Page 22 - 3 ADIM AYT- TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 22

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                                                                       3. ADIM




         7.   Kapıdan girip de genç kadını bardaktan boşanırcasına yağan   2019 AYT
             yağmurun altında, bir eli bahçenin ortasındaki kurumuş pal-
                                                                9.   Hikâyelerinde tam bir gözlemci gibi davranır. Kaleminden çok
             miyenin gövdesine dayalı, yüzünde her şeyden habersiz, çok
                                                                    silgisi çalışır; gereksiz sözden olabildiğince kaçınır. Zaten bü-
             mesut bir gülümseme, âdeta onu okşar görünce hakikaten
                                                                    yük trajik olayların ve kahramanların öykülerinden çok gün-
             şaşırdı ve kendi kendine güldü.
                                                                    delik olanın ve devlet dairesindeki, sokaktaki, evdeki insanın
             “Bu  da  bir  başka  türlüsü  olacak..  Ne  dersin  Hacivat’ım!”   mütevazı dünyasını anlatan yazar; öykü çerçevesini kısacık
             Hacivat omuzlarını silkti.                             ve sade cümlelerle çizer: “Ağustos, Cuma günü. Sicil müdürü
                                                                    Cavit Bey, yemekten sonra minderin üstüne uzanmış, uyu-
             ‘‘Benim mecanin taifesiyle işim yok. Ben Karagöz gibi akıl ze-
                                                                    mak istiyor.” diye başlayan Mendil Altında öyküsünde olduğu
             vat isterim.” Çocukluğundan beri onun Karagöz ve Hacivat’la
                                                                    gibi... Köyün, köylünün sorunları, büyük toplumsal çatışmalar
             konuşmak âdetiydi. Uzun süren bir hastalık boyunca onlarla
                                                                    veya tarihimizin şanlı sayfaları ve kahramanları yoktur onun
             öyle haşır neşir olmuştu ki aradan otuz sene geçtiği hâlde
                                                                    öykülerinde. Açıkça hedeflenmiş bir mizah tonu veya sivri bir
             yine benliğinin ayrılmaz parçaları gibiydiler.
                                                                    eleştirellik de yoktur ama gündelik olanın içerdiği komik ayrın-
                                                                    tılar pek çok hikâyede okuyucuyu güldürür. Onun hikâyeleri,
             Kadın  kendi  düşünceleri  içindeydi.  Ne  Sabri’nin  Hacivat’a
                                                                    gündelik  yaşamın  sıradanlığının  içinde  silikleşen  insanların
             yüksek  sesle  sorduğu  suali  ne  de  ayak  seslerini  işitmişti.
                                                                    yaşadığı duygusal ve zihinsel çelişkileri aktarır.
             Ancak iyice yaklaştığı zaman farkına vardı. Elini ağaçtan çek-
             ti. Yüzünde bir lahza için suçüstü yakalanmış çocukların şaş-
                                                                    Bu parçada tanıtılan yazar aşağıdakilerden hangisidir?
             kınlığı belirdi, sonra Sabri’nin güldüğünü görünce tekrar eski
             gülümseme yerine geldi. Küçük bir menüet figürüyle olduğu   A) Refik Halit Karay
             yerde döndü ve onu iki eli eteklerinde selamladı.      B) Orhan Kemal
             Bu  parçada  bir  bölümü  verilen  eser  ve  eserin  yazarı   C) Sabahattin Ali
             aşağıdakilerden hangisidir?                            D) Aziz Nesin

             A)  Ahmet Hamdi Tanpınar - Yaz Yağmuru                 E) Memduh Şevket Esendal
             B)  Memduh Şevket Esendal - Mendil Altında
             C)  Sait Faik Abasıyanık - Mahalle Kahvesi
             D)  Abdülhak Şinasi Hisar - Boğaziçi Yalıları
             E)  Oğuz Atay - Korkuyu Beklerken                  10.  Hikâyelerinden  bazıları  Türk  Kalbi  ve  Türk’ün  Kitabı,  Bu

                                                                    Toprağın Kızları’dır. İlk kitabındaki hikâyelerde Trablusgarp,
                                                                    ikincisinde  ise  Balkan  Harbi  sebebiyle  yaşanan  felaketlerin
                                                                    anlatımı  öne  çıkar.  Kaybedilen  topraklarda  Türklerin  karşı
                                                                    karşıya kaldıkları zulümler, savaşlarda gösterilen kahraman-
                                                                    lıklar, Türk’ün vatanseverliği, bazı yozlaşmalar ve azınlıkla-
                                                                    rın şımarıklıkları, hikâyelerin belli başlı konularını oluşturur.
         2018 AYT
                                                                    Osmanlı  coğrafyasının  farklı  mekânlarında  (Aydın,  Sinop,
         8.   Toplumsal gerçekçilik akımının sanatkâr hikâyecisidir. Halk   Batum,  Bingazi,  Trablusgarp  vb.)  yaşanan  olaylar  üzeri-
             şiiri geleneğini sürdüren ürünlerle edebiyat dünyasına giren   ne  kurulan  bu  hikâyelerde  erkek  kahramanlar  öne  çıkar.
             yazar, sonradan hikâyeye geçmiştir. Değirmen, Kağnı, Ses,   Hikâyelerini zaman zaman şiir parçaları ile zenginleştiren ----,
             Yeni Dünya, Sırça Köşk adlı kitaplarda hikâyelerini toplayan   kendini  hikâyeden  çekmez.  Olaylar  ve  insanlar  karşısında
             yazarın  üç  de  romanı  vardır.  Edebiyat  ve  sanatın  bir  nevi   tavrını  ve  heyecanını  ortaya  koyar.  Bu  sebeple  üslubu  za-
             propaganda  olduğunu  belirten  yazara  göre  sanatın  bir  tek   man zaman hitabeye kayar. Diyaloglara geniş yer verir. Yalın
             ve açık maksadı vardır: “İnsanları daha iyiye, daha doğruya,   bir dille sıcağı sıcağına günün olaylarını anlatması, dönemin
             daha güzele yükseltmek ve insanlarda bu yükselme arzusu-  edebiyat kamuoyu tarafından takdirle karşılanmasını sağlar.
             nu uyandırmak.”
                                                                    Bu  parçada  boş  bırakılan  yere  aşağıdakilerden  hangisi
             Bu parçada söz edilen yazar aşağıdakilerden hangisidir?  getirilmelidir?

             A) Sabahattin Ali                                      A) Halide Edip Adıvar
             B) Ahmet Hamdi Tanpınar                                B) Refik Halit Karay
             C) Haldun Taner                                        C) Aka Gündüz
             D) Kemal Tahir                                         D) Ömer Seyfettin
             E) Tarık Buğra                                         E) Peyami Safa




         22
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27