Page 22 - SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 12
P. 22

SPOR PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ VE PROBLEM ALANLARI  ÜNİTE 1  ÜNİTE 1  SPOR PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ VE PROBLEM ALANLARI



 1.2. SPOR PSİKOLOJİSİNDE PROBLEM ALANLARI  Sportif etkinlikte sosyal psikolojik etkenler: Sporcunun performansının en üst düzeye çıkmasında
               antrenörüyle veya diğer sporcularla kurduğu ilişkiler de önemlidir. Bu nedenle spor psikolojisinde
 Spor psikolojisi sporcuların duygu, düşünce ve davranışlarını açıklamaya çalışan ve bu açıkla-  sporcuların kendi aralarında oluşturdukları grupların, antrenör ve sporcu ilişkilerinin bireylerin
 malar çerçevesinde sporcu, takım ve antrenörlerin performanslarına katkı sağlamak için uğra-  sportif etkinliklere katılım düzeylerine etkisi araştırılır.
 şan bir bilim dalıdır. Günümüzde “herkes için spor” anlayışının gelişmesiyle spor psikolojisinin
 alanı da genişlemiş, egzersiz ve sağlık için spor yapan bireylerin de psikolojik gelişimine katkı   Sportif  etkinliklerin  yapıldığı  ortamdaki  tüm  koşulların  yarattığı  psikolojik  etkenler:  Spor
 sağlamak amacıyla çalışmalar yapılmaya başlanmıştır.  yapılacak ortamın zemin, iklim, çevre ve taraftar etkileri gibi koşullarının sporcu performansına
               etkilerini inceler. Örneğin bir stadyumda seyirci tezahüratıyla oluşturulan ses şiddeti ve görsel
 Sporcuların fiziksel kapasitelerinin de bir sınırı olduğu bilinmektedir. Yapılan teknik, taktik ve   şölen, takımların performansını etkileyebilir. Sporun yapılacağı ortamın koşulları bu alandaki
 kondisyon  antrenmanları  bir  noktaya  kadar  sporcuların  performanslarını  artırabilmektedir.   çalışmalarda önemli bir yer tutar (Görsel 1.3).
 Spor  psikolojisi  bu  noktada  sporcuların  fiziksel  kapasitelerini  daha  iyi  kullanabilmeleri  için
 yapılan çalışmaları içerir. Bu sayede bir sporcunun veya takımın potansiyelindeki performansa
 ulaşmasına katkı sağlar. Sporcuların psikolojik özellikleri hakkında bilgi edinilmesi ve antrenman
 programlarına  psikolojik  faktörlerin  de  eklenmesiyle  sporcu  gelişiminde  daha  bütüncül  bir
 yaklaşım sergilenebilmektedir. Örneğin güreşe yeni başlamış bir sporcunun temel hareketleri
 öğrenmesi, fiziksel kapasitesini artırması gibi becerilerin yanında stres ile baş etme ve kendine
 güven gibi becerileri de öğrenmesi önemlidir.
 Spor psikolojisi modern sporun ayrılmaz bir parçası olarak görülür ve aşağıdaki problem
 alanlarında çalışmalar yapar:
 Performans  artırıcı  uygulamalar:  Sporcuların  en  üst  düzeyde  performans  gösterebilmelerini
 sağlamaya  dönük  hazırlanan  zihinsel-psikolojik  antrenman  programlarıdır.  Bu  programlar
 sayesinde sporcuların kendine güven, motivasyon ve stresle başa çıkabilme gibi becerilerinin
 gelişmesi  beklenmektedir.  Örneğin  bir  jimnastikçinin  hareketlerini  zihninde  canlandıracağı
 imgeleme  çalışmalarıyla  sporcunun  hareketleri  daha  iyi  yapması  ve  performansının  artması
 hedeflenir.
 Teknik  öğretimi  hızlandırıcı  uygulamalar:  Spor-
 cuların  uğraştıkları  spor  dalına  özgü  hareketle-  Görsel 1.3: Spor ortamının yarattığı psikolojik etkenler
 rin  öğretilmesinde  kullanılan  fiziksel  ve  zihinsel
 antrenman  teknikleri  incelenir.  Diğer  taraftan   DÜŞÜNELİM TARTIŞALIM
 da  sporcuların  duygusal  ve  zihinsel  tepkilerinin   Bir derbi maçında ev sahibi takımın taraftarları eski futbolcuları Ahmet Hepatar’a tepki gös-
 sportif becerilerine etkisi ile ilgili konularda çalış-  termişlerdir. Sarı-beyazlı formayı 2010-2016 yılları arasında giyen, ligin ve millî takımın
 malar yapılır. Örneğin badmintona yeni başlayan   aranan  futbolcusu  Ahmet  Hepatar,  yeni  takımıyla  eski  takımı  arasında  oynanan  ilk  maç-
 sporcuların temel vuruş tekniklerini öğrenmesin-  ta, eski takımının taraftarları tarafından maç süresince protesto edilmiştir. Bu duruma He-
 de en kolay ve en uygun antrenman tekniklerinin   patar’ın morali çok bozulmuştur. Maçın ikinci yarısında ceza sahasında kendisine yapılan
 neler olduğu araştırılır (Görsel 1.2).  müdahale sonucu penaltı atışı kullanacak olan Ahmet Hepatar tribünden gelen protestolar

 Görsel 1.2: Badminton sporcusu   neticesinde, başarılı penaltı atışlarıyla bilinmesine rağmen çok kötü bir vuruş yapmış ve golü
                 atamamıştır. Penaltı atışı sonrasında antrenörünün sinirli tavırlarıyla karşılaşmıştır. Maçın
 Performansın Önündeki Ruhsal Engellemeleri Kaldırmaya Yönelik Uygulamalar: Bireylerin spor-  devamında köşe atışı kullanacağı sırada da taraftarlarca yabancı madde yağmuruna maruz
 tif etkinliklere katılımını engelleyebilecek stres, korku, kaygı gibi duygusal faktörler araştırılır.   kalmış, sahaya atılan maddelerden birini taraftarlara geri atmıştır. Köşe atışını da uzun süre
 Bireye buna benzer durumlarla baş edebilmesi için gerekli tekniklerin öğretilmesi gerektiğiyle   gerçekleştirememiştir. Yaşanan bu olaylar sonucunda teknik direktör, oyuncuyu oyundan al-
 ilgilenilir. Örneğin sporcunun sakatlık esnasında ve sonrasında yaşayabileceği duygusal sorun-  mıştır.
 larla baş edebilmesi için çalışmalar yapılır.
                 Yukarıdaki paragrafı spor psikolojisinin problem alanları açısından inceleyerek arkadaş-
                 larınızla tartışınız.


 SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ     19  20  SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27