Page 33 - RİTİM EĞİTİMİ VE HALK DANSLARI 11
P. 33

Müzik üç temel öğenin kullanımıyla oluşan işitsel bir dildir: ses, ritim ve armoni. Çoğu zaman belli
             sembol sistemi ile ifade edilir. Bu üç öğenin sayısız kombinasyonu, bütün dünyada dikkat çekecek derece-
             de  farklı türlerin ortaya çıkmasına yol açmaktadır (Görsel 2.2).


















              Zilli tef, ksilofon (metalofon), kastan-  Ahşap marakas              Üçgen zil (Triangle)
              yet, guiro (guyiro), blok ton, çubuk tef,
              ahşap  çubuklar,  zilli  tef,  zilli  çubuk,
              parmak zili, üçgen zil, marakas
                                                  Görsel 2.2: Orff çalgıları
                    Kişinin denge, rahatlık, esneklik ve hız kazanmasında müziğe uyumlu hareketlerle eşlik etme, şar-
            kılı oyunlar, orff çalgıları (ritimsel ve ezgisel) ve halk dansları etkilidir. Ritim eğitimi, bedeni doğru kullana-
            bilme ve bu sayede bireyin ruhsal gelişim ve öz güvenini olumlu yönde etkileme açısından çok önemlidir.
            Ritimde bireyi eğitmenin doğru yolu, fiziksel hareketlerle mümkündür (Görsel 2.3).























                                              Görsel 2.3: Ritim grup çalışması
             BİLGİ NOTU          Émile Jacques Dalcroze

                            Ritme fiziksel tepki verme düşüncesini bir
                       sisteme dönüştüren kişi Émile Jacques Dalc-
                       roze’dir  (Emiyıl  Jak  Dalkıruz)  (Görsel  2.4).
                       Bu sistem, Dalcroze Eurythmics (Dalkıruz Yurit-
                       miks), “ritmik anlayış geliştirme” metodu olarak
                       bilinmektedir. Dalcroze sisteminin temel hedefi;
             beyin, beden, duygular arasında denge ve uyumun oluştu-
             rulmasıdır. Bu sistem, hareketlerle müziğin ifade edilmesidir.
             Öğrencilerin  aktif  dinleme  ve  fiziksel  tepki  verme  esasına
             dayanmaktadır. Dinleme eğitimi, müzik eğitiminin başlangıç
             ve  bitişini  oluşturmaktadır.  Müzik  eğitimini,  işlevsel  olarak
             dinlemeye  dayandırmaktadır.  Çocukta  ritim  duygusundan
             başlamak suretiyle müzik eğitiminin verildiği bu metotta, yal-
             nız ritim eğitimi değil, solfej ve kulak eğitimi de verilmektedir.                                   2. ÜNİTE
                                                                        Görsel 2.4: Émile Jacques Dalcroze


                                                          31
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38