Page 118 - SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 12
P. 118

ÜNİTE 10
 SPOR SOSYOLOJİS- 10.ÜNİTE  ÜNİTE 10  SPOR SOSYOLOJİSİNE GİRİŞ
 SPOR SO-

               HAZIRLIK SORULARI

               1. Sosyolojinin (toplum bilim) ilgi alanı ne olabilir? Tartışınız.
               2. Sosyoloji ile aile, ekonomi ve spor arasında ilişki var mıdır? Arkadaşlarınızla paylaşınız.
               3. Sosyal  ilişki,  sosyal  mesafe,  sosyalleşme,  sosyal  norm,  sosyal  grup,  sosyal  rol  ve  statü
                 kavramları size ne ifade ediyor? Arkadaşlarınızla paylaşınız.
 ÜNİTE 10        OKUMA METNİ





                                                     SPOR VE TOPLUM
                 Günümüzde tüm dünya ülkeleri spora büyük önem vermekte ve uluslararası spor organizas-
                 yonlarında ön sıralarda yer almak için mücadele etmektedir. Organizasyonlarda alınan iyi
                 sonuçlar ulusal saygınlığın bir göstergesi olarak kabul edilmektedir. Başarıları sürekli olan
                 ülkelere bakıldığında sporun bu toplumların yaşam biçiminin bir parçası olduğu görülmek-
                 tedir.
                 Spor, sporcu için kazanmaya dönük teknik ve fiziki bir çabadır. İzleyen için de yarışmaya
                 dayalı estetik bir süreçtir. Toplum genelince oluşturulan bütün içinde de yerine göre o top-
                 lumun çelişki ve özelliklerini olduğu gibi yansıtan bir aynadır. Sonuç olarak spor önemli bir
 SPOR            toplumsal kurumdur.

                 Spor kendine özgü toplumsal kuralları, değerleri, etkileşim simgeleri ve süreçleriyle canlı bir
 SOSYOLOJİSİNE   toplumsal yapıdır. Kendi geçmişi ile toplum geçmişi arasında sıkı bir bağ oluşturur. Bu kuv-

                 vetli bağ, sporun toplumsal süreçler yolu ile şekillenmesinden kaynaklanmaktadır. Özellikle,
 GİRİŞ           toplumdaki ilişkiler yolu ile ortaya çıkarak değişir ve yeniden biçim kazanır.
                 Spor  uluslararası  yasaları,  yönetmelikleri  ve  kurallarıyla  çalışan  bir  örgüttür.  Bu  yüzden
                 spor-toplum ilişkisini doğru biçimde tartışabilmek için genel sosyolojik bulguların spor sos-
                 yolojisinde yeterince kullanılması gerekir.
                 Günümüz endüstri toplumlarında, toplumsal iş bölümü ve uzmanlaşma sonucu spor branşla-
                 rının sayıları ve çeşitleri artmıştır. Spor artık çok sayıda tüketicisi olan bir ürün olarak kabul
                 edilmektedir. Stadyum ve televizyonlarda izleyici, gazete ve dergilerde okuyucu sayılarının
                 fazlalığı nedeniyle farklı ürünlerin tanıtımı için spor alanları tercih edilmektedir. Eğitim ku-
                 rumları, sporu eğitimde etkili bir araç olarak benimsemişlerdir.
 Kavramlar  Ünite Bölümleri  Spor tüm insanlar içindir. Bireyin özgün yaşamında değişiklikler meydana getirdiği gibi bire-
 .  Sosyoloji  10.1. SOSYOLOJİNİN TANIMI  ye toplumsal yaşamında da insanlarla bütünleştiği bir etkinlik ve deneme alanı sunar. “Her-
 .  Sosyal ilişki  10.2. SOSYOLOJİNİN ALANLARI  kes için spor” ve “yaşam boyu spor” sloganları tüm dünya ülkelerinde benimsenmiş ve yay-
 .  Sosyal mesafe  gın olarak uygulanmaya başlanmıştır.
 .  Sosyalleşme                  * Komisyon tarafından Prof. Dr. Füsun Öztürk Kuter’in “Toplumsal Boyutlarıyla Spor” isimli
 .  Sosyal norm                                                                       kitabından derlenmiştir.

 .  Sosyal grup
 .  Sosyal rol
 .  Sosyal statü






 SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ     115  116  SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123