Page 22 - 3 ADIM AYT- TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 22
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 3. ADIM
7. Kapıdan girip de genç kadını bardaktan boşanırcasına yağan 2019 AYT
yağmurun altında, bir eli bahçenin ortasındaki kurumuş pal-
9. Hikâyelerinde tam bir gözlemci gibi davranır. Kaleminden çok
miyenin gövdesine dayalı, yüzünde her şeyden habersiz, çok
silgisi çalışır; gereksiz sözden olabildiğince kaçınır. Zaten bü-
mesut bir gülümseme, âdeta onu okşar görünce hakikaten
yük trajik olayların ve kahramanların öykülerinden çok gün-
şaşırdı ve kendi kendine güldü.
delik olanın ve devlet dairesindeki, sokaktaki, evdeki insanın
“Bu da bir başka türlüsü olacak.. Ne dersin Hacivat’ım!” mütevazı dünyasını anlatan yazar; öykü çerçevesini kısacık
Hacivat omuzlarını silkti. ve sade cümlelerle çizer: “Ağustos, Cuma günü. Sicil müdürü
Cavit Bey, yemekten sonra minderin üstüne uzanmış, uyu-
‘‘Benim mecanin taifesiyle işim yok. Ben Karagöz gibi akıl ze-
mak istiyor.” diye başlayan Mendil Altında öyküsünde olduğu
vat isterim.” Çocukluğundan beri onun Karagöz ve Hacivat’la
gibi... Köyün, köylünün sorunları, büyük toplumsal çatışmalar
konuşmak âdetiydi. Uzun süren bir hastalık boyunca onlarla
veya tarihimizin şanlı sayfaları ve kahramanları yoktur onun
öyle haşır neşir olmuştu ki aradan otuz sene geçtiği hâlde
öykülerinde. Açıkça hedeflenmiş bir mizah tonu veya sivri bir
yine benliğinin ayrılmaz parçaları gibiydiler.
eleştirellik de yoktur ama gündelik olanın içerdiği komik ayrın-
tılar pek çok hikâyede okuyucuyu güldürür. Onun hikâyeleri,
Kadın kendi düşünceleri içindeydi. Ne Sabri’nin Hacivat’a
gündelik yaşamın sıradanlığının içinde silikleşen insanların
yüksek sesle sorduğu suali ne de ayak seslerini işitmişti.
yaşadığı duygusal ve zihinsel çelişkileri aktarır.
Ancak iyice yaklaştığı zaman farkına vardı. Elini ağaçtan çek-
ti. Yüzünde bir lahza için suçüstü yakalanmış çocukların şaş-
Bu parçada tanıtılan yazar aşağıdakilerden hangisidir?
kınlığı belirdi, sonra Sabri’nin güldüğünü görünce tekrar eski
gülümseme yerine geldi. Küçük bir menüet figürüyle olduğu A) Refik Halit Karay
yerde döndü ve onu iki eli eteklerinde selamladı. B) Orhan Kemal
Bu parçada bir bölümü verilen eser ve eserin yazarı C) Sabahattin Ali
aşağıdakilerden hangisidir? D) Aziz Nesin
A) Ahmet Hamdi Tanpınar - Yaz Yağmuru E) Memduh Şevket Esendal
B) Memduh Şevket Esendal - Mendil Altında
C) Sait Faik Abasıyanık - Mahalle Kahvesi
D) Abdülhak Şinasi Hisar - Boğaziçi Yalıları
E) Oğuz Atay - Korkuyu Beklerken 10. Hikâyelerinden bazıları Türk Kalbi ve Türk’ün Kitabı, Bu
Toprağın Kızları’dır. İlk kitabındaki hikâyelerde Trablusgarp,
ikincisinde ise Balkan Harbi sebebiyle yaşanan felaketlerin
anlatımı öne çıkar. Kaybedilen topraklarda Türklerin karşı
karşıya kaldıkları zulümler, savaşlarda gösterilen kahraman-
lıklar, Türk’ün vatanseverliği, bazı yozlaşmalar ve azınlıkla-
rın şımarıklıkları, hikâyelerin belli başlı konularını oluşturur.
2018 AYT
Osmanlı coğrafyasının farklı mekânlarında (Aydın, Sinop,
8. Toplumsal gerçekçilik akımının sanatkâr hikâyecisidir. Halk Batum, Bingazi, Trablusgarp vb.) yaşanan olaylar üzeri-
şiiri geleneğini sürdüren ürünlerle edebiyat dünyasına giren ne kurulan bu hikâyelerde erkek kahramanlar öne çıkar.
yazar, sonradan hikâyeye geçmiştir. Değirmen, Kağnı, Ses, Hikâyelerini zaman zaman şiir parçaları ile zenginleştiren ----,
Yeni Dünya, Sırça Köşk adlı kitaplarda hikâyelerini toplayan kendini hikâyeden çekmez. Olaylar ve insanlar karşısında
yazarın üç de romanı vardır. Edebiyat ve sanatın bir nevi tavrını ve heyecanını ortaya koyar. Bu sebeple üslubu za-
propaganda olduğunu belirten yazara göre sanatın bir tek man zaman hitabeye kayar. Diyaloglara geniş yer verir. Yalın
ve açık maksadı vardır: “İnsanları daha iyiye, daha doğruya, bir dille sıcağı sıcağına günün olaylarını anlatması, dönemin
daha güzele yükseltmek ve insanlarda bu yükselme arzusu- edebiyat kamuoyu tarafından takdirle karşılanmasını sağlar.
nu uyandırmak.”
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi
Bu parçada söz edilen yazar aşağıdakilerden hangisidir? getirilmelidir?
A) Sabahattin Ali A) Halide Edip Adıvar
B) Ahmet Hamdi Tanpınar B) Refik Halit Karay
C) Haldun Taner C) Aka Gündüz
D) Kemal Tahir D) Ömer Seyfettin
E) Tarık Buğra E) Peyami Safa
22