Page 38 - BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR TARİHİ 12
P. 38

1.6. BEDEN EĞİTİMİ VE SPORDA OYUN


                      Zorla yapılmayan, eğlenmek ve tat almak amacıyla girişilen fiziksel ya da zihinsel etkinliklere
               oyun denir.
                      Oyun, çocuğun eğlenerek öğrenmesinin ilk basamağıdır. Çocuğun fiziksel, zihinsel, dilsel ve top-
               lumsal kapasitesinin gelişmesini sağlar (Görsel 1.26). Oyun esnasında çocuk, kendisi ve çevresiyle ilgili
               bilgileri öğrenme fırsatı bulur. Oyun, hiç kimsenin öğretemeyeceği konuları çocuğun kendi deneyimle-
               riyle öğrenmesinin bir yoludur.
                      İnsanın fiziksel, zihinsel, sosyal, duygusal gelişimini amaç edinen ve genel eğitimin tamamlayı-
               cısı, ayrılmaz bir parçası olarak görülen beden eğitimi ve spor faaliyetlerinin içerisinde oyunun oldukça
               büyük bir önemi vardır (Görsel 1.27).























                               Görsel 1.26: Çocuk oyunu                       Görsel 1.27: Körebe oyunu

                      İnsanın sağlıklı ve nitelikli bir yaşam sürdürebilmesi için hareket etmeye ihtiyacı vardır. Oyun
               kavramının temelinde de hareket becerilerinin kazanılması yer alır. Beden eğitimi ise temel hareket bilgi
               ve becerilerini, yer değiştirme hareketlerini, dengeleme hareketlerini, nesne kontrolü gerektiren hare-
               ketleri ve bunların bir arada kullanıldığı birleştirilmiş hareketleri içermektedir. Bu yüzden beden eğitimi
               etkinlikleri içerisinde yer alan oyunların insanın yaşam kalitesinin yükseltilmesinde önemli bir rolü vardır.
                      Beden eğitimi; fiziksel hareketler yardımıyla kişinin davranışlarında bedensel, duygusal, sosyal ve
               zihinsel değişim meydana getirme sürecidir. Bu süreçte oyunun yeri büyüktür. Beden eğitimi; organiz-
               manın bütünlüğü ilkesine dayalı olarak çocukların bedensel gelişimi, hareket becerilerinin gelişimi, sinir
               kas koordinasyon gelişimi ve sosyal becerilerinin gelişimi açısından son derece önemlidir. Bu becerilerin
               kazandırılmasında da oyundan yararlanılır. Oyun yoluyla kazanılan beceriler, sosyal faaliyetlerde ve okul
               çağı sonrası iş hayatında fiziki gücün en ekonomik şekilde kullanılmasına yardımcı olur.
                      Oyun sayesinde çocuk, toplumla ve sosyal dünya ile tanışır. Bir yandan bedensel anlamda daha
               karmaşık davranışları gerçekleştirebilecek hâle gelirken diğer yandan sosyal bir çevreyle nasıl uyum için-
               de yaşaması gerektiğini öğrenir.
                      Oyunlarla gerçekleştirilen beden eğitimi etkinlikleri, çocuğun hareket yeteneğini geliştirir. Bu
               etkinlikler; çocuğun fiziksel uygunluğunu, algısal ve motor gelişimini, sosyal ve duygusal gelişimini sağ-
               lar. Aynı zamanda çocuğun öğrenme kapasitesinin geliştirilmesinde, serbest zamanı olumlu ve iyi yönde
               kullanma alışkanlıkları kazanmasında da büyük katkılar sağlar.
                      Beden eğitimi etkinlikleri içerisindeki oyun sayesinde çocuk, kendi bedenini tanır ve yetenekle-
               rinin farkına varır. Başarabileceği ve başaramayacağı hareketleri, emniyetli bir ortamda öğrenerek dene-
               yimler edinir. Kendi yaşındaki çocuklarla bir arada paylaşma ve yardımlaşmayı öğrenir. Sorumluluk alma
               ve düzenli çalışma alışkanlığı edinir.











      36  BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43