Page 14 - Matematik Yaz Okulu
P. 14
YAZ OKULU MATEMATİK ÇERÇEVE ÖĞRETİM PROGRAMI
Ders
Temalar Kazanımlar Kazanımlara Yönelik Etkinlik Önerileri
Saati
Köprü’den Çizge’ye
Öğrencilere Euler’in çözümünün olmadığını ispatladığı Königsberg köprü
problemi verilir ve probleme çözüm bulmaları istenir. Köprü problemini
çözebilmek için farklı çözüm yolları üzerinde tartışma ortamı yaratılır. Euler’in
probleme yönelik çözümü incelenerek çizge kuramına giriş yapılır. Çizge
yönteminde nokta ve çizgelerin ne işe yaradığı tanımlanarak, nokta ve
çizgelerle bağlanmış farklı diyagramların Euler’in yöntemine göre çözümünün
olup olmadığı üzerine çalışmalar yürütülür. Sınıfa farklı köprü haritaları getirilir
ve öğrencilerden çizge kuramını kullanarak problemlere çözüm üretmeleri
istenebilir.
8. Gerçek yaşam problemlerini
çizgelerle temsil eder.
a. Çizge kuramının tarihsel süreçte
nasıl ortaya çıktığına değinilir.
b. Königsberg köprüleri problemi,
metro haritaları, el sıkışma
problemi, bazı kimyasal
moleküllerin temsilleri (metan Hayatımızdaki Çizgeler
(CH ), propan (C H ) vb.),
3 4 3 8 Öğrencilere çizge kuramıyla ilgili bilgi verilir. Sınıf içerisindeki her öğrencinin
Çizgeler sportif turnuvalar vb. gibi gerçek 8 Saat
durumların çizgelerle temsil birbiriyle el sıkıştığı varsayımından yola çıkılarak toplam kaç el sıkışma olacağının
edildiği çalışmalara yer verilir. çizge kuramı yardımıyla hesaplanması istenir. Gezgin Satıcı problemine yer
verilerek Hamilton döngülerinden bahsedilir. Hamilton döngüsünde ise her
c. Çizgeler diyagramlarla temsil noktadan bir defa geçen yollar üzerinde çalışmalar yürütülür. Sınıf içerisinde veya
edilerek çizgelerin köşe okul bahçesinde çizge kuramının farklı kullanım alanlarına yönelik çalışmalara
noktalarını ve kenarlarını ifade yer verildikten sonra günlük yaşamdaki kullanımı hakkında araştırma görevi
etme çalışmaları yapılır. verilebilir.
d. Verilen bir çizgede köşe
noktalarının komşularını bulma
çalışmalarına yer verilir.
11-12. Sınıf 14