Page 90 - SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 12
P. 90

SPORDA GRUP VE GRUP DİNAMİĞİ  ÜNİTE 7  ÜNİTE 7  SPORDA GRUP VE GRUP DİNAMİĞİ


 Grubun, bireyin olağandan daha iyi bir performans ortaya koymasına olan etkisi sosyal   7.3. GRUP BÜTÜNLÜĞÜ, BİLEŞENLERİ VE SONUÇLARI
 hızlandırma  olarak  adlandırılır.  Sosyal  hızlandırma  olgusuna  göre  sporcular  tek
 başlarına ortaya koydukları performansın daha fazlasını takım arkadaşları veya izleyici   Carron (Karon) grup bütünlüğünü “ortak amaca ulaşmada grubu bir bütün olarak bir arada tutan
 etkisiyle  gösterirler.  Yapılan  araştırmalara  göre  ortamda  farklı  kişilerin  bulunması   dinamik süreç” olarak tanımlar. Bu tanımın dışında da farklı birçok tanım vardır. Grup bütünlüğü
 bireylerin performansını bazen olumlu bazen olumsuz etkilemektedir. Araştırmalarda   (sargınlığı),  bireylerin  üyesi  oldukları  grupların  içinde  kalmalarını  sağlayan  güçlerin  toplamı
 ortaya  çıkan  farklı  ve  çelişkili  sonuçlara  getirilen  çeşitli  açıklamalar  vardır.  Bu   olarak tanımlanır. Grubun çalışması, gruptakilerin statü, rol ve normlarının belirlenmesi, hedefin
 açıklamalara  göre  ortamdaki  diğer  kişilerin  varlığında  bireyler  yapma  eğiliminde   gerçekleşmesi için iş birliği ve dayanışmanın oluşması, gruba ait olmanın verdiği memnuniyet
 oldukları (baskın) davranışları gösterme yanlısı olurlar. Kısacası kişinin yanlış yapma   gibi süreçler grup bütünlüğünün oluşmasını sağlar. Diğer bir tanıma göre ise grup bütünlüğü,
 eğilimi varsa grup içinde yanlışları, doğru yapma eğilimi varsa da doğruları artacaktır.   grupların birlikte kalma eğilimlerini yansıtan dinamik bir süreç ve üyelerin duygusal ihtiyaçlarının
 Bir futbolcu penaltı atışı sırasında vuruş tekniği iyiyse seyirci etkisiyle daha da iyi bir   karşılanması veya birlikte kalmaları için bir araç olarak kabul edilir.
 vuruş tekniği gösterebilir. Bu durumun tam tersi olarak sık sık serbest atış kaçıran bir   Grup üyelerinin grup içinde kalmalarını sağlayan iki farklı güç vardır. Bu güçler grup çekiciliği
 basketbolcu da seyirci etkisiyle daha da kötü serbest atış yüzdesi tutturabilir (Görsel 7.2).   ve grubun bütünleşmesidir. Grup bütünlüğünün birey düzeyindeki boyutu olan grup çekiciliği;
 Örneklerde sporcular etraflarındaki diğer insanlar tarafından değerlendirileceklerini   bireyin grup üyesi olarak kalma isteği, gruba ilişkin kişisel duyguları ve grubun üyeleri tarafından
 düşündüklerinden baskın davranışlarını göstermişlerdir. İş birliği ve etkileşimin gerekli   çekici bulunması yani grup ve grup üyeleri ile arasındaki etkileşim arzusudur. Grup bütünlüğünün
 olduğu basketbol, futbol gibi takım sporlarında bireysel beceriden ziyade grup sürecinin   grup düzeyindeki boyutu olan grup bütünleşmesi ise üyelerin bir bütün olarak gruba ilişkin algı
 daha önemli olduğu araştırmalar sonucunda ortaya çıkmıştır.   ve inançlarını içerir. Grubun çekiciliğine ve grubun bütünleşmesine ilişkin algıların hem grubun
               yürüttüğü görev hem de grubun sosyal yönü için geçerli olduğu öne sürülür (Şekil 7.2).





















 Görsel 7.2: Seyirciler sporcunun performansını   Görsel 7.3: Gruptaki kişi sayısı arttıkça
 etkiler.   bireylerin gruba katkısı azalır.
 Grup dinamiğinin bir başka görülme biçimi de sosyal aylaklıktır. “Ringelmann (Ringılmın)
 etkisi”  olarak  bilinen  araştırma  sonucuna  göre  gruptaki  insan  sayısının  artması   Şekil 7.2: Carron’un grup bütünlüğü kavramsal modeli
 bireysel performansı düşürmektedir. Ringelman, yaptığı çalışmada ip çekme göreviyle   Çok başarılı bir takımdaki oyuncuların bireysel olarak ön plana çıkmaya çalıştıkları maçlarda
 bireyleri; ikili, üçlü ve sekizli gruplar hâlinde ip çekerken gözlemledi (Görsel 7.3). Her   güçsüz takımlara ara sıra yenildikleri görülebilmektedir. Bazen takımlarda yer alan sporcular
 bireyin  performansı  gruptaki  insan  sayısı  arttıkça  azalma  gösterdi.  İki  kişilik  grupta   “Biz bir aileyiz.” bilincinden yoksun olabilirler. Bu durum takımların başarısını olumsuz etkileye-
 bireyler performanslarının %93’ünü; üç kişilik grupta %85’ini ve sekiz kişilik grupta ise   bilir. Bu nedenle sporcuların ortaya koydukları bireysel performansın ötesinde başarıya ulaşmak
 %49’unu gösterdi. Gruptaki kişi sayısı arttıkça bireylerin takım performansına katkısı   için birbirleriyle de koordineli bir çaba sarf etmeleri gerekir. Takımın amaçları takımı oluşturan
 da azaldı. Sosyal aylaklık gruptaki bireylerin motivasyon kaybı nedeni ile daha az çaba   üyelerin bireysel amaçlarından önce gelmelidir.
 göstermeleri sonucunda performanslarının düşmesini ifade etmek için kullanılmaktadır.   Grup bütünlüğünü oluşturan dört bileşen vardır. Bu bileşenler üyelerin gruptaki görevlerini nasıl
 Araştırmacılara göre bireyler gruba katkılarının önemli olduğunu fark ettiklerinde yani   yaptıklarını ve üyeler arasındaki ilişkilerin nasıl olacağını belirler. Grup bütünlüğünü etkileyen
 bireyin  gruba  katkısı  doğrudan  gözlemlendiğinde  sosyal  aylaklık  azalacaktır.  Bireyin   bileşenler, çevresel ve kişisel faktörler ayrıca liderlik ve takım faktörleri olarak özetlenir.
 göreve  bireysel  katılımı  düşükse,  birey  grubun  amacına  katkısının  gereksiz  olduğu
 algısındaysa, zayıf gördüğü rakiple yarışıyorsa sosyal aylaklık artacaktır.


 SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ     87  88  SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95