Page 26 - BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR TARİHİ 12
P. 26
Beden Eğitiminin Psikomotor Gelişime Faydaları
Psikomotor gelişim; vücut kontrolü, vü-
cut koordinasyonu, başka bir deyişle sinir-kas
sistemlerinin gelişimi demektir. Koşma ve sıçra-
ma, motor gelişimin temelini oluşturur. Bu hare-
ketlerin gelişiminde olgunlaşma kadar motivas-
yon ve öğretim de önemlidir.
Çocuk yetiştirme yöntemleri ve eğitim
uygulamaları, motor becerilerin kendi kendine
gelişebileceğini göstermektedir. Fakat bu uygu-
lama ve yöntemler, çocukları çevrelerini hareket-
le araştırmada ve bu konuda cesaretlendirmede
yetersiz kalmaktadır. Ebeveynler, çoğunlukla
koruyucu ve sınırlandırıcı davranışlarıyla çocuk-
ları için en iyisini yaptıklarını düşünürler. Fakat
motor becerilerin gelişimi ve öğrenilmesi şansa
Görsel 1.12: Vücut koordinasyonu bırakılmamalıdır.
Becerilerin gelişimi; bireyin tepki zamanı, hızı, kuvveti, dayanıklılığı, koordinasyonu, vücut yapısı,
boyu ve ağırlığı gibi özelliklerinin yanı sıra duygusal ve zihinsel özelliklerine bağlıdır (Görsel 1.12). Motor
becerilerin gelişimi, birikimli ve yaşam boyu devam eden bir süreçtir. Becerilerin geliştirilmesi, beden
eğitimi programlarının temelini oluşturur. Birey, kazandığı beceriler sayesinde etkinliklere katılmaktan
hoşlanır ve grup çalışmalarına uyum sağlar. Bireyler, genellikle belli bir düzeyde beceri gerektiren et-
kinlikleri yapmaktan hoşlanır. Beden eğitimi programlarındaki çeşitli becerilerin geliştirilmesine yönelik
etkinlikler, zamanla onların ilgilerini de çeşitlendirir. Bireyin kazandığı beceriler, serbest zamanların de-
ğerlendirilmesi açısından da önem taşır. Beceriler, boş zamanların nasıl kullanılacağını ve bireyin yaşam
biçimini belirler.
Beden Eğitimi ve Sporun Psikolojik Gelişime Faydaları
Beden eğitimi ve spor ortamındaki etkileşim, duyguların kontrolü ve boşalımı için uygun imkânlar
sağlar. İradeyi kuvvetlendirir, zekâyı geliştirir. Beden eğitimi ve spor faaliyetleri, psikolojik yönden insanla-
rın tedavisine katkı sağlar. Kişiliği olumlu yönde geliştirir, bireylerin mücadele ve dayanma gücünü artırır.
Bireylere kendini ifade etme ve neleri gerçekleştirebileceğini ispatlama konusunda imkânlar sağlar.
Spor yapmanın bireylerin psikolojik gelişimine olumlu etkileri olur. Yapılan spor branşının türü,
içerisinde barındırdığı bir takım psikolojik özellikleriyle (motivasyon, bireysel mücadele, takım ruhu,
konsantrasyon, motivasyon vb.) bireyin psikolojik ve duygusal gelişimine önemli katkılar sağlar. Her-
hangi bir spor dalıyla uğraşmak, bireylerin pozisyonlara ve sürpriz gelişen durumlara uyum sağlayabil-
me ve anında karar verebilme özelliklerini geliştirir. Sporun bireyin duygularını kontrol edebilmesinde,
sorumluluk duygusunun oluşmasında ve kendisini yenilemesinde katkısı vardır.
Takım sporlarıyla ilgilenen bireyler ile ferdi spor dallarıyla ilgilenen bireylerin psikolojik ve duy-
gusal özellikleri, yaptıkları spor dalının içeriğine göre farklılıklar gösterebilir. Takım sporları; bireyin sos-
yalleşme, insanlarla iyi iletişim kurma, birlikte kazanma ve kaybetme, ekip çalışması yapma ve yardım-
laşma gibi özelliklerinin gelişmesine katkı sağlar. Bireysel sporlar ise bireyin irade gelişimi, kendini aşma
becerisi, kendisiyle mücadele etme ve öz güven kazanma gibi özelliklerini geliştirir.
24 BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR