Page 9 - Matematik Yaz Okulu
P. 9
9-10. SINIFLAR
Ders
Temalar Kazanımlar Kazanımlara Yönelik Etkinlik Önerileri
Saati
Antik Mısır’da Kesirli İşlemler
Tarih boyunca kesirlerle yapılan işlemlerin ve gösterimlerin geçmişten günümüze
kadar değişimine yönelik farkındalık çalışmalarına yer verilir. Bu çalışmalardan
birinin Antik Mısır’da birim kesirlerin gösteriminde kullanıldığı ifade edilir.
1
1
1
Bu doğrultuda öğrencilere ‘‘ eşitliğini sağlayan x ve y pozitif
+
=
x y 10
tam sayıları için tüm x ve y ikililerinin çözüm yöntemlerini bulunuz.’’ şeklinde
örnek sorular görev olarak verilir. Öğrencilerden Antik Mısır tabletlerinde
kesirlerle ilgili kullanılan eşitlikler ve bu eşitliklerin çözüm yöntemleri ile ilgili
araştırma yapma ve elde ettikleri araştırma sonuçlara yönelik sunum yapmaları
istenebilir.
Antik Mısır’da Denklem Çözme
7. Matematik tarihi açısından bir veya
iki bilinmeyenli birinci dereceden Cebirsel ifade ve denklemlerin önemli tarihsel gelişimlerine değinilerek çözüm
denklemlerin çözüm yöntemlerini yöntemlerinin ele alındığı ve alternatif yöntemlerin geliştirildiği çalışmalar yapılır.
inceler. Bu doğrultuda öğrencilere “Bir miktar ve bu miktarın yarısının toplamı 12
olduğuna göre, bu miktarın büyüklüğü nedir?” sorusunun Antik Mısır’daki
Bu çalışmalar sırasında Antik çözüm yöntemine göre çözüm adımları verilir ve öğrencilerden bu yöntemi
3 Mısır’da kullanılan yöntemle birlikte analiz etmeleri istenir. Antik Mısırlıların denklem çözme yöntemlerine benzer
Matematik günümüzde kullanılan gösterimleri başka çözüm yöntemleri olup olmadığına dair araştırma yapmaları, belirli bir 16 Saat
Tarihi içeren çalışmalara yer verilir. denklem formu için farklı bir çözüm yöntemi geliştirmeleri ve çözüm adımlarına
ilişkin bir algoritma oluşturmaları istenebilir. Elde edilen araştırma sonuçlarına
8. Harezmi’nin ikinci dereceden bir yönelik bir ürün (poster, afiş, senaryo, sunu gibi) hazırlamaları istenir. Ürünlerinin
bilinmeyenli denklemlerin çözüm tasarımında çevrim içi uygulamalardan da yararlanabileceklerini belirtir.
yöntemini kullanarak gerçek yaşam
problemleri çözer.
Tales (Thales) Gibi Düşünmek
Tales’in piramidin yüksekliğini hesaplamak için insan boyu ile gölgesinin
eşit olduğu anda piramidin gölgesinin de yüksekliğine eşit olması gerektiği
varsayımından yola çıktığı söylenir. Gölge eşitliği yöntemi olarak adlandırılan bu
yöntemin yanı sıra oran yönteminden yararlanarak da hesaplama yapılabileceği
bilgisi verilerek sınıf dışı etkinlikler yaptırılır. Örneğin; “Öğrencinin kendi gölge
uzunluğu ile boy uzunluğundan yararlanarak binanın gölgesinin uzunluğu
yardımıyla bina boyunun uzunluğunu hesaplama” gibi çalışmalara yer
verilebilir. Ayrıca herhangi bir nesnenin gölge uzunluğu ve boy uzunluğundan
yola çıkarak güneşin geliş açısını hesaplamaya yönelik çalışmalar da yapılabilir.
9-10. Sınıf
9