Page 17 - BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR TARİHİ 12
P. 17

Hindistan’da Hinduizm ve Budizm inanışlarının etkisiyle insanlar, bedensel faaliyetlerden uzak   1.2. BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR KAVRAMI
 durarak sadece ruh ile ilgilenmişlerdir. Antik Çin Hanedanlığı’nın ilk imparatoru döneminde gençlere
 okçuluk ve savaş arabası kullanma eğitimi veren okulların bulunduğu, Antik Pers İmparatorluğu’nda      Beden eğitimi ve spor, birbirlerinden farklı gibi düşünülse de iç içe girmiş iki ayrı kavramdır. Bu
 ise binicilik, avcılık, ok ve yay kullanma eğitimlerinin yanında hayatta kalma becerileri ve beden eğitimi   iki alan bireylerin fiziksel, ruhsal ve zihinsel gelişimini sağlayan ve bu yönleri arasında koordinasyon ka-
 derslerinin verildiği okulların varlığı bilinmektedir. Yine Antik Çağ’da Mezopotamya’nın kuzeyinde kuru-  biliyetini geliştiren bilim dalları olarak kabul edilir.
 lan Asur ve Babil medeniyetlerinde eğitim ve eğlence amacıyla halkın boks, güreş ve okçuluk gibi spor-     Beden eğitimi ve spor; insanın beden sağlığının korunmasını, karakter gelişiminin tamamlan-
 ları yaptığı, soyluların ise aslan avcılığı ile uğraştığı bilinmektedir. İlk Çağ Anadolu uygarlıklarından olan   masını, moral ve verimliliğinin artmasını sağlayan tüm faaliyetleri kapsar. Ayrıca millî ve manevi yönden
 Hattiler’de de halk arasında ve yöneticilerde yaygın biçimde görülen sportif etkinlikler, savaş sırasında   sağlam bir kişilik yapısı oluşturarak bireylerin ortak duygu ve davranışlar içerisinde hareket etmelerini
 kullanılan mızrak, ok ve yay gibi aletleri kullanabilme becerilerini geliştirmek amacıyla yapılmıştır.  sağlar. Bu özelliklerinden dolayı beden eğitimi ve spor, en etkili eğitim ve sağlık faaliyetleridir.
    Hitit, Frig, Lidya ve Antik Anadolu-Helen toplumlarında vücutla birlikte ruhu da güzelleştirdiğine
 inanılan sporun birçok dalına yer verilmiştir. Koşma, atlama, pankreas güreşi, yüzme, atlı araba yarışları,
 disk ve mızrak atma gibi spor dalları; şehirler arasında kutsal barışı sağlama, yerel kahramanların arkasın-  Beden Eğitimi
 dan yapılan cenaze törenlerinde ölenin ruhunu hoşnut etme, tanrıların onuruna düzenlenen festival ve
 törenlerde tanrılara yakınlık kurma gibi amaçlarla mücadele esasına dayalı, yarışma ve oyun formundaki      Milli eğitimin temel ilkelerine uygun olarak kişinin beden, zihin ve sosyal gelişimini sağlayan
 fiziksel etkinlikler içerisinde yer almıştır. Bu etkinlikler, kutsal alanların ya da tapınakların yakınlarında   oyun, jimnastik ve fiziksel aktivitelerin tümüne beden eğitimi denir.
 oluşturulmuş spor alanlarında düzenlenmiştir.       Beden eğitiminin pedagojik bir disiplin, bir bilim ve sanat dalı olarak insanın davranış ve alışkan-
    Bugün olduğu gibi Antik Çağ’da da toplumun devamlılığını sağlayacak, ihtiyaç duyulması hâ-  lıklarını etkilediği düşünülmektedir. Kişinin ruhsal, fiziksel ve zihinsel gelişimine olumlu katkısı bilimsel
 linde savaşacak iyi askerlerin yetiştirilmesi ve gençlerin eğitilmesi büyük önem taşımıştır.  O çağlarda   olarak kanıtlandığı için de eğitim kavramı içerisine dâhil olmuştur (Görsel 1.4). Millî eğitimin temel ilke-
 erkek çocukların ve gençlerin fiziksel, ruhsal, zihinsel bir uyum içerisinde bedenen eğitilmeleri ve spor   lerine uygun olarak kişinin beden, ruh ve fikir gelişimini sağlamada araç olarak kullanılır. Bünyesindeki
 yarışmaları yapmaları için gymnasium, palaistra ve stadyum gibi spor alanları inşa edilmiştir (Görsel 1.3).  bilimsel etkinlikleriyle kişinin bedenen sağlam, fikirce uyanık ve ruhen sağlıklı olmasını amaçlar.
































 Görsel 1.3: Palaistra

    Türk toplumlarındaki eğitim anlayışı ve uygulamaları da tarihin en eski dönemlerinden bugüne
 dünyadaki tüm medeniyetlerde olduğu gibi toplumun yaşayış biçiminin etkisiyle şekillenmiştir.
    Eğitim faaliyetlerinin önemli bir bölümünü teşkil eden bedensel ve sportif eğitim faaliyetleri,   Görsel 1.4: Beden eğitimi ve spor
 düzenli ordunun ve orduda onluk sistemin de kurucusu olan Türk topluluklarında askerî eğitimin teme-
 lini oluşturmuştur.
                    Beden eğitimi; oyun, jimnastik ve spor gibi eğitici etkinlikleri içeren genel bir kavram olup beden-
    Türklerin beden eğitimi ve spora olan yaklaşımları; tarihsel süreç içerisinde yaşanan göçlerden,   sel etkinliklerin içinde ve bedensel etkinlikler aracılığı ile eğitimin gerçekleştirilmesidir. Bilinçli uygulanan
 din değişikliklerinden ve diğer önemli toplumsal olaylardan etkilenmiştir. Türk toplumundaki beden   tüm beden eğitimi faaliyetleri, hangi yaş grubu olursa olsun kişiyi yaşam boyu sağlıklı ve mutlu kılar. Ayrı-
 eğitimi ve spor süreci, bu olaylarla birlikte değerlendirilerek İslamiyet Öncesi Dönem, İslamiyet Dönemi,   ca kişiliğin olumlu yönde gelişmesine ve ahlaki değerlerin benimsenmesine katkı sağlar.
 Osmanlı Devleti Dönemi, Osmanlı Devleti’nde Tanzimat Dönemi ve Türkiye Cumhuriyeti Dönemi olarak
 ele alınmıştır.






 14  BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR                                                                           BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR  15
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22