Page 34 - BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR TARİHİ 12
P. 34
Rekreasyon Liderliği
Rekreasyon kişiyi zorunlu iş ve etkinliklerinden sonra yenileyen, dinlendiren ve gönüllü olarak
yapılan faaliyetlerdir.Bu faaliyetleri yürüten kişilerede rekreasyon lideri denilmektedir.
Rekreasyon, günümüz insanında önemli bir sağlık riski sayılan hareketsizliğin spor ve açık alan
etkinlikleriyle önlenmesini amaçlar. Her yaştaki insanın bedensel, zihinsel ve sosyal gelişimine katkı sağ-
lar. Ayrıca turizm ve spor etkinlikleriyle ülkelerin tanıtımına ve ulusal gelirine katkısı bakımından önemli
bir yere sahiptir.
Rekreasyon, bireylerin yaşam kalitesini artırmak için serbest zamanlarında doğaya zarar verme-
den gönüllü olarak yaptığı faaliyetleri kapsayan disiplinler arası bir çalışma alanıdır (Görsel 1.23).
Görsel 1.23: Rekreasyon
Günümüzde insanlar hayatlarının yaklaşık dörtte birini rekreasyon faaliyetlerinde geçirmektedir.
Eğitim düzeyi yüksek olan ülkelerde sağlıklı veya engelli her yaş ve beceri seviyesindeki bireyler, sağlıklı
yaşama eğilimlerine bağlı olarak rekreasyona büyük ilgi göstermektedir. Bu nedenle birçok ülkede rek-
reasyona yönelik önemli sayıda lisans ve lisansüstü programlar bulunmakta ve rekreasyonla ilgili eğitim
ve araştırma etkinlikleri uzun yıllardır üniversitelerde yürütülmektedir. Üniversitelerdeki programların
temelini oluşturan ana faktörlerin içeriğinde ise genel olarak sağlık, spor, turizm, çevre, park, orman,
boş zaman etkinlikleri, psikoloji, sosyoloji, sosyal psikoloji, coğrafya, beşerî coğrafya, işletme bilimleriyle
rekreatif faaliyetlerin bulunduğu görülmektedir.
Bireylerin sağlıklı yaşama istekleri, onları hem fiziksel hem de mental olarak rahatlamalarına
fırsat tanıyan rekreasyon faaliyetlerine yöneltmektedir. Bu nedenle tüm dünyada rekreasyona yönelik
bilimsel çalışmaların rekreasyon terapisi, sportif rekreasyon, ticari ve ticari olmayan rekreasyon, sağlık
turizmi ve medikal turizm gibi alanlarda çeşitlendiği ve bu alanlara olan ilginin her geçen gün arttığı
görülmektedir.
32 BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR