Page 39 - BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR TARİHİ 12
P. 39

1.6. BEDEN EĞİTİMİ VE SPORDA OYUN     Beden eğitimi etkinlikleri içerisindeki oyun, çocuğa sosyalleşmeyi öğretir. Sosyalleşme, kişinin gru-
            bun kural ve değerlerine uymayı öğrenmesi ve bu değerler düzenini benimsemesidir. Bu öğrenme, doğum-
    Zorla yapılmayan, eğlenmek ve tat almak amacıyla girişilen fiziksel ya da zihinsel etkinliklere   dan ölüme dek tüm yaşam boyunca devam eder. Oyun yoluyla yapılan beden eğitimi etkinlikleri sayesinde
 oyun denir.  çocuğun çevredeki insanlarla ilişkileri olumlu yönde gelişirken fiziksel ve zihinsel gelişimi de sağlanmış olur.
    Oyun, çocuğun eğlenerek öğrenmesinin ilk basamağıdır. Çocuğun fiziksel, zihinsel, dilsel ve top-     Oyun, spor yapmayı ve sporseverliği toplumda yaygınlaştırabilecek önemli bir araçtır. Spor; oyu-
 lumsal kapasitesinin gelişmesini sağlar (Görsel 1.26). Oyun esnasında çocuk, kendisi ve çevresiyle ilgili   nun dinlendirici, eğlendirici ve çok çeşitlilik gibi özellikleriyle toplumun tüm kesimlerine ulaştırılabilir.
 bilgileri öğrenme fırsatı bulur. Oyun, hiç kimsenin öğretemeyeceği konuları çocuğun kendi deneyimle-  Bu sayede toplumun her kesimindeki insanların boş zamanlarını daha faydalı kullanması sağlanabilir.
 riyle öğrenmesinin bir yoludur.     Oyun, temel eğitimin tüm basamaklarında hem öğretim metodu hem de öğretim aracı olarak
    İnsanın fiziksel, zihinsel, sosyal, duygusal gelişimini amaç edinen ve genel eğitimin tamamlayı-  kullanılmaktadır. Oyunlarla öğrenciye kazandırılan davranışlar daha kalıcı olur. Ayrıca oyunlar, öğrencide
 cısı, ayrılmaz bir parçası olarak görülen beden eğitimi ve spor faaliyetlerinin içerisinde oyunun oldukça   pratik düşünme ve karar verme yeteneğini geliştirir.
 büyük bir önemi vardır (Görsel 1.27).






















                                                    Görsel 1.28: Eğitsel oyun
 Görsel 1.26: Çocuk oyunu  Görsel 1.27: Körebe oyunu
                    Sporun bir eğitim aracı olarak çocuğun her yönden gelişmesinde büyük rol oynadığı bilinmek-
    İnsanın sağlıklı ve nitelikli bir yaşam sürdürebilmesi için hareket etmeye ihtiyacı vardır. Oyun   tedir. Sportif oyunlara katılan çocuklarda yardımlaşma, beraber çalışma ve kurallara saygılı olma gibi
 kavramının temelinde de hareket becerilerinin kazanılması yer alır. Beden eğitimi ise temel hareket bilgi   duygular daha çabuk gelişmektedir. Sporun içerisindeki oyunlar, çocukların sosyal sorumluluk kavra-
 ve becerilerini, yer değiştirme hareketlerini, dengeleme hareketlerini, nesne kontrolü gerektiren hare-  mını daha iyi anlamalarına yardımcı olur. Oyunla öğrenmenin faydalarından biri de çocuğun dikkatini
 ketleri ve bunların bir arada kullanıldığı birleştirilmiş hareketleri içermektedir. Bu yüzden beden eğitimi   yoğunlaştırabilmesidir. Sportif oyunlar, öğrencileri pasif durumdan aktif duruma geçirmeleri nedeniyle
 etkinlikleri içerisinde yer alan oyunların insanın yaşam kalitesinin yükseltilmesinde önemli bir rolü vardır.  dikkat üzerinde diğer öğrenme tekniklerine göre daha fazla etkiye sahiptir.
    Beden eğitimi; fiziksel hareketler yardımıyla kişinin davranışlarında bedensel, duygusal, sosyal ve   5. ETKİNLİK
 zihinsel değişim meydana getirme sürecidir. Bu süreçte oyunun yeri büyüktür. Beden eğitimi; organiz-
 manın bütünlüğü ilkesine dayalı olarak çocukların bedensel gelişimi, hareket becerilerinin gelişimi, sinir   EĞİTSEL OYUN OYNAYALIM
 kas koordinasyon gelişimi ve sosyal becerilerinin gelişimi açısından son derece önemlidir. Bu becerilerin
 kazandırılmasında da oyundan yararlanılır. Oyun yoluyla kazanılan beceriler, sosyal faaliyetlerde ve okul      Aşağıdaki oyunu öğretmeninizin denetiminde sınıf, bahçe veya spor salonunda arkadaşla-
 çağı sonrası iş hayatında fiziki gücün en ekonomik şekilde kullanılmasına yardımcı olur.  rınızla oynayınız.
    Oyun sayesinde çocuk, toplumla ve sosyal dünya ile tanışır. Bir yandan bedensel anlamda daha   Oyunun Adı: Meyve Sepeti
 karmaşık davranışları gerçekleştirebilecek hâle gelirken diğer yandan sosyal bir çevreyle nasıl uyum için-  Oyunun Yeri: Sınıf, salon, bahçe
 de yaşaması gerektiğini öğrenir.  Oyunun Süresi: 3-4 tekrar
    Oyunlarla gerçekleştirilen beden eğitimi etkinlikleri, çocuğun hareket yeteneğini geliştirir. Bu   Oyunun Seviyesi: 14 yaş ve üzeri
 etkinlikler; çocuğun fiziksel uygunluğunu, algısal ve motor gelişimini, sosyal ve duygusal gelişimini sağ-  Oyuncu Sayısı: Tüm sınıf
 lar. Aynı zamanda çocuğun öğrenme kapasitesinin geliştirilmesinde, serbest zamanı olumlu ve iyi yönde   Oyunun Amacı ve Eğitsel Değeri: Oyuncuların dikkatini geliştirme
 kullanma alışkanlıkları kazanmasında da büyük katkılar sağlar.  Oyunun Açıklaması:  Oyuncular daire şeklinde sıralanır. Bir oyuncu yüksek sesle meyve ismi söy-
    Beden eğitimi etkinlikleri içerisindeki oyun sayesinde çocuk, kendi bedenini tanır ve yetenekle-  ler yanındaki oyuncu önce söylenen meyve ismini, ardından kendisinin seçeceği bir meyve ismini
 rinin farkına varır. Başarabileceği ve başaramayacağı hareketleri, emniyetli bir ortamda öğrenerek dene-  yüksek sesle söyler. Oyun bu şekilde meyve isimleri eklenerek devam eder. Unutan ya da eksik
 yimler edinir. Kendi yaşındaki çocuklarla bir arada paylaşma ve yardımlaşmayı öğrenir. Sorumluluk alma   söyleyen oyuncu elenir. Elenen oyuncunun söyledikleri dikkate alınmaz. Son iki oyuncu kalana ka-
 ve düzenli çalışma alışkanlığı edinir.  dar oyun devam ettirilir. Son iki oyuncu arasında kazananı belirlemek için “tuz-buz”,  “hepsi-tepsi”
               oyunu oynanır. Bu oyunda oyunculardan birisi “tuz” birisi “buz” olur. Sırayla “tuz-buz” ve “buz-tuz”
               şeklinde birbirlerine karşı söylerler. Hatalı söyleyen kaybeder.
               Çeşitlendirme: Oyun sebze, spor branşları, araba markaları şeklinde çeşitlendirilebilir.






 36  BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR                                                                           BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR  37
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44