Page 17 - 3 ADIM AYT- TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 17

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                               AYT        1.
                                                                                                          ADIM
                                                         Hikâye







        1.   Küçürek hikâyeler; betimlemeye ve çözümlemeye dayanma-  4.   Refik Halit Karay, hikâyeleriyle bu harekete önemli katkılarda
            yan, yalnızca bir anın saptaması olan anlatılardır. Çok kısa   bulunmuştur. İlk hikâyeleri ile sürgün yıllarına dair gözlem ve
            olmalarına rağmen bu hikâyeler yazarının dile hâkimiyetini,   izlenimlerine dayanarak yazdığı hikâyelerini, memleket veya
            kelime  dağarcığını,  kurgu  yeteneğini,  duygu  ve  düşünce   Anadolu edebiyatı konusunda bir çığır açan ---- adı altında
            dünyasının derinliğini gösteren yoğun anlatımlardır. Küçürek   kitaplaştırır. İstanbul’un kenar semtlerinde oturan orta ve alt
            hikâye uzadıkça okuru uyaran vurucu etkisini yitirir.  gelir gruplarındaki insanlarla Anadolu’nun çeşitli köy ve ka-
                                                                   sabalarında yaşayan insanların hayatlarından çeşitli kesitler
            Aşağıdakilerden hangisi bu parçada tanıtılan hikâye tü-
                                                                   sunan bu eserde işçi hakları, batıl inançlar, bürokrasinin uyu-
            rünün temsilcilerinden değildir?
                                                                   şukluğu,  Anadolu  ve  insanının  hayat  mücadelesi  ve  içinde
            A) Ferit Edgü             B) Haydar Ergülen            bulunduğu yoksulluklarını anlatır. Refik Halit Karay’ın gözlem
                                                                   ve izlenimlerinin ürünü olan ----’ de en önemli tema, vatan
            C) Necati Tosuner         D) Adalet Ağaoğlu
                                                                   özlemi ve yabancılık duygusudur.
                           E) Vüs’at O. Bener
                                                                   Aşağıdakilerden hangisi boş bırakılan yerlere getirilmelidir?
                                                                   A)  Dağa Çıkan Kurt - Kubbede Kalan Hoş Sada
                                                                   B)  Bir Serencam - İzmir’den Bursa’ya

        2.   Aşağıdaki  yazar-eser  eşleştirmelerinin  hangisinde  yan-  C)  Memleket Hikâyeleri - Gurbet Hikâyeleri
            lışlık yapılmıştır?                                    D)  Gurbet Hikâyeleri - Memleket Hikâyeleri

            A) Sait Faik Abasıyanık – Hava Parası                  E)  İzmir’den Bursa’ya - Bir Serencam
            B) Memduh Şevket Esendal – İhtiyar Çilingir
            C) Sabahattin Ali – Kamyon
                                                               5.   Türk  öyküsü  deyince  sanatçıları  kadar  tanınmış  bazı  eser-
            D) Refik Halit Karay – Şeftali Bahçeleri               ler öncelikle akla gelir: Eskici, Kaşağı, Ses, Semaver, Mesut
            E) Peyami Safa – İstanbul Hikâyeleri                   İnsanlar Fotoğrafhanesi, Korkuyu Beklerken, Uzun Hikâye...
                                                                   Bu parçada aşağıdaki sanatçılardan hangisinin eserine
                                                                   yer verilmemiştir?
                                                                   A) Oğuz Atay              B) Mustafa Kutlu
        3.   Sabahleyin  Ali’nin  bir  semaver,  bir  de  fabrikanın  önün-  C) Refik Halit Karay     D) Sait Faik Abasıyanık
            de  bekleyen  salep  güğümü  hoşuna  giderdi.  Sonra  sesler.
                                                                            E) Memduh Şevket Esendal
            Halıcıoğlu’ndaki asker mektebin borazanı, fabrikanın uzun ve
            bütün Haliç’i çınlatan düdüğü, onda arzular uyandırır; arzular
            söndürürdü. Demek ki Ali’miz biraz şairce idi. (…) Evin küçük
                                                               6.   Kara Memiş, cesur ve kahraman bir Türk denizcisiyken Malta
            bahçesindeki  saksıların  içinde  fesleğenler  vardı.  Ali  birkaç
                                                                   Adası  Kuşatması’nda  esir  düşmüş,  Malta  korsanları  tara-
            fesleğen yaprağını parmaklarıyla ezerek avuçlarını koklaya
                                                                   fından  gemilerde  çalıştırılmıştır.  Yaşlanınca  korsanlar  onu
            koklaya uzaklaştı. Sabah serin, Haliç sisli idi. Arkadaşlarını
                                                                   bir  adaya  bırakmışlardır.  Sürekli  vatan  hasreti  çeken  Kara
            sandal  iskelesinde  buldu;  hepsi  de  dinç  delikanlılardı.  Beş
                                                                   Memiş, bir gün Türk denizcilerinin geleceğini ve kendisini bu
            kişi Halıcıoğlu’na geçtiler. Ali bütün gün zevkle, hırsla, işti-
                                                                   adadan kurtaracaklarını hayal etmiştir. Rüyalarında Türk ge-
            yakla çalışacak. Fakat arkadaşlarından üstün görünmek iste-
                                                                   mileri buraya gelmiş ve onu kurtarmıştır. Kırk yıl boyunca bu
            meden. Onun için dürüst, gösterişsiz işleyecek.
                                                                   umutla beklemiştir.
            Bu parçayla ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
                                                                   Bu parçada sözü edilen kahramanın yer aldığı hikâye ve
            A)  Durum hikâyesinden alınmıştır.                     yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
            B)  Üçüncü kişi anlatıcı kullanılmıştır.               A)  Eskici - Refik Halit Karay
            C)  Hâkim bakış açısıyla yazılmıştır.                  B)  Son Kuşlar - Sait Faik Abasıyanık
            D)  Kahraman ön plandadır.                             C)  Forsa - Ömer Seyfettin
            E)  Bireyin iç dünyasını esas alan hikâyenin özelliklerini taşı-  D)  Kurban - Güngör Dilmen
               maktadır.
                                                                   E)  İhtiyar Çilingir - Memduh Şevket Esendal



                                                                                                              17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22