Page 34 - RİTİM EĞİTİMİ VE HALK DANSLARI 11
P. 34
Carl Orff
Orff tekniği, ünlü bir Alman besteci olan Carl Orff (Karl
Orf) ve dansçı Gunild Keetman (Gunilt Kitmın) tarafından
müzik eğitimi temel alınarak geliştirilmiş olan bir tekniktir
(Görsel 2.5). Orff yöntemi; müzik, dans, drama, konuşma,
hareket temelleri üzerine kurulmuştur. Bu açıdan bakıldığında
orff yöntemi sadece müzik eğitimi vermez. Daha çok 2 ila 6
yaş grubu çocuklarda müzik öğretimi için kullanılan bir teknik-
tir. Oyun biçiminde öğretime dayanmaktadır. Orff yönteminde
ilk kullanılan çalgılar; standart olmayan, içi boş şişeler, tahta
parçaları, kurumuş tomurcuklar vb. gibi çocukların keşfettikleri
çalgılardır. Bu çalgılarda üretilen sesler, eğitim sürecinde baş-
langıcı ve sonu olan küçük formlardaki ezgilere dönüşmekte-
dir. Daha sonraki aşamalarda orff çalgıları ile bu ezgiler, grup-
lama biçimi ile daha düzenli ve uzun soluklu ezgilere dönüşür.
Orff tekniğinde hareketin, sesin ve formun araştırılması önemli
bir süreçtir. Burada hareket ve ses, formun açıklanması için
temel durumdadır. Genel olarak orff tekniği, çocuğun müziği
Görsel 2.5: Carl Orff
okuyup yazabilen bir birey olarak yetiştirilmesini sağlar. Bu-
nunla birlikte çevresi ile uyumunu, birlikte iş yapma duygusunu, doğaçlama yeteneğini ve yaratıcılığını
geliştiren bir tekniktir. Orff yönteminde çelik üçgen, ritim çubukları, zil, timpani, gonk, ksilofon, meta-
lofon, bango, marakas, kastanyet, tef ve farklı boyutlarda bulunan davullar en çok kullanılan çalgılar
arasındadır.
Görsel 2.6: Sınıfta orff eğitimi Görsel 2.7: Sınıfta orff eğitimi
Görsel 2.6 ve 2.7’de orff eğitiminin sınıf ortamında uygulama yöntemi gösterilmektedir.
‘‘Davulu her gece durmaz döverler, ta güneşler doğana dek dönerler!’’
Anonim
DERS İÇİ ETKİNLİK
Sınıfta dörtlü gruplara ayrılınız. Öğretmeninizin belirlediği dört farklı basit ritim kalıbından size
ait olanını grubunuzdaki diğer üç arkadaşınıza örnekleyiniz. Bu çalışmayı değerler eğitiminde
önemli bir yeri olan arkadaşlara saygı anlayışı çerçevesinde sırayla her grup üyesi tamam-
2. ÜNİTE ladıktan sonra öğrenilen ritim kalıplarını art arda sıralayınız. Çalışma sırasında edindiğiniz
deneyimleri sınıfla paylaşınız.
32