mesi, yalnızca kendisi için değil aynı zamanda toplumsal imajı üzerindeki etkileri nedeniyle de önemlidir.
Başarılı olma ihtiyacı, bireyin önemli motivasyonlarındandır ve bu ihtiyacın mutlaka karşılanması
gerekir. Oyun ortamında uygun yaşantılar hazırlanarak bireylerin başarıya ulaşmaları sağlanabilir. Böy-
lece bireyin kendine güveni artar. Beden eğitimi programlarında çok çeşitli etkinliklere yer verilerek bu Kilo alma önlenir, vücut yağ oranı düşer. Sosyolojik faydaları
etkinliklerde başarılı olabilmek için gerekli beceriler geliştirilebilir. Böylece her bireyin kişisel başarıyı ya-
şama ihtimali artar. Başarıyı yaşamak, bireylerin beden eğitimine ilişkin olumlu bir tutum geliştirmelerine
de katkıda bulunur. Hareketin doğasını öğrenir. Ekonomik faydaları
Beden eğitimi ve spor etkinlikleri, bireylere liderlik eğitimi için de imkânlar sağlar. Bunun yanın-
da bireylere iyi bir seyirci ve iyi bir yarışmacı olabilme vasıflarını da kazandırır. Beden eğitimi ve spor etkinlikleri bir dene- Fiziksel faydaları
yimdir ve çoğunlukla duyguları içerir.
Bireylerin sosyalleşme sürecini hızlandırır. Psikomotor gelişime faydaları
Beden eğitimi ve spor faaliyetleri, insan-
ların tedavisine psikolojik yönden katkı Psikolojik faydaları
sağlar.
Becerilerin geliştirilmesi, beden eğitimi Zihinsel gelişime faydaları
programlarının temelini oluşturur.
Sportif faaliyetler, iç ve dış turizmin hare- Duygusal ve toplumsal gelişime faydaları
ketlenmesini sağlar.
Görsel 1.14: Galibiyet sevinci
26 BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR 27