Page 34 - RİTİM EĞİTİMİ VE HALK DANSLARI 11
P. 34

Carl Orff
                         Orff tekniği, ünlü bir Alman besteci olan Carl Orff (Karl
                 Orf)  ve  dansçı  Gunild  Keetman  (Gunilt  Kitmın)  tarafından
                 müzik  eğitimi  temel  alınarak  geliştirilmiş  olan  bir  tekniktir
                 (Görsel  2.5).  Orff  yöntemi;  müzik,  dans,  drama,  konuşma,
                 hareket temelleri üzerine kurulmuştur. Bu açıdan bakıldığında
                 orff yöntemi sadece müzik eğitimi vermez. Daha çok 2 ila 6
                 yaş grubu çocuklarda müzik öğretimi için kullanılan bir teknik-
                 tir. Oyun biçiminde öğretime dayanmaktadır. Orff yönteminde
                 ilk kullanılan çalgılar; standart olmayan, içi boş şişeler, tahta
                 parçaları, kurumuş tomurcuklar vb. gibi çocukların keşfettikleri
                 çalgılardır. Bu çalgılarda üretilen sesler, eğitim sürecinde baş-
                 langıcı ve sonu olan küçük formlardaki ezgilere dönüşmekte-
                 dir. Daha sonraki aşamalarda orff çalgıları ile bu ezgiler, grup-
                 lama biçimi ile daha düzenli ve uzun soluklu ezgilere dönüşür.
                 Orff tekniğinde hareketin, sesin ve formun araştırılması önemli
                 bir süreçtir. Burada hareket ve ses, formun açıklanması için
                 temel durumdadır. Genel olarak orff tekniği, çocuğun müziği
                                                                                           Görsel 2.5: Carl Orff
                 okuyup yazabilen bir birey olarak yetiştirilmesini sağlar. Bu-
                 nunla birlikte çevresi ile uyumunu, birlikte iş yapma duygusunu, doğaçlama yeteneğini ve yaratıcılığını
                 geliştiren bir tekniktir. Orff yönteminde çelik üçgen, ritim çubukları, zil, timpani, gonk, ksilofon, meta-
                 lofon, bango, marakas, kastanyet, tef ve farklı boyutlarda bulunan davullar en çok kullanılan çalgılar
                 arasındadır.
























                          Görsel 2.6: Sınıfta orff eğitimi                Görsel 2.7: Sınıfta orff eğitimi

                      Görsel 2.6 ve 2.7’de  orff eğitiminin sınıf ortamında uygulama yöntemi gösterilmektedir.




                               ‘‘Davulu her gece durmaz döverler, ta güneşler doğana dek dönerler!’’
                                                                                                                                 Anonim



                          DERS İÇİ ETKİNLİK
                          Sınıfta dörtlü gruplara ayrılınız. Öğretmeninizin belirlediği dört farklı basit ritim kalıbından size
                          ait olanını grubunuzdaki diğer üç arkadaşınıza örnekleyiniz. Bu çalışmayı değerler eğitiminde
                          önemli bir yeri olan arkadaşlara saygı anlayışı çerçevesinde sırayla her grup üyesi tamam-
        2. ÜNİTE          ladıktan sonra öğrenilen ritim kalıplarını art arda sıralayınız. Çalışma sırasında edindiğiniz
                          deneyimleri sınıfla paylaşınız.



                                                             32
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39