Page 15 - Matematik Yaz Okulu
P. 15

11-12. SINIFLAR




                                                                                                                                     Ders
                     Temalar               Kazanımlar                           Kazanımlara Yönelik Etkinlik Önerileri
                                                                                                                                    Saati
                                                                   Catalan Sayıları
                                                                   Geçmişten  günümüze  kadar  keşfedilen  özel  sayılar  (Tau  Sayıları,  Harshad
                                                                   Sayıları,  Mutlu  Sayılar,  Collatz  Sayıları,  Catalan  Sayıları,  Mükemmel  Sayı,
                                                                   Mersenne  Asal  Sayıları  gibi)  hakkında  genel  bilgi  verilir.  Catalan  sayılarının
                                                                   keşfedilmesine yönelik çalışmalara yer verilir. Öğrencilerin bilgisayar yardımıyla
                                                                   Catalan sayılarının hesaplanmasına ilişkin kodlama yapmaları sağlanır.






                                                                   Tarihsel Açıdan Geometri Problemleri
                                                                   Matematik tarihinde yer alan bir açıyı üç eş parçaya bölme, bir doğru parçasını
                                 9.   Özel sayıları matematik tarihi   ortadan ikiye ve çift sayıda eş parçalara bölme, düzgün beşgen inşa etme, bir
                                   açısından inceler.              dörtgen ile eş alana sahip üçgen inşa etme, bir daire ile eş alana sahip kare inşa
                                                                   etme gibi problemlere yönelik çalışmalara yer verilir. Bu çalışmalarda ölçüsüz
                                   Özel sayılar olarak Tau Sayıları,   cetvel ve pergel yardımıyla öğrencilerden yönergeleriyle birlikte geometrik inşa
                                   Harshad Sayıları, Mutlu Sayılar,   yapması istenir. İnşaların arka planındaki geometrik aksiyomlar ve teoremlerin
                                   Collatz Sayıları, Catalan Sayıları,   öğrenciler tarafından keşfedilmesi sağlanır.
                                   Mükemmel Sayı, Mersenne Asal
                                   Sayıları gibi sayılarla gerçekleştirilen
                                   çalışmalara yer verilir.
                        4                                                                                                          12 Saat
                     Matematik     Bu süreçte kodlama  içeren
                       Tarihi
                                   çalışmalara yer verilir.        Tarlada Yeşeren Matematik
                                                                   Sümer  tabletlerinde  yer  alan  ve  bir  kenarından  su  kanalı  geçen  tarla
                                 10.  Matematik tarihinde önemli olan
                                                                   probleminden  hareketle  öğrencilerin  geometrik  ve  cebirsel  akıl  yürütme
                                   ölçüsüz cetvel-pergel geometri
                                                                   yapacağı çalışmalara yer verilir. Bu doğrultuda öncelikle Sümer tarla problemi
                                   problemlerinin çözüm yöntemlerini
                                                                   ile  ilgili  hikaye  anlatıldıktan  sonra  öğrencilerden  problemde  geçen  bilgileri
                                   inceler.
                                                                   modellemesi  istenir.  Öğrenciler  modellemelerini  kağıt-kalem  kullanarak
                                                                   yapabilecekleri gibi dijital araçlardan yararlanarak da yapabilirler. Öğrencilerin
                                                                   modellemeleri  karşılaştırılır  ve  çözüme  dönük  tartışma  ortamı  oluşturulur.
                                                                   Çözüm  için  ikinci  dereceden  polinomlara  gerek  duyulduğunun  ve  cebir-
                                                                   geometri ilişkisinin öğrenciler tarafından fark edilmesi sağlanır.












                                                                                                                                                    11-12. Sınıf


                                                                                                                                             15
   10   11   12   13   14   15   16