Page 88 - SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 12
P. 88

SPORDA GRUP VE GRUP DİNAMİĞİ  ÜNİTE 7  ÜNİTE 7  SPORDA GRUP VE GRUP DİNAMİĞİ


 7.1. GRUP KAVRAMI VE ÖZELLİKLERİ  DÜŞÜNELİM YAZALIM

 1. Grup Kavramı  Şekil  7.1’de  verilenlerin  ışığında  yeni  oluşturulacak  bir  hentbol  millî  takımını  düşünün.
 Birey, yaşamının büyük bir kısmını diğer insanlarla birlikte geçirir. Yaşamı çeşitli gruplar içe-  Öncelikle  takımı  oluşturacak  oyuncuların  seçimi  yapılır.  Seçmelerin  sonucunda  bir  araya
 risinde var olur. Ailede, okulda veya takımda diğer bireylerle birlikte yaşar, diğer insanlardan   gelen sporcuların çalıştırıcıları tarafından takım içindeki rolleri (kaptan, oyuncu, oyuncuların
 etkilenir veya onları etkileriz. Örneğin caz müzik dinlemekten hoşlanmayan bir kişi, arkadaş   mevkileri)  belirlenir,  oluşturulan  grup  Avrupa  şampiyonası  elemelerine  katılır.  Yapılan
 grubunun o müzik türünü severek dinlediğini öğrendiğinde arkadaşlarından etkilenerek o müzik   antrenmanlar ve kamp dönemi boyunca tüm oyuncular aynı kurallar ve koşullara uyarak
 türünü dinlemeyi kabul edebilir. Diğer taraftan okçuluk sporuyla uğraşan birinin yarışma fotoğ-  kendilerini bu gruba ait hisseder ve grubun bir parçası hâline gelir. Tüm grup üyeleri turnuva
 raflarını ve videolarını inceleyen arkadaşları, okçuluk sporuna ilgi duymaya başlayabilir. Yani kişi   süresince Avrupa şampiyonasına katılmak için aynı amaç, görev bilinci ve “biz” duygusuyla
 farkında olmadan arkadaşlarını etkiler.   hareket ederek elemeleri geçmeye çalışır.

 Bireyler yaşamlarını genellikle diğer insanlarla bir arada sürdürme eğilimindedir. Bu nedenle   Okuduğunuz  örnekte  grubun  özellikleriyle  eşleşen  olayları  tabloda  boş  bırakılan  yerlere
 diğer insanların oluşturduğu gruplar toplumsallaşma açısından önemlidir. İki veya daha fazla   yazınız.
 kişinin bir araya gelmesiyle gruplar oluşur. Grup oluşumunun en öncelikli koşulu birden fazla   Grubun özellikleri  Özelliklerle Eşleşen Olaylar
 kişinin bir arada olmasıdır. Fakat bir araya gelmiş her insan topluluğu grup olarak düşünülme-  Birden fazla birey
 melidir. Grup olabilmek için bireyler arasında etkileşim olmalı ve ortak bir hedef doğrultusunda
 duygusal ve zihinsel birliktelik yaşanmalıdır. O hâlde grup; birden fazla kişinin bir araya gelerek   Etkileşim
 ortak amaç ve etkileşimle oluşturduğu topluluk olarak tanımlanır.   Aidiyet duygusu
 2. Grubun Özellikleri  Biz bilinci
 Bir sınıftaki öğrencilerin de bir grup oluşturduğu görülmektedir. Çünkü sınıfta birden fazla öğ-  Görevdaşlık (Sinerji)
 renci vardır ve bu öğrenciler aralarında sürekli etkileşim hâlindedir. Öğrencilerin, okula gelmek   Ortak amaç
 için ortak bir amacı vardır  ve tüm öğrencilerde sınıflarına yönelik “biz” bilinci oluşur. Bu sınıftaki
 öğrencileri sıradan insan topluluklarından ayıran çeşitli özellikler vardır.   Görev ve Roller
                   Süreklilik
 Şekil  7.1’de  görüldüğü  gibi  grup  ola-
 Birden   bilmenin  öncelikli  koşulu,  birden  fazla
 fazla
 birey  bireyin bir araya gelmesidir. Ortak bir   7.2. GRUP DİNAMİĞİ VE GRUPTAKİ ETKİLEŞİM

 amaçla  bir  araya  gelen  grup  üyele-
 Süreklilik  Etkileşim  Grup  üyeleri  arasında  iletişimin  var  olması  önemlidir.  Grup  üyeleri  ortak  amaca  ulaşmaya
 ri  bu  amaçlara  ulaşabilmek  için  kendi   çalışırken birbirleriyle de sürekli iletişim hâlindedir. Gruptaki bu iletişim hâli üyelerin birbirleriyle
 aralarında görev ve rolleri paylaşırlar.   etkileşimlerini  ortaya  çıkarır.  Bu  etkileşim  grubun  devamlılığını  ve  başarısını  olumlu  etkiler.
 Aralarında karşılıklı bir etkileşim ve ile-  Gruptakiler  bu  etkileşim  çerçevesinde  birbirlerini  kontrol  eder  veya  birbirlerini  ortak  amaç
 tişimin başlamasıyla bu kişiler birbirini   için cesaretlendirebilir. Örneğin bir voleybol maçında takımın en iyi servis atan oyuncusunun
 Görevler  GRUP  Aidiyet  tanır.  Zamanla  grup  üyeleri  arasında
 ve  GRUP      birkaç servis kaçırdığında moralinin bozulduğunu ve performansının düştüğünü gören takım
 roller  duygusu  “biz bilinci” oluşur ve kişiler kendileri-  arkadaşları,  oyuncunun  moralini  düzeltmek  için  onunla  konuşmuşlardır.  Bu  konuşmalar

 ni  grubun  bir  parçası  olarak  görürler.     sonucunda oyuncu, performansını bir parça artırarak oyuna katkı sağlamıştır. Görüldüğü gibi
 Grup üyeleri ortak bir amaç için bir ara-  grup üyeleri arasındaki iletişim, üyelerin birbirini etkilemesi ile sonuçlanmaktadır.
 ya gelip çalıştıklarında ayrı ayrı çalıştık-
 Ortak   “Biz”  larından çok daha fazla bir değer yara-  Grup üyeleri birbirlerinin davranış ve özelliklerinden etkilenirken kendileri de grup arkadaşlarını
 amaç  bilinci  etkileyebilirler. Grup üyeleri arasındaki bu etkileşim süreci karşımıza grup dinamiği kavramını
 tabilirler. Bu duruma grubun sinerjisi   çıkartmaktadır. Grup dinamiği, grupta ortaya çıkan değişimlerin grup üzerinde ve bu grubun
 Görevdaşlık  (görevdaşlığı)  denir.  Gruplar  belirli  bir
 (Sinerji)     yapısında  meydana  getirdiği  etki  ve  tepkileri  ifade  eder.  Sportif  açıdan  grubun  bireysel
 süre için bir araya gelir ve grup, amacı-  performansa etkisi oldukça önemlidir.
 nı gerçekleştirdiğinde dağılır.
 Şekil 7.1: Grubun özellikleri  Grup üyelerinin birbirlerini etkileme biçimi iki şekilde ortaya çıkabilir. Bunlar sosyal hızlandırma
               ve sosyal aylaklık kavramlarıyla anlatılır.



 SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ     85  86  SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93