Page 21 - SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 12
P. 21

SPOR PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ VE PROBLEM ALANLARI                             ÜNİTE 1



            1.2. SPOR PSİKOLOJİSİNDE PROBLEM ALANLARI

            Spor psikolojisi sporcuların duygu, düşünce ve davranışlarını açıklamaya çalışan ve bu açıkla-
            malar çerçevesinde sporcu, takım ve antrenörlerin performanslarına katkı sağlamak için uğra-
            şan bir bilim dalıdır. Günümüzde “herkes için spor” anlayışının gelişmesiyle spor psikolojisinin
            alanı da genişlemiş, egzersiz ve sağlık için spor yapan bireylerin de psikolojik gelişimine katkı
            sağlamak amacıyla çalışmalar yapılmaya başlanmıştır.

            Sporcuların fiziksel kapasitelerinin de bir sınırı olduğu bilinmektedir. Yapılan teknik, taktik ve
            kondisyon  antrenmanları  bir  noktaya  kadar  sporcuların  performanslarını  artırabilmektedir.
            Spor  psikolojisi  bu  noktada  sporcuların  fiziksel  kapasitelerini  daha  iyi  kullanabilmeleri  için
            yapılan çalışmaları içerir. Bu sayede bir sporcunun veya takımın potansiyelindeki performansa
            ulaşmasına katkı sağlar. Sporcuların psikolojik özellikleri hakkında bilgi edinilmesi ve antrenman
            programlarına  psikolojik  faktörlerin  de  eklenmesiyle  sporcu  gelişiminde  daha  bütüncül  bir
            yaklaşım sergilenebilmektedir. Örneğin güreşe yeni başlamış bir sporcunun temel hareketleri
            öğrenmesi, fiziksel kapasitesini artırması gibi becerilerin yanında stres ile baş etme ve kendine
            güven gibi becerileri de öğrenmesi önemlidir.
            Spor psikolojisi modern sporun ayrılmaz bir parçası olarak görülür ve aşağıdaki problem
            alanlarında çalışmalar yapar:
            Performans  artırıcı  uygulamalar:  Sporcuların  en  üst  düzeyde  performans  gösterebilmelerini
            sağlamaya  dönük  hazırlanan  zihinsel-psikolojik  antrenman  programlarıdır.  Bu  programlar
            sayesinde sporcuların kendine güven, motivasyon ve stresle başa çıkabilme gibi becerilerinin
            gelişmesi  beklenmektedir.  Örneğin  bir  jimnastikçinin  hareketlerini  zihninde  canlandıracağı
            imgeleme  çalışmalarıyla  sporcunun  hareketleri  daha  iyi  yapması  ve  performansının  artması
            hedeflenir.
                                                         Teknik  öğretimi  hızlandırıcı  uygulamalar:  Spor-
                                                         cuların  uğraştıkları  spor  dalına  özgü  hareketle-
                                                         rin  öğretilmesinde  kullanılan  fiziksel  ve  zihinsel
                                                         antrenman  teknikleri  incelenir.  Diğer  taraftan
                                                         da  sporcuların  duygusal  ve  zihinsel  tepkilerinin
                                                         sportif becerilerine etkisi ile ilgili konularda çalış-
                                                         malar yapılır. Örneğin badmintona yeni başlayan
                                                         sporcuların temel vuruş tekniklerini öğrenmesin-
                                                         de en kolay ve en uygun antrenman tekniklerinin
                                                         neler olduğu araştırılır (Görsel 1.2).

            Görsel 1.2: Badminton sporcusu
            Performansın Önündeki Ruhsal Engellemeleri Kaldırmaya Yönelik Uygulamalar: Bireylerin spor-
            tif etkinliklere katılımını engelleyebilecek stres, korku, kaygı gibi duygusal faktörler araştırılır.
            Bireye buna benzer durumlarla baş edebilmesi için gerekli tekniklerin öğretilmesi gerektiğiyle
            ilgilenilir. Örneğin sporcunun sakatlık esnasında ve sonrasında yaşayabileceği duygusal sorun-
            larla baş edebilmesi için çalışmalar yapılır.






                                                   SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ         19
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26