Page 9 - Matematik Yaz Okulu
P. 9

9-10. SINIFLAR




                                                                                                                                     Ders
                     Temalar               Kazanımlar                           Kazanımlara Yönelik Etkinlik Önerileri
                                                                                                                                    Saati
                                                                   Antik Mısır’da Kesirli İşlemler

                                                                   Tarih boyunca kesirlerle yapılan işlemlerin ve gösterimlerin geçmişten günümüze
                                                                   kadar değişimine yönelik farkındalık çalışmalarına yer verilir. Bu çalışmalardan
                                                                   birinin Antik Mısır’da birim kesirlerin gösteriminde kullanıldığı ifade edilir.
                                                                                           1
                                                                                                1
                                                                                                     1
                                                                   Bu doğrultuda öğrencilere ‘‘                              eşitliğini sağlayan x ve y pozitif
                                                                                             +
                                                                                                  =
                                                                                           x    y   10
                                                                   tam sayıları için tüm x ve y ikililerinin çözüm yöntemlerini bulunuz.’’ şeklinde
                                                                   örnek  sorular  görev  olarak  verilir.  Öğrencilerden  Antik  Mısır  tabletlerinde
                                                                   kesirlerle  ilgili  kullanılan  eşitlikler  ve  bu  eşitliklerin  çözüm  yöntemleri  ile  ilgili
                                                                   araştırma yapma ve elde ettikleri araştırma sonuçlara yönelik sunum yapmaları
                                                                   istenebilir.

                                                                   Antik Mısır’da Denklem Çözme
                                 7.  Matematik tarihi açısından bir veya
                                   iki bilinmeyenli birinci dereceden   Cebirsel ifade ve denklemlerin önemli tarihsel gelişimlerine değinilerek çözüm
                                   denklemlerin çözüm yöntemlerini   yöntemlerinin ele alındığı ve alternatif yöntemlerin geliştirildiği çalışmalar yapılır.
                                   inceler.                        Bu doğrultuda öğrencilere “Bir miktar ve bu miktarın yarısının toplamı 12
                                                                   olduğuna göre, bu miktarın büyüklüğü nedir?” sorusunun Antik Mısır’daki
                                   Bu çalışmalar sırasında Antik   çözüm  yöntemine  göre  çözüm  adımları  verilir  ve  öğrencilerden  bu  yöntemi
                        3          Mısır’da kullanılan yöntemle birlikte   analiz etmeleri istenir. Antik Mısırlıların denklem çözme yöntemlerine benzer
                     Matematik     günümüzde kullanılan gösterimleri   başka çözüm yöntemleri olup olmadığına dair araştırma yapmaları, belirli bir   16 Saat
                       Tarihi      içeren çalışmalara yer verilir.  denklem formu için farklı bir çözüm yöntemi geliştirmeleri ve çözüm adımlarına
                                                                   ilişkin bir algoritma oluşturmaları istenebilir. Elde edilen araştırma sonuçlarına
                                 8.  Harezmi’nin ikinci dereceden bir   yönelik bir ürün (poster, afiş, senaryo, sunu gibi) hazırlamaları istenir. Ürünlerinin
                                   bilinmeyenli denklemlerin çözüm   tasarımında çevrim içi uygulamalardan da yararlanabileceklerini belirtir.
                                   yöntemini kullanarak gerçek yaşam
                                   problemleri çözer.


                                                                   Tales (Thales) Gibi Düşünmek
                                                                   Tales’in  piramidin  yüksekliğini  hesaplamak  için  insan  boyu  ile  gölgesinin
                                                                   eşit  olduğu  anda  piramidin  gölgesinin  de  yüksekliğine  eşit  olması  gerektiği
                                                                   varsayımından yola çıktığı söylenir. Gölge eşitliği yöntemi olarak adlandırılan bu
                                                                   yöntemin yanı sıra oran yönteminden yararlanarak da hesaplama yapılabileceği
                                                                   bilgisi verilerek sınıf dışı etkinlikler yaptırılır.  Örneğin; “Öğrencinin kendi gölge
                                                                   uzunluğu ile boy uzunluğundan yararlanarak binanın gölgesinin uzunluğu
                                                                   yardımıyla  bina  boyunun  uzunluğunu  hesaplama”  gibi  çalışmalara  yer
                                                                   verilebilir. Ayrıca herhangi bir nesnenin gölge uzunluğu ve boy uzunluğundan
                                                                   yola çıkarak güneşin geliş açısını hesaplamaya yönelik çalışmalar da yapılabilir.




                                                                                                                                                    9-10. Sınıf


                                                                                                                                              9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14