Page 15 - Matematik Yaz Okulu
P. 15
11-12. SINIFLAR
Ders
Temalar Kazanımlar Kazanımlara Yönelik Etkinlik Önerileri
Saati
Catalan Sayıları
Geçmişten günümüze kadar keşfedilen özel sayılar (Tau Sayıları, Harshad
Sayıları, Mutlu Sayılar, Collatz Sayıları, Catalan Sayıları, Mükemmel Sayı,
Mersenne Asal Sayıları gibi) hakkında genel bilgi verilir. Catalan sayılarının
keşfedilmesine yönelik çalışmalara yer verilir. Öğrencilerin bilgisayar yardımıyla
Catalan sayılarının hesaplanmasına ilişkin kodlama yapmaları sağlanır.
Tarihsel Açıdan Geometri Problemleri
Matematik tarihinde yer alan bir açıyı üç eş parçaya bölme, bir doğru parçasını
9. Özel sayıları matematik tarihi ortadan ikiye ve çift sayıda eş parçalara bölme, düzgün beşgen inşa etme, bir
açısından inceler. dörtgen ile eş alana sahip üçgen inşa etme, bir daire ile eş alana sahip kare inşa
etme gibi problemlere yönelik çalışmalara yer verilir. Bu çalışmalarda ölçüsüz
Özel sayılar olarak Tau Sayıları, cetvel ve pergel yardımıyla öğrencilerden yönergeleriyle birlikte geometrik inşa
Harshad Sayıları, Mutlu Sayılar, yapması istenir. İnşaların arka planındaki geometrik aksiyomlar ve teoremlerin
Collatz Sayıları, Catalan Sayıları, öğrenciler tarafından keşfedilmesi sağlanır.
Mükemmel Sayı, Mersenne Asal
Sayıları gibi sayılarla gerçekleştirilen
çalışmalara yer verilir.
4 12 Saat
Matematik Bu süreçte kodlama içeren
Tarihi
çalışmalara yer verilir. Tarlada Yeşeren Matematik
Sümer tabletlerinde yer alan ve bir kenarından su kanalı geçen tarla
10. Matematik tarihinde önemli olan
probleminden hareketle öğrencilerin geometrik ve cebirsel akıl yürütme
ölçüsüz cetvel-pergel geometri
yapacağı çalışmalara yer verilir. Bu doğrultuda öncelikle Sümer tarla problemi
problemlerinin çözüm yöntemlerini
ile ilgili hikaye anlatıldıktan sonra öğrencilerden problemde geçen bilgileri
inceler.
modellemesi istenir. Öğrenciler modellemelerini kağıt-kalem kullanarak
yapabilecekleri gibi dijital araçlardan yararlanarak da yapabilirler. Öğrencilerin
modellemeleri karşılaştırılır ve çözüme dönük tartışma ortamı oluşturulur.
Çözüm için ikinci dereceden polinomlara gerek duyulduğunun ve cebir-
geometri ilişkisinin öğrenciler tarafından fark edilmesi sağlanır.
11-12. Sınıf
15