Page 12 - Matematik | Yarıyıl Tatil
P. 12

Matematik                                                                   Ölçüsüzlük  Serüveni




               1 birim                                                             C

                                                   C
                                                                                  V

                                               A                        B  b      IV
                                                   2a
                                                                                  III
                       a                     2a
                                                                                  II
                                                                                  I
                                                                          x                       p               x  y
                 1 birim       1 birim                                A                                        B
                             M                    x                                                  L   a                                     a
         ÖĞRENME ÖĞRETME SÜRECI  A                            2a                                          K            B

                                y                                                                                                           y


                                Görsel 12: Bir Eşkenar Üçgenin Alanını Beş Eş Bölgeye Ayırma


                                                       1
            1.    Birinci bölgenin alanı eşkenar üçgenin alanının

                 Üçgende benzerlik koşullarından
              •   yapılmıştır.                a  =  x     5  ’i olacağından dolayı aşağıda verilen şu işlemler
                                                  y
                                              b
                                              a
                                              a
                                            x.
                                         y =
                                        y =               dir.
                                            x. b
                                              b
                 ABC eşkenar üçgenin alanı =     2a.b  =  a.b    dir.
                                             2
                 AKLM dikdörtgenin alanı   =  2a . x   dir.
                 ABC eşkenar üçgeninin alanının   1    ‘i, AKLM dikdörtgenin alanına eşittir.
                                             5
                                             a.b
                                              5  =  2a.x
                                                   b
                                               x =  10

              •   Birinci bölgeyi ayıran yükseklik    b     olarak bulunmuştur.    b    yüksekliğinden [AB] kenarına paralel
                                           10                    10
                 olacak şekilde I numaralı bölge oluşturulmuş olur.
              •   Benzer şekilde diğer bölgeleri ayıran yükseklikler bulunabilir.


             ÖĞRETMENE NOT

              Diğer bölge adımlarında ikinci dereceden denklemler ile çözüm yapılmaktadır.




                                                        1
            2.    İkinci bölgenin alanının, eşkenar üçgenin alanının   5   ’i kadar olması için LM doğru parçasından ([LM]) ne
               kadar yükseklikten ayrılacağını bulunuz.




      12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17