Page 17 - 3 ADIM AYT- TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 17
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI AYT 1.
ADIM
Hikâye
1. Küçürek hikâyeler; betimlemeye ve çözümlemeye dayanma- 4. Refik Halit Karay, hikâyeleriyle bu harekete önemli katkılarda
yan, yalnızca bir anın saptaması olan anlatılardır. Çok kısa bulunmuştur. İlk hikâyeleri ile sürgün yıllarına dair gözlem ve
olmalarına rağmen bu hikâyeler yazarının dile hâkimiyetini, izlenimlerine dayanarak yazdığı hikâyelerini, memleket veya
kelime dağarcığını, kurgu yeteneğini, duygu ve düşünce Anadolu edebiyatı konusunda bir çığır açan ---- adı altında
dünyasının derinliğini gösteren yoğun anlatımlardır. Küçürek kitaplaştırır. İstanbul’un kenar semtlerinde oturan orta ve alt
hikâye uzadıkça okuru uyaran vurucu etkisini yitirir. gelir gruplarındaki insanlarla Anadolu’nun çeşitli köy ve ka-
sabalarında yaşayan insanların hayatlarından çeşitli kesitler
Aşağıdakilerden hangisi bu parçada tanıtılan hikâye tü-
sunan bu eserde işçi hakları, batıl inançlar, bürokrasinin uyu-
rünün temsilcilerinden değildir?
şukluğu, Anadolu ve insanının hayat mücadelesi ve içinde
A) Ferit Edgü B) Haydar Ergülen bulunduğu yoksulluklarını anlatır. Refik Halit Karay’ın gözlem
ve izlenimlerinin ürünü olan ----’ de en önemli tema, vatan
C) Necati Tosuner D) Adalet Ağaoğlu
özlemi ve yabancılık duygusudur.
E) Vüs’at O. Bener
Aşağıdakilerden hangisi boş bırakılan yerlere getirilmelidir?
A) Dağa Çıkan Kurt - Kubbede Kalan Hoş Sada
B) Bir Serencam - İzmir’den Bursa’ya
2. Aşağıdaki yazar-eser eşleştirmelerinin hangisinde yan- C) Memleket Hikâyeleri - Gurbet Hikâyeleri
lışlık yapılmıştır? D) Gurbet Hikâyeleri - Memleket Hikâyeleri
A) Sait Faik Abasıyanık – Hava Parası E) İzmir’den Bursa’ya - Bir Serencam
B) Memduh Şevket Esendal – İhtiyar Çilingir
C) Sabahattin Ali – Kamyon
5. Türk öyküsü deyince sanatçıları kadar tanınmış bazı eser-
D) Refik Halit Karay – Şeftali Bahçeleri ler öncelikle akla gelir: Eskici, Kaşağı, Ses, Semaver, Mesut
E) Peyami Safa – İstanbul Hikâyeleri İnsanlar Fotoğrafhanesi, Korkuyu Beklerken, Uzun Hikâye...
Bu parçada aşağıdaki sanatçılardan hangisinin eserine
yer verilmemiştir?
A) Oğuz Atay B) Mustafa Kutlu
3. Sabahleyin Ali’nin bir semaver, bir de fabrikanın önün- C) Refik Halit Karay D) Sait Faik Abasıyanık
de bekleyen salep güğümü hoşuna giderdi. Sonra sesler.
E) Memduh Şevket Esendal
Halıcıoğlu’ndaki asker mektebin borazanı, fabrikanın uzun ve
bütün Haliç’i çınlatan düdüğü, onda arzular uyandırır; arzular
söndürürdü. Demek ki Ali’miz biraz şairce idi. (…) Evin küçük
6. Kara Memiş, cesur ve kahraman bir Türk denizcisiyken Malta
bahçesindeki saksıların içinde fesleğenler vardı. Ali birkaç
Adası Kuşatması’nda esir düşmüş, Malta korsanları tara-
fesleğen yaprağını parmaklarıyla ezerek avuçlarını koklaya
fından gemilerde çalıştırılmıştır. Yaşlanınca korsanlar onu
koklaya uzaklaştı. Sabah serin, Haliç sisli idi. Arkadaşlarını
bir adaya bırakmışlardır. Sürekli vatan hasreti çeken Kara
sandal iskelesinde buldu; hepsi de dinç delikanlılardı. Beş
Memiş, bir gün Türk denizcilerinin geleceğini ve kendisini bu
kişi Halıcıoğlu’na geçtiler. Ali bütün gün zevkle, hırsla, işti-
adadan kurtaracaklarını hayal etmiştir. Rüyalarında Türk ge-
yakla çalışacak. Fakat arkadaşlarından üstün görünmek iste-
mileri buraya gelmiş ve onu kurtarmıştır. Kırk yıl boyunca bu
meden. Onun için dürüst, gösterişsiz işleyecek.
umutla beklemiştir.
Bu parçayla ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Bu parçada sözü edilen kahramanın yer aldığı hikâye ve
A) Durum hikâyesinden alınmıştır. yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
B) Üçüncü kişi anlatıcı kullanılmıştır. A) Eskici - Refik Halit Karay
C) Hâkim bakış açısıyla yazılmıştır. B) Son Kuşlar - Sait Faik Abasıyanık
D) Kahraman ön plandadır. C) Forsa - Ömer Seyfettin
E) Bireyin iç dünyasını esas alan hikâyenin özelliklerini taşı- D) Kurban - Güngör Dilmen
maktadır.
E) İhtiyar Çilingir - Memduh Şevket Esendal
17