Page 14 - 3 ADIM AYT- TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 14

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                                                                       2. ADIM




        6.   Giysi, insan vücuduna giyilen parçaların bütünüdür. Aynı za-  8.   (I) Kimse dil kurallarının doğuştan geldiğini söylemiyor, du-
            manda toplumsal rolün, sosyal statünün ve karakterin de ifa-  rum bu değil ancak dil yetisinin çok önemli bir genetik bileşeni
            desidir. Günümüzde artık insanların giysi tercihlerine bakarak   bulunuyor. (II) Eğer böyle olmasaydı çocukların dil öğrenme-
            karakter analizi bile yapılır oldu. Fakat Osmanlı’nın özellikle   si mucize olurdu. (III) Çocuk, sesli ortamdan gerekli bilgileri
            ilk dönemlerine baktığımızda bu durumun çok da böyle ol-  dil bilimsel olarak seçmeye doğum anında başlar; zaten dil
            madığını görüyoruz. Giysi tercihi bireysel değil toplumsaldı.   yetisi denilen şey, kendini bu andan itibaren belli eder. (IV)
            Sadece süs eşyalarında çeşitlilik olabiliyordu. Böyle olunca   Daha sonra da tahmin edilebilir bir dil edinim sürecine girilir.
            da  aslında  giysi  kültürü  bize  kültürel  kodların  şifresini  veri-  (V)  Söz  konusu  süreç,  elimizde  bulunan  kanıtların  ötesine
            yordu. Ama giysiler de zamanla değişim ve dönüşüme ma-  geçen bir süreçtir ve basit kelimelerden başlayarak karmaşık
            ruz kalmaktan kurtulamadı. Eskiden millîyken şimdi küresel   yapılara ve bu yapıların yorumlamalarına doğru giden bir ro-
            oldu.  Kültürel  kodların  yerini  moda  aldı.  Giysilerin  ruhu  da   tada ilerler.
            gitti. Ama son zamanlarda modacılar arasında ruh çağırma
                                                                   Bu  parçadaki  numaralanmış  cümlelerle  ilgili  aşağıdaki-
            seansları artar oldu. Sokaklarda gezerken görüyoruz ki bitpa-
                                                                   lerden hangisi söylenebilir?
            zarına çoktan nur yağmış.
                                                                   A)  I. cümlede dil yetisinin tamamen genetik olduğu belirtilmiştir.
            Bu parçada altı çizili cümle ile anlatılmak istenen aşağı-
            dakilerden hangisidir?                                 B)  II. cümle I. cümlede açıklanan durumun nedenidir.
                                                                   C)  III. cümlede dil yetisinin işlev kazandığı sürece değinilmiştir.
            A)  Giysilerin önemi
                                                                   D)  IV. cümle III. cümledeki yargının gerekçesidir.
            B)  Modaya karşı çıkıldığı
                                                                   E)  V. cümlede dil gelişimi örneklerle açıklanmıştır.
            C)  Evrensel olmanın gerekliliği
            D)  Eskiye doğru bir dönüş olduğu
            E)  Çevrenin değiştiği







        7.   Çağımızın  en  önemli  sorunlarından  olan  iklim  değişikliği,
            atmosferdeki  karbondioksit  miktarının  giderek  artmasından
            kaynaklanıyor. Pek çok doğal süreç atmosfere karbondioksit
            salımıyla  sonuçlanıyor.  Ancak  artışın  ana  nedeni,  özellikle
            Sanayi Devrimi’nden sonraki süreçte insan etkinlikleri sonu-  9.   (I)  Çocuğu  kendine  has,  bütünlüklü  ve  tam  bir  birey  olarak
            cunda  atmosfere  salınan  karbondioksit  miktarının  artması-  değil de oluşunu tamamlamamış, eksik, henüz doğru düzgün
            dır.  Örneğin  günümüzde  atmosfere  salınan  karbondioksitin   düşünme  becerisini  edinememiş,  doğruyla  yanlışı  ayırt  ede-
            önemli bir kısmı otomobillerde tüketilen akaryakıtlardan kay-  meyen, çabucak yanılıp kandırılabilecek eksik bir insan olarak
            naklanıyor. Bir grup araştırmacının yayımladıkları bir maka-  görüyoruz. (II) Aslında kendimizi onlardan daha bilinçli, ayırt
            leye  göre,  iklim  değişikliğiyle  savaşmanın  en  iyi  yolu  ağaç   etme gücü daha yüksek büyümüşler olarak gördüğümüz için
            dikmek olabilir. Çünkü ağaçlar fotosentez sırasında atmos-  çocukları küçümsüyoruz. (III) Bu yüzden de yetişkini çocuktan
            ferdeki  karbondioksiti  tüketirken  oksijen  ve  besin  üretiyor.   daha üstün ve akıllı gören, dolayısıyla çocuğu hayatın ve insa-
            Özellikle hızlı büyüme sürecindeki genç ağaçlar atmosferden   nın kötü, olumsuz yönlerinden korumaya çalışan suya sabuna
            yüksek miktarda karbondioksit alıyor.                  dokunmayan metinleri çocuklarımız için uygun görüyoruz. (IV)
                                                                   Fakat sürekli kendini yineleyen kalıplara dayanan bu metinle-
            Bu parçada aşağıdakilerden hangisine değinilmemiştir?
                                                                   rin sıkıcı olması doğal değil mi? (V) Böyle metinler ne yaratıcı-
            A)  Atmosferdeki karbondioksit miktarının giderek artmasının   lığa yer açar ne de hayal gücünü harekete geçirebilir.
               iklim değişikliğine sebep olduğuna
                                                                   Bu  parçadaki  numaralanmış  cümlelerle  ilgili  aşağıdaki-
            B)  Sanayi  Devrimi’nden  sonra  atmosferdeki  karbondioksit   lerden hangisi söylenemez?
               miktarının arttığına
                                                                   A)  I. cümlede bir tutumun yanlışlığı vurgulanmıştır.
            C)  İklim değişikliği ile savaşmanın tek yolunun çevreyi yeşil-
                                                                   B)  II. cümlede bir karşılaştırma yapılmıştır.
               lendirmek olduğuna
                                                                   C)  III. cümlede kendisinden önceki yargının sonucu ortaya
            D)  Genç ağaçların büyürken çok yüksek miktarda karbondi-
               oksit tükettiğine                                      konmuştur.
            E)  Dünyadaki karbondioksitin önemli bir kısmının otomobil-  D)  IV. cümlede konunun farklı bir yönü ele alınmıştır.
               lerdeki yakıtlardan kaynaklandığına                 E)  V. cümlede nesnel bir değerlendirme yapılmıştır.




         14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19