Page 13 - Matematik Yaz Okulu
P. 13

11-12. SINIFLAR




                                                                                                                                     Ders
                     Temalar               Kazanımlar                           Kazanımlara Yönelik Etkinlik Önerileri
                                                                                                                                    Saati
                                                                   El-Kindi’nin Yöntemi
                                                                   Kriptolojinin  ortaya  çıkışı  ve  tarihsel  gelişimi  ile  ilgili  bilgi  verildikten  sonra
                                                                   şifreleme  yöntemlerinin  (sezar,  doğrusal,  polybius  gibi)  ilişkilendirildiği
                                                                   çalışmalar  yapılır.  Şifrelemenin  tarihsel  gelişimi  içinde  frekans  analizi,  cebir,
                                                                   fonksiyon gibi matematiksel kavramların şifrelemedeki önemine değinilir. Sezar
                                                                   şifrelemenin El-Kindi tarafından çözüldüğü ve bu sayede El-Kindi’nin modern
                                                                   şifreleme  bilimine  ışık  tuttuğuna  dikkat  çekilir.  Öğrencilere  verilen  şifreli  bir
                                                                   metinin  frekans analizi yardımıyla deşifre çalışmalarına yer verilir. Öğrencilerin
                                                                   kendi şifreli metinlerini oluşturmaları ve oluşturdukları şifreli metinleri birbirleriyle
                                                                   değişerek şifreli mesajlar çözmelerine de yer verilebilir.

                                 5.   Matematiğin şifrelemedeki rolünü
                                   açıklar.
                                   a.  Şifrelemenin dil, veri, bilişim, vb.
                                      alanlardaki örneklerine yer verilir.   Vigenere Şifreleme

                                   b.  Şifrelemenin tarihsel gelişim   Vigenere tarafından geliştirilen ve anahtar bir kelimenin art arda kullanılmasıyla
                                      süreci içinde matematiksel   yapılan  Vigenere  şifreleme  ile  ilgili  öğrencilere  bilgi  paylaşımı  yapılır.  Sonra-
                                      kavramların nasıl kullanıldığına   sında bir metnin anahtar kelime yardımıyla şifrelenmesine ve şifrelenmiş bir
                                      yönelik çalışmalara yer verilir.  metnin çözümlenmesine yönelik çalışmalara yer verilir. Vigenere şifrelemenin
                                                                   avantajları ve dezavantajlarına yönelik tartışma ortamı oluşturulur. Öğrencilerin
                        2        6.   Şifrelemede kullanılan teknikleri   Vigenere Şifreleme ile modüler aritmetik arasındaki ilişkiyi keşfetmesi sağlanır.   12 Saat
                     Kriptoloji    açıklar.
                                   Sezar, doğrusal, üstel, RSA
                                   şifreleme tekniklerine yönelik
                                   çalışmalara yer verilir.
                                                                   Enigma’dan Günümüze
                                 7.  Asal sayılar ve modüler aritmetiği   Öğrencilere şifrelemede önemli bir yeri olan Alman şifreleme makinesi Enig-
                                   kullanarak özgün şifrelemeler   ma’nın geliştirilmesi, tarihteki yeri ve İkinci Dünya Savaşı sırasındaki rolü ile
                                   oluşturur.                      ilgili bilgi verilir. Enigma Makinesi’nin  çalışma sistemi öğrencilerle incelenir.
                                                                   Rotorlardan oluşan makine ile bir metnin şifrelenmesindeki olasılıklar öğrenci-
                                                                   lerle birlikte hesaplanır. Şifrelenmiş metin olan enigma kodlarının çözümünün
                                                                   zorluğu üzerinde tartışılır. Bunlara ek olarak enigma makinesindeki kusurun ne
                                                                   olduğu ve şifre çözücüler için nasıl bir anahtar olabileceği öğrencilere keşfet-
                                                                   tirilir. Rotor makineleri ile Spartalıların parşömenlerdeki mesajların silindirlere
                                                                   sarılmasıyla elde edilen şifreleme yöntemi arasındaki benzerlikler tartışılır. Öğ-
                                                                   rencilere bir kriptoloji yöntemi belirlemeleri ve bilgisayar programlarını kullana-
                                                                   rak kendi dijital şifreleme makinesini yapma görevi verilebilir.






                                                                                                                                                    11-12. Sınıf


                                                                                                                                             13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16