Page 33 - RİTİM EĞİTİMİ VE HALK DANSLARI 11
P. 33
Müzik üç temel öğenin kullanımıyla oluşan işitsel bir dildir: ses, ritim ve armoni. Çoğu zaman belli
sembol sistemi ile ifade edilir. Bu üç öğenin sayısız kombinasyonu, bütün dünyada dikkat çekecek derece-
de farklı türlerin ortaya çıkmasına yol açmaktadır (Görsel 2.2).
Zilli tef, ksilofon (metalofon), kastan- Ahşap marakas Üçgen zil (Triangle)
yet, guiro (guyiro), blok ton, çubuk tef,
ahşap çubuklar, zilli tef, zilli çubuk,
parmak zili, üçgen zil, marakas
Görsel 2.2: Orff çalgıları
Kişinin denge, rahatlık, esneklik ve hız kazanmasında müziğe uyumlu hareketlerle eşlik etme, şar-
kılı oyunlar, orff çalgıları (ritimsel ve ezgisel) ve halk dansları etkilidir. Ritim eğitimi, bedeni doğru kullana-
bilme ve bu sayede bireyin ruhsal gelişim ve öz güvenini olumlu yönde etkileme açısından çok önemlidir.
Ritimde bireyi eğitmenin doğru yolu, fiziksel hareketlerle mümkündür (Görsel 2.3).
Görsel 2.3: Ritim grup çalışması
BİLGİ NOTU Émile Jacques Dalcroze
Ritme fiziksel tepki verme düşüncesini bir
sisteme dönüştüren kişi Émile Jacques Dalc-
roze’dir (Emiyıl Jak Dalkıruz) (Görsel 2.4).
Bu sistem, Dalcroze Eurythmics (Dalkıruz Yurit-
miks), “ritmik anlayış geliştirme” metodu olarak
bilinmektedir. Dalcroze sisteminin temel hedefi;
beyin, beden, duygular arasında denge ve uyumun oluştu-
rulmasıdır. Bu sistem, hareketlerle müziğin ifade edilmesidir.
Öğrencilerin aktif dinleme ve fiziksel tepki verme esasına
dayanmaktadır. Dinleme eğitimi, müzik eğitiminin başlangıç
ve bitişini oluşturmaktadır. Müzik eğitimini, işlevsel olarak
dinlemeye dayandırmaktadır. Çocukta ritim duygusundan
başlamak suretiyle müzik eğitiminin verildiği bu metotta, yal-
nız ritim eğitimi değil, solfej ve kulak eğitimi de verilmektedir. 2. ÜNİTE
Görsel 2.4: Émile Jacques Dalcroze
31