Page 114 - SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 12
P. 114

SPORDA CENTİLMENLİK  ÜNİTE 9  ÜNİTE 9  SPORDA CENTİLMENLİK


 Fair play kavramı ilk olarak “fırsat eşitliğini korumak” anlamında, 16. yüzyıl sonlarında William   Olayın bir başka boyutu da bütün ülkelerin sorunu hâline gelen ve sporda şiddete neden olan
 Shakespeare (Vilyım Şekspir) tarafından kullanılmıştır.  Spor diline 18. yüzyılda girmiştir. Çünkü   holiganizmdir. Sporda şiddet sadece taraftar ve sporculardan kaynaklanmamaktadır. Barış ve
 sportif etkinliklerde gözlenen erdemsiz davranışlar, etik değerlerin sistematikleştirilmesini ve   dostluk mesajı vermesi gereken kulüp yöneticilerinin demeçleri ve gazetelerin manşetleri de
 belirli kurallara bağlanmasını gerekli kılmıştır. Bu nedenle de fair play kurallarını belirleyen ve   şiddet olgusunu körükleyebilmektedir. Yöneticilerin taraftarlarını şiddetten uzak tutması gere-
 denetleyen kurumlar oluşturulmuştur. Bu çerçevede çalışan kurumların başında Uluslararası   kir. Bunun için de taraftarları kışkırtacak ve şiddete yöneltecek konuşmalar yapılmamalıdır. Ak-
 Olimpiyat Komitesi (IOC) çatısı altında faaliyet gösteren ve atanmış üyelerden oluşan Uluslara-  sine centilmenliği ve sportmenliği ön plana çıkaran konuşmalar yapılmalıdır (Görsel 9.8).
 rası Fair Play Konseyi (CIFP) gelmektedir.

 Türkiye’de  Fair  Play  Komisyonu  Millî  Olimpiyat
 Komitesi  (TMOK)  tarafından  17  Kasım  1981’de
 oluşturulmuştur. TMOK komisyonun kurulduğu ta-
 rihten  bu  yana  fair  play  olgusunun  ülke  genelin-
 de  yaygınlaştırılması  amacıyla  “Türkiye  Fair  Play
 Ödülleri” verilmektedir. Böylece fair playin toplu-
 mumuza bir yaşam tarzı olarak benimsetilmesi yo-
 lunda çaba harcanmaktadır (Görsel 9.6).   Görsel 9.6: TMOK 11. Uluslararası Fair Play Karikatür
 İnsanlık  tarihinin  erken  dönemlerinden  bu  yana   Yarışması 1.si Önder Önerbay’ın karikatürü
 sportif başarıyı dışardan müdahaleyle haksız bir şekilde etkileme düşüncesi hep var olmuştur.
 Bununla  beraber  dünyada  yaşanan  ekonomik,  sosyal,  siyasal  ve  kültürel  değişmeler  sportif
 davranışı ve etik değerleri etkilemiştir. Başarılı olmak isteyen bireylerin “Her ne pahasına olursa
 olsun kazanmalıyım.”, “Kaybetmek her şeyin sonudur.” şeklindeki düşünce tarzı, etik değerlerin
 yıpranmasına neden olmaktadır (Görsel 9.7). Böylesi bir yaklaşım, başarıya giden yolda her türlü
 çirkin girişimi (şike, doping, şiddet vb.) olağan saymakta, kural ihlalleri başarıda rol oynamışsa
 göz ardı edilmekte ve kural ihlallerine meşruiyet kazandırmaktadır.

               Görsel 9.8: Kulüp yöneticileri centilmenliği ve sportmenliği ön plana çıkaran konuşmalar yapmalıdırlar.

               Sporda saha içi ve dışında sportmenlik ruhuna aykırı davranışların en aza indirilmesinde fair
               play bilincinin kazanılması oldukça önemlidir. Fair play davranışlarının saldırganlık ve şiddete
               yönelmeyi engellediği yapılan çalışmalarla ortaya konmuştur.
               Fair play davranışlarının kazandırılabilmesi için öncelikle sporculara, taraftarlara, hakemlere,
               kulüp  yöneticilerine,  medya  mensuplarına  ve  antrenörlere  gerekli  eğitimler  verilmelidir.  Bu
               eğitimlerde özellikle “spor etiği ve ahlakı” konuları üzerinde durulmalıdır. Bu sayede yönetici,
               sporcu, antrenör, taraftar ve medya mensuplarına fair play ve olimpizim ruhunun aşılanması
               mümkün olabilecektir. Sporda şiddetin azalmasında bu türden eğitimlerin ve medyanın önemli
               bir etken olduğu unutulmamalıdır. Diğer taraftan sporculara Atatürk’ün “Ben sporcunun zeki,
               çevik ve aynı zamanda ahlaklısını severim.” vecizesi çerçevesinde taraftarlara, hakemlere ve
               rakiplerine karşı saygılı olmaları gerektiği antrenörler ve yönetim tarafından sıkça hatırlatılabilir.










 Görsel 9.7: Kazanma hırsı, etik değerlerin yıpranmasına ve centilmenlik dışı davranışlar sergilenmesine neden olabilmektedir.


 SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ     111  112  SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ
   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119