Page 11 - Matematik Yaz Okulu
P. 11
11-12. SINIFLAR
11-12. SINIF YAZ OKULU MATEMATİK ÇERÇEVE ÖĞRETİM PROGRAMI
Ders
Temalar Kazanımlar Kazanımlara Yönelik Etkinlik Önerileri
Saati
Escher Gibi Düşünmek
Escher’in çalışmaları hakkında bilgi verilir. Escher’in çalışmalarının düzlemi
düzenli bölme, metamorfoz ve paradokslar olmak üzere üç grupta
değerlendirildiği bilgisi verildikten sonra matematikle ilişkilendirilmiş çalışmaları
incelenir. Özellikle düzlemi düzenli bölmenin matematik ile ilgili olduğu bilgisinin
öğrenciler tarafından keşfedilmesine yönelik çalışmalar yaptırılır. Öğrencilerin
düzlemi düzenli bölme yöntemini kullanarak Escher tipi süsleme yapmaları
sağlanabilir.
1. Escher tipi süslemeleri inceleyerek
Escher tipi süslemeler oluşturur.
2. Görsel yanılgılar ve paradoksları
matematiksel açıdan inceler.
3. Temel dönüşümler ve bileşkelerini
kullanarak özgün motifler oluşturur.
Motif oluşturma çalışmalarında
doğadaki ve mimari eserlerdeki
örneklerden yararlanılır.
Görsel Yanılgılar ve Paradokslar
1 4. Mimari yapıların izdüşümlerini elde
Sanat ve eder. Paradoksların ortaya çıkışı ve tarihsel gelişimi ile ilgili bilgi verilir. Matematiksel 16 Saat
Matematik paradokslara yönelik tartışma ortamı yaratılır. En bilinen matematiksel
a. Geometrik cisimlerin izdüşümleri paradoksların Zenon paradoksları olduğu ifade edilir. Örneğin; Zenon ikinci
ile görünümleri arasında ilişki paradoksunda Aşil’in bir noktadan başka bir noktaya gidemeyeceğini
kurmaya yönelik çalışmalara yer söylemektedir. Zenon’a göre A noktasından B noktasına gitmek isteyen Aşil, her
verilir. defasında gideceği yolun yarısını gidebileceğinden, hiçbir zaman B noktasına
ulaşamayacaktır. Öğrencilerden söz konusu paradoksu görselleştiren bir
b. Mimari yapıların izdüşümleri ve model oluşturmaları ve sonrasında elde ettiği bilgilerden yararlanarak aksini
farklı yönlerden görünümleri ispatlamaları istenebilir. Etkinliğin devamında Penrose Üçgeni ile Mobius
üzerine çalışmalar yapılır. Şeridine yönelik bilgi verilir. Öğrencilerin Penrose Üçgeninin çizilebilen ancak
tasarlanamayan; Mobius Şeridinin ise tasarlanabilen bir şekil olduğunu
c. Dinamik geometri veya mimari keşfetmeleri sağlanır. Öğrencilerden benzer bir tasarım yapmaları istenebilir.
yazılımlar kullanılır.
11-12. Sınıf
11