Page 20 - OKÇULUK
P. 20
1. ÜNİTE
OKÇULUK İLE İLGİLİ ÖRNEK HADİSİ ŞERİFLER:
Hadis 1: Hadis 2:
Ukbe b. Âmir’den; demiştir ki: Ben Ebu Hüreyre’den; demiştir ki: Rasûlullah (aleyhisselam) şöyle
Rasûlullah’ı (aleyhisselam) şöyle bu- buyurdu: “Yarış (ödülü) sadece deve, at ve ok yarışmasın-
yururken işittim: “Aziz ve celil olan da olur.”
Allah bir ok sebebiyle üç kişiyi cen- (Kaynak: Tirmizî, Hadis no: 1700.)
nete sokar, hayır uman ve bu sebep-
le onu yapan ustasını, onu atanı,
onu atana vereni. Atıcılık ve binicilik Hadis 3:
yapın. Atıcılık yapmanız bana bini-
cilik yapmanızdan daha sevimlidir.” Rasûlullah (aleyhisselam): “Her kim atıcılığı (okçuluğu) öğ-
renir de sonra terk ederse bizden değildir.” Yahut “muhak-
(Kaynak: Ebû Dâvûd, Hadis no: 2513.) kak isyan etmiştir” buyurdu.
(Kaynak: Müslim, Hadis no: 1919.)
Rivayetler, iyi ok atanlara Hz. Peygamber’in çok iltifat ettiğini göstermektedir. Öyle ki, Uhud Harbi'nde
isabetli atışları sebebiyle, Sa’d İbnu Ebî Vakkas’a: “At ya Sa’ad, anam babam sana feda olsun!” (Kaynak,
Müslim 7/125) ifadesini kullanmıştır.
Bu ve benzeri birçok hadisi şerifin ve rivayetin varlığı nedeniyle ok ve okçuluk, Türk-İslam kültüründe daha
bir önemsenmiş toplumsal hayatta önemli izler bırakmış ve çeşitli semboller olmuştur. Hatta, klasik Türk
şiirimizde (divan şiiri) birçok şair, ok ve yay sözcükleri ile imgeler, semboller geliştirerek şiirini zenginleştirmiş-
lerdir. Örnek olarak şu beyitleri gösterebiliriz:
Günümüz Türkçesi:
“ Zen merde civan pîre keman tîrine muhtâc Kadın erkeğe genç ihtiyara yay da oka muhtaç.
Âlemin her bir zerresi cümle birbirine muhtaç.
Eczâ-yı cihan cümle birbirine muhtâc
”
Hoca Neş’et (Doğ: 1735 Edirne)
“ Ne hevâ vü ne kemân u kemankeş ancak Ne okçunun çok isteği ne de yayıdır
Oku hedefe ulaştıran ancak Hakkın çağırmasıdır.
Erdiren menziline tîri nidâ-yı yâ Hak!
”
Şeyhülislam Yahya Efendi (Doğ: 1553 İst.)
18