Page 11 - Matematik Yaz Okulu
P. 11

11-12. SINIFLAR


                   11-12. SINIF YAZ OKULU MATEMATİK ÇERÇEVE ÖĞRETİM PROGRAMI
                                                                                                                                     Ders
                     Temalar               Kazanımlar                           Kazanımlara Yönelik Etkinlik Önerileri
                                                                                                                                    Saati
                                                                   Escher Gibi Düşünmek
                                                                   Escher’in  çalışmaları  hakkında  bilgi  verilir.  Escher’in  çalışmalarının  düzlemi
                                                                   düzenli  bölme,  metamorfoz  ve  paradokslar  olmak  üzere  üç  grupta
                                                                   değerlendirildiği bilgisi verildikten sonra matematikle ilişkilendirilmiş çalışmaları
                                                                   incelenir. Özellikle düzlemi düzenli bölmenin matematik ile ilgili olduğu bilgisinin
                                                                   öğrenciler tarafından keşfedilmesine yönelik çalışmalar yaptırılır. Öğrencilerin
                                                                   düzlemi  düzenli  bölme  yöntemini  kullanarak  Escher  tipi  süsleme  yapmaları
                                                                   sağlanabilir.
                                 1.   Escher tipi süslemeleri inceleyerek
                                   Escher tipi süslemeler oluşturur.

                                 2.   Görsel yanılgılar ve paradoksları
                                   matematiksel açıdan inceler.

                                 3.  Temel dönüşümler ve bileşkelerini
                                   kullanarak özgün motifler oluşturur.

                                   Motif oluşturma çalışmalarında
                                   doğadaki ve mimari eserlerdeki
                                   örneklerden yararlanılır.

                                                                   Görsel Yanılgılar ve Paradokslar
                        1        4.  Mimari yapıların izdüşümlerini elde
                     Sanat ve      eder.                           Paradoksların ortaya çıkışı ve tarihsel gelişimi ile ilgili bilgi verilir. Matematiksel   16 Saat
                     Matematik                                     paradokslara  yönelik  tartışma  ortamı  yaratılır.  En  bilinen  matematiksel
                                   a.  Geometrik cisimlerin izdüşümleri   paradoksların  Zenon  paradoksları  olduğu  ifade  edilir.  Örneğin;  Zenon  ikinci
                                      ile görünümleri arasında ilişki   paradoksunda  Aşil’in  bir  noktadan  başka  bir  noktaya  gidemeyeceğini
                                      kurmaya yönelik çalışmalara yer   söylemektedir. Zenon’a göre A noktasından B noktasına gitmek isteyen Aşil, her
                                      verilir.                     defasında gideceği yolun yarısını gidebileceğinden, hiçbir zaman B noktasına
                                                                   ulaşamayacaktır.  Öğrencilerden  söz  konusu  paradoksu  görselleştiren  bir
                                   b.  Mimari yapıların izdüşümleri ve   model oluşturmaları ve sonrasında elde ettiği bilgilerden yararlanarak aksini
                                      farklı yönlerden görünümleri   ispatlamaları  istenebilir.  Etkinliğin  devamında  Penrose  Üçgeni  ile  Mobius
                                      üzerine çalışmalar yapılır.  Şeridine yönelik bilgi verilir. Öğrencilerin Penrose Üçgeninin çizilebilen ancak
                                                                   tasarlanamayan;  Mobius  Şeridinin  ise  tasarlanabilen  bir  şekil  olduğunu
                                   c.  Dinamik geometri veya mimari   keşfetmeleri sağlanır.  Öğrencilerden benzer bir tasarım yapmaları istenebilir.
                                      yazılımlar kullanılır.












                                                                                                                                                    11-12. Sınıf


                                                                                                                                             11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16