Page 12 - 3 ADIM AYT- TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 12

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                                                                       1. ADIM




        6.   Her insan gibi şair de kendine hayrandır, bu yüzden yazıp   9.   Yeni  şair,  yeni  sanat  adamı  insanda  kendisinden  önce  bi-
            bitirince şiiri bir süre dinlendirir zira yeni yazdığı şiirde noksan   linmeyen birtakım duygular bulan yahut o duyguları yaratan
            bulamaz.                                               kişi midir? Hayır, hiçbir sanat adamı insanda yeni bir duygu
                                                                   bulmaz, yeni bir duygu yaratmaz. Zaten var olan duyguları
            Bu cümledeki altı çizili sözle anlatılmak istenen aşağıda-
                                                                   söyler. Ancak öyle söyler ki biz o duyguların, o şairlerin söyle-
            kilerden hangisidir?
                                                                   diğinden başka türlü söylenmeyeceğini, o şairin duygularına
            A)  Şiirin popüler olması için uğraşmak                en uygun deyişi bulduğunu anlarız.
            B)  Şiirle ilgili birkaç değişiklik düşünmek           Bu parçada aşağıdakilerin hangisinden söz edilmektedir?
            C)  Şairin dikkatini çekip çekmeyeceğini irdelemek     A)  İyi şairlerin kalıcı eserler vermek için çalıştıklarından
            D)  Şiirdeki kusurları görmek için bekletmek           B)  Özgün konular bulan sanatçıların azlığından
            E)  Şiire gösterilecek ilgiyi düşünmek                 C)  Sıradan olayları anlatmanın kolay olduğundan
                                                                   D)  Sanatçının bilineni etkileyici şekilde anlatmasından
                                                                   E)  Her sanat eserinin gerçeği anlatmayı hedeflediğinden
        7.   (I)  Onların  bölgesinde  kışlar  sert  geçer,  bütün  otlakları  kar
            örterdi.  (II)  Malinka  Dağı’nın  güney  etekleri  ise  açıklıktı.
            (III) O yakada Goriçka, Sarıgöl kar tutmazdı. (IV) Her yıl ekim   10.  80 öncesi şairlerin dünyası sınırlıydı. Şiirlerde hep belli konu
            başında oralarda kiraladıkları kışlık otlaklara inerdi sürüleri.   ve motifler işlenirken zoraki yani yapay duygusallık göze çar-
            (V) Nisan ayında uzun bir kışın ardından Bogradiç’e dönerdi.  pıyordu. Sınırlanan bu şiir, hayatın insani boyutunu yansıt-
                                                                   mayı önlüyordu hâliyle. 80 öncesi şairleri yaşananı yazdılar
            Bu parça ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
                                                                   başlangıçta. Bunu yaparken şiirinin edebî yönünü hep ihmal
            A)  I. cümlede deyim aktarması vardır.                 ettiler. Şiir düzyazılaşma yoluna evrildi. Yaşanan olayların ta-
                                                                   rihsel boyutunu kavrayamayışları, estetik meseleler üzerinde
            B)  II. cümlede yan anlamda kullanılan sözcük vardır.
                                                                   hazırlıksız olmaları, belirgin kamplaşmalar olumsuzu gelişti-
            C)  III.  cümlede  ‘‘tutmak’’  sözcüğü  yüzeyde  görünür  duru-  ren faktörler arasındaydı. Mitler, olağanüstülükler oluşturul-
               munda olmak anlamında kullanılmıştır.               du.  Hep  aynı  sözlük  kullanılırken  konular  çeşitlendirilmedi.
            D)  IV. cümlede birden fazla gerçek anlamlı sözcük vardır.  Durum böyle olunca şairler kendi sözlüklerini oluşturma ça-
                                                                   basına girmediler.
            E)  V. cümlede mecaz anlamlı sözcükler vardır.
                                                                   Bu parçaya göre aşağıdakilerden hangisi 80 öncesi şiiri-
                                                                   nin olumsuzluklarından biri değildir?
        8.   Necati  Cumalı’nın  ilk  oyunu  olan  Boş  Beşik,  konusunu  bir   A)  Konu zenginliğinin olmaması
            halk baladından alır. Eserde Anadolu insanının çocuk sahibi   B)  Kelime hazinesinin yetersizliği
            olmaya verdiği önem, kısır olduğu düşünülen kadının üzerin-
                                                                   C)  Samimilikten uzak kalınması
            deki toplumsal baskı ve törelerin kadını ezen yapısı oyunun
                                                                   D)  Sanatsallığın ihmal edilmesi
            temasına ve seyirciye iletilmek istenen mesaja toplumsal bir
            boyut  kazandırır.  Cumalı,  bu  oyununda  diğerlerinden  farklı   E)  Kullanılan dilin özensizliği
            olarak, alegorik bir teknik kullanarak ağaç ve rüzgârı da oyun
            kişisi yaparak konuşturmuştur. İstanbul Gençlik Tiyatrosu ta-
            rafından Erlangen Festivali’ne götürülen Boş Beşik, “En İlginç   11.  Yüz  sayfada  anlatabileceğimiz  bir  öyküyü  üç  yüz  sayfaya
            Oyun” olarak ödül alır. Yıllarca Türk halkının beğenisiyle kar-  yaymak bir beceri midir? Üç yüz sayfa boyunca okuru sık-
            şılanan oyun 1969 yılında Orhan Elmas tarafından sinemaya   mamayı başarabiliyorsanız buna “evet” de denebilir. Ama şu
            uyarlanır. Şiirsel bir dile sahip olan, yerel motiflerin ve renkli-  bir gerçek: Öykümüz, karakterlerimizin renkliliği, olay sayısı,
            liğin bolca kullanıldığı oyun yıllarca büyük bir başarıyla karşı-  dokunmak istediğimiz konular bu kadar sayfayı kaldırmıyorsa
            laşır.                                                 metni okurun çok da merak etmediği ayrıntılarla doldururuz.
                                                                   Bu nedenle yazar, elindeki öykünün çapını iyi ölçüp biçmeli.
            Bu parçada Boş Beşik adlı oyunla ilgili aşağıdakilerden
            hangisine değinilmemiştir?                             Bu parçada yazarlara önerilen aşağıdakilerden hangisidir?
                                                                   A)  İyi bir kurguyla oluşturulmuş öykü yazmak
            A)  Sahnelendiği tarihe
                                                                   B)  Öyküyü sürükleyecek renkli karakterlere yer vermek
            B)  Toplumsal bir sorunu işlediğine
                                                                   C)  Öykünün konusunu iyi seçmek
            C)  Yazarının sanat yaşamındaki yerine
                                                                   D)  Kendisinin iyi bir öykücü olup olmadığını iyice tartmak
            D)  Dil ve üslubuna
                                                                   E)  Öyküyü gereksiz ayrıntılara boğup uzatmaktan kaçınmak
            E)  Kazandığı başarılara



         12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17