Page 14 - Matematik Yaz Okulu
P. 14

YAZ OKULU MATEMATİK ÇERÇEVE ÖĞRETİM PROGRAMI




                                                                                                                                  Ders
                  Temalar               Kazanımlar                           Kazanımlara Yönelik Etkinlik Önerileri
                                                                                                                                  Saati

                                                                Köprü’den Çizge’ye
                                                                Öğrencilere  Euler’in  çözümünün  olmadığını  ispatladığı  Königsberg  köprü
                                                                problemi  verilir  ve  probleme  çözüm  bulmaları  istenir.  Köprü  problemini
                                                                çözebilmek için farklı çözüm yolları üzerinde tartışma ortamı yaratılır. Euler’in
                                                                probleme  yönelik  çözümü  incelenerek  çizge  kuramına  giriş  yapılır.  Çizge
                                                                yönteminde  nokta  ve  çizgelerin  ne  işe  yaradığı  tanımlanarak,  nokta  ve
                                                                çizgelerle bağlanmış farklı diyagramların Euler’in yöntemine göre çözümünün
                                                                olup olmadığı üzerine çalışmalar yürütülür. Sınıfa farklı köprü haritaları getirilir
                                                                ve  öğrencilerden  çizge  kuramını  kullanarak  problemlere  çözüm  üretmeleri
                                                                istenebilir.
                              8.  Gerçek yaşam problemlerini
                                 çizgelerle temsil eder.

                                 a.  Çizge kuramının tarihsel süreçte
                                    nasıl ortaya çıktığına değinilir.

                                 b.  Königsberg köprüleri problemi,
                                    metro haritaları, el sıkışma
                                    problemi, bazı kimyasal
                                    moleküllerin temsilleri (metan   Hayatımızdaki Çizgeler
                                    (CH ), propan (C H  ) vb.),
                     3                 4         3  8           Öğrencilere  çizge  kuramıyla  ilgili  bilgi  verilir.  Sınıf  içerisindeki  her  öğrencinin
                   Çizgeler         sportif turnuvalar vb. gibi gerçek                                                          8 Saat
                                    durumların çizgelerle temsil   birbiriyle el sıkıştığı varsayımından yola çıkılarak toplam kaç el sıkışma olacağının
                                    edildiği çalışmalara yer verilir.  çizge  kuramı  yardımıyla  hesaplanması  istenir.  Gezgin  Satıcı  problemine  yer
                                                                verilerek  Hamilton  döngülerinden  bahsedilir.  Hamilton  döngüsünde  ise  her
                                 c.  Çizgeler diyagramlarla temsil   noktadan bir defa geçen yollar üzerinde çalışmalar yürütülür. Sınıf içerisinde veya
                                    edilerek çizgelerin köşe    okul bahçesinde çizge kuramının farklı kullanım alanlarına yönelik çalışmalara
                                    noktalarını ve kenarlarını ifade   yer  verildikten  sonra  günlük  yaşamdaki  kullanımı  hakkında  araştırma  görevi
                                    etme çalışmaları yapılır.   verilebilir.

                                 d.  Verilen bir çizgede köşe
                                    noktalarının komşularını bulma
                                    çalışmalarına yer verilir.














           11-12. Sınıf  14
   9   10   11   12   13   14   15   16