Page 7 - Ortaöğretim Veli Rehberlik Kitabı 1
P. 7

ÖN SÖZ                          GİRİŞ







                                 İnsanların  ebeveyn  olmakla  ilgili  motivasyonları  tarih  boyunca  çeşitli  farklılıklar  göstermiş-
                                 tir. Soyu devam ettirme, sevme, sevilme isteği veya işlere yardımcı olacak insan gerekliliği
                                 gibi pek çok sosyal, psikolojik ve ekonomik etken kişinin çocuğunun olmasını istemesinde
                                 rol oynamıştır. Motivasyonu ne olursa olsun ebeveyn olmak, pek çok yaşamsal değişikliği de
                                 beraberinde getirir. Tarihsel sürece bakıldığında çocuklarla  ebeveynleri arasındaki ilişkinin
                                 yapısının önemli değişimler gösterdiği söylenebilir.


                                 20. yüzyıldan itibaren ebeveynlik, çoğu kez bebeğin anne karnına düşmesinden itibaren başla-
                                 yan bir süreç olarak ele alınmıştır. Bu bakış açısına göre bebeğin kendi başına hayatta kalma
                                 şansı yoktur, bu nedenle ebeveynler bebeğin ihtiyaçlarını gidermeli ve ona yaşamayı öğretme-
                                 lidir. Teknoloji çağı olarak da adlandırabileceğimiz 21. yüzyıl; ebeveynlerin yaşamlarına, daha
                                 önce var olmayan bazı zorlayıcı faktörlerin eklenmesine yol açmıştır. Bu yüzyılda teknolojide
                                 yaşanan ve yaşamı önemli ölçüde etkileyen, ebeveynlerin işini bazen kolaylaştırsa da çoğu za-
                                 man zorlaştıran etkenler yaşamımıza girmiştir. Bu etkenler arasında internetin yaygınlaşması,
                                 akıllı telefonların ve yapay zekâ gibi kavramların günlük yaşamın bir parçası hâline gelmesi
                                 sayılabilir. Bu yüzyılda doğan çocukların değişen ihtiyaçlarına uyum sağlamak, günümüzde
                                 ebeveyn olmanın belki de en zorlayıcı tarafı olarak karşımıza çıkmaktadır. Ayrıca bu dönemin
                                 getirdiği önemli yeniliklerden bir tanesi de teknolojik değişimin hızı nedeniyle bu alanda ebe-
                                 veynlerin öğretici rolünden çıkarak çocuklarından öğrenen rolüne girmiş olmalarıdır. Öte yan-
                                 dan ne kadar teknolojiye hâkim olursa olsun ergenler, hâlâ ebeveynlerinin desteğine ihtiyaç
                                 duyarlar. Örneğin ergenlerin çevrim içi güvenlikten dijital bilgilerin güvenilirliğini değerlendir-
                                 meye kadar dijital dünyada sorumlu bir şekilde nasıl gezebileceklerini öğrenmeye ihtiyaçları
                                 vardır.  Bu bağlamda 21. yüzyıl ebeveynliği sadece gerçek hayatta değil dijital dünyada da ebe-
                                 veynlerin çocuklarına örnek olduğu, sürekli öğrenmenin ve öğretmenin gerçekleştiği bir süreç
                                 olduğu söylenebilir. Kendi ebeveynleri “dijital ebeveynlik” diye bir ifadeyle karşılaşmamışken
                                 günümüz ebeveynlerinin ergenlerin ekran ve internet kullanımına dair net kurallar belirleme-
                                 si, onlara rehberlik etmesi ve onları sorumlu dijital vatandaşlığa teşvik etmesi gerekmektedir.
                                 Bununla birlikte hem ebeveynlerin hem de ergenlerin teknolojiyi iletişim, öğrenme ve yaratı-
                                 cılık için bir araç olarak kullanmaya, değişimleri takip etmeye ve gerçek hayatla dengelemeye
                                 ihtiyaçları vardır. Ebeveynler 21. yüzyıl ebeveynlik becerilerini geliştirerek ergenlik döneminin
                                 zorluklarını güvenle aşabilir, çocuklarıyla ilişkilerini güçlendirebilir, ergenlerin psikolojik ola-
                                 rak daha dayanıklı ve sorumlu bir birey olarak gelişmelerini destekleyebilirler.

                                 Ebeveyn olmanın getirdiği zorluklarla baş etmenize ve ebeveynlik becerilerinizi geliştirmeni-
                                 ze yardımcı olmak, çocuklarınıza rehberlik ederken onları daha iyi tanımanıza, anlamanıza ve
                                 onlarla yaşadığınız zorlukları daha kolay aşmanıza destek olmak amacıyla hazırlanan bu kitap,
                                 alan uzmanları tarafından bilimsel veriler ışığında güncel, kolay anlaşılır  bir dil kullanılarak ve
                                 sizlerin sıkça sorduğu soruları da  içine alacak şekilde tasarlanmıştır. Kitap Millî Eğitim Bakan-
                                 lığı (MEB) ve UNICEF’in iş birliğiyle  hazırlanmıştır.


                                 Sizlere ve gençlerimize yararlı olması dileğimizle…
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12