Page 35 - BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR TARİHİ 12
P. 35
Rekreasyon Liderliği Rekreasyon, ülkemizde son 10 yılda önceleri “rekreasyon ve spor” daha sonra ise “rekreasyon”
şeklinde eğitim ve araştırma etkinliklerine konu olmaya başlamıştır. Spor bilimleri ve teknolojisi yüksek
Rekreasyon kişiyi zorunlu iş ve etkinliklerinden sonra yenileyen, dinlendiren ve gönüllü olarak okulları ile beden eğitimi ve spor yüksekokulları bünyesinde açılan rekreasyon ağırlıklı programlara son
yapılan faaliyetlerdir.Bu faaliyetleri yürüten kişilerede rekreasyon lideri denilmektedir. birkaç yıldır turizm fakülteleri bünyesinde açılan rekreasyon yönetimi bölümleri de eklenmiştir.
Rekreasyon, günümüz insanında önemli bir sağlık riski sayılan hareketsizliğin spor ve açık alan
etkinlikleriyle önlenmesini amaçlar. Her yaştaki insanın bedensel, zihinsel ve sosyal gelişimine katkı sağ- Rekreasyon Bölümü Mezunlarının İş Olanakları
lar. Ayrıca turizm ve spor etkinlikleriyle ülkelerin tanıtımına ve ulusal gelirine katkısı bakımından önemli
bir yere sahiptir. AĞIRLAMA VE TURİZM SEKTÖRÜ SAĞLIK SEKTÖRÜ EĞİTİM VE DİĞER HİZMET SEKTÖRLERİ
Rekreasyon, bireylerin yaşam kalitesini artırmak için serbest zamanlarında doğaya zarar verme- Spor turizmi (Görsel 1.24) Rehabilitasyon merkezleri Üniversiteler
den gönüllü olarak yaptığı faaliyetleri kapsayan disiplinler arası bir çalışma alanıdır (Görsel 1.23). Sağlık turizmi Fizik tedavi merkezleri Özel eğitim merkezleri
Konaklama işletmeleri Onkoloji servisleri Spor tesisleri
Sosyal tesisler Sosyal ağırlama ve hizmet alan- Üretim sektörlerinin hizmet su-
Dinlenme tesisleri ları num alanları (endüstriyel rekre-
Huzur evleri Türk Silahlı Kuvvetleri asyon)
Tatil köyleri SGK Yerel yönetimler (belediyeler)
Sosyal hizmetler Sigorta şirketleri Gençlik ve Spor Bakanlığı
Çocuk rekreasyon aktiviteleri Ulusal ve uluslararası sağlık ku- bünyesi (gençlik kampları)
Spor ve rekreasyon aktiviteleri ruluşları Sosyal tesisler
Sosyo-kültürel rekreasyon akti- Gerontoloji merkezleri
viteleri
Ağırlama ve idari hizmet alanları
Animasyon işletmeleri
Turizm işletmeleri
Seyahat acenteleri
Görsel 1.23: Rekreasyon
Günümüzde insanlar hayatlarının yaklaşık dörtte birini rekreasyon faaliyetlerinde geçirmektedir.
Eğitim düzeyi yüksek olan ülkelerde sağlıklı veya engelli her yaş ve beceri seviyesindeki bireyler, sağlıklı
yaşama eğilimlerine bağlı olarak rekreasyona büyük ilgi göstermektedir. Bu nedenle birçok ülkede rek-
reasyona yönelik önemli sayıda lisans ve lisansüstü programlar bulunmakta ve rekreasyonla ilgili eğitim
ve araştırma etkinlikleri uzun yıllardır üniversitelerde yürütülmektedir. Üniversitelerdeki programların
temelini oluşturan ana faktörlerin içeriğinde ise genel olarak sağlık, spor, turizm, çevre, park, orman,
boş zaman etkinlikleri, psikoloji, sosyoloji, sosyal psikoloji, coğrafya, beşerî coğrafya, işletme bilimleriyle
rekreatif faaliyetlerin bulunduğu görülmektedir.
Bireylerin sağlıklı yaşama istekleri, onları hem fiziksel hem de mental olarak rahatlamalarına
fırsat tanıyan rekreasyon faaliyetlerine yöneltmektedir. Bu nedenle tüm dünyada rekreasyona yönelik
bilimsel çalışmaların rekreasyon terapisi, sportif rekreasyon, ticari ve ticari olmayan rekreasyon, sağlık
turizmi ve medikal turizm gibi alanlarda çeşitlendiği ve bu alanlara olan ilginin her geçen gün arttığı
görülmektedir.
Görsel 1.24: Rafting
32 BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR 33