Page 27 - 3 Adım AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 27

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                               AYT        2.
                                                                                                          ADIM
                                                          Giriş







        1.   Aşağıdaki  eserlerden  hangisi  Türkçenin  sözlüklerinden   4.   Tarih bilimi veya tarihçi; genelde insanlığın, özelde toplumla-
            biri değildir?                                         rın geçmişte karşı karşıya kaldığı önemli olayları ayrıntısına
                                                                   girmeden konu edinir. Edebiyat ise daha çok tarihin anlatma-
            A)  Kâmûs-ı Türkî
                                                                   dığı sıradan kişi ve olaylarla, bunların bıraktığı izlerin ayrın-
            B)  Lehce-i Osmânî                                     tılarıyla ilgilenir. Tarihî şahsiyetlerin tarihte üstlendikleri rolün

            C)  Dîvânu Lugâti’t-Türk                               dışında yaşantılarına ait örneklerin belli bir olay örgüsü içinde
                                                                   anlatımı edebiyat biliminin, edebiyatçıların, roman ve hikâye
            D)  Mukaddimetü’l-Edeb
                                                                   sanatının işleri arasında yer alır. Edebî eserin tarih öğretmek
            E)  Muhâkemetü’l-Lugâteyn                              gibi bir işlevi olmasa da tarih ilmini anlama ve sevdirme yo-
                                                                   lunda etkin bir rolü vardır. Bu bağlamda tarihçinin yazdıkla-
                                                                   rıyla sunulan bir tarihî olay veya şahsiyet, edebiyat ve edebî
                                                                   mahsuller vasıtasıyla kişilerin ilgi alanı hâline getirilebilir.
        2.   Üsküdar iskelesinde vapuru dolduran birçok tazenin, kucak-
            larında çocukla gelen emzikli annelerin yüzlerine dikkatle ba-     Bu parçada edebiyat ve tarih ilişkisi ile ilgili aşağıdakiler-
            karak saadetlerine imrendi. Keşke şimdiye kadar bir çocuğu   den hangisine değinilmemiştir?
            olsaydı... Bir çocuk ne büyük teselli! Bir çocuk onu bu felâke-
            tinde ne iyi avutabilir, bir çocuk, belki babasını da aileye daha   A)  Edebî eserler tarih kitaplarında yer almayan kişi ve olay-
            iyi bağlar, böyle düzensizliklere engel olur, hiçbir geçimsizliğe   lara da yer verir.
            meydan bırakmazdı. Hakikaten ne iyi şey, ne saadet, bir ço-
                                                                   B)  Edebî eserler, tarihin sevilmesinde ve anlaşılmasında et-
            cuk anası olmak.
                                                                      kilidir.
            Bu parçadan hareketle aşağıdakilerin hangisine ulaşılamaz?  C)  Edebiyat tarihte yaşamış kişilerin yaşantılarına ait ayrıntı-
                                                                      ları belli bir olay örgüsü içinde anlatır.
            A)  Edebiyat psikoloji biliminden yararlanır.
            B)  Edebiyatın temel konusu insandır.                  D)  Edebiyatçı, tarihî olayları tarihçi kadar iyi bilmelidir.

            C)  Edebî eserlerde gerçeklik kurmaca içinde anlatılır.  E)  Edebî eserin amacı tarih öğretmek değildir.
            D)  Edebî eserlerde toplumsal konular ele alınır.
            E)  Edebiyatın amacı, insan davranışlarının nedenlerini bul-
               maktır.







                                                               5.   Toplumsal  kişilikleri  ile  biyolojik  kişilikleri  arasındaki  çatış-
                                                                   maların  kurbanı  olan  üç  genç  kızın  öyküsünün  anlatıldığı
                                                                   Yalnızız  romanı  manevi  değerlerin  zaafa  uğraması  sonucu
        3.   Birbirine yaslanmakla ayakta durabilen bu ahşap evler, sanki   insanın  içine  sürükleneceği  açmazların  maddeci  görüşlerle
            bir sıraya gelmiş uyuyorlar. Yerde duvar üstünde sönük ba-  çözümlenemeyeceği gerçeğini kabule yanaşmayanların so-
            kışlarıyla ağır ağır gezinen, tüyleri dökülmüş, derisi karnına   nunda yalnızlığa düşüp hüsrana uğrayacağı tezi çerçevesin-
            yapışmış, birkaç kedi sokağın hareketsizliğini canlandırıyor.   de  kurulmuştur.  Roman  kahramanı  Samim’in  “Simeranya”
            Cumbaların birine asılmış küçük kafesteki saka kuşu kafesin   adını  verdiği  ütopik  dünyaya  ait  tasarısının  büyük  ölçüde
            çubuklarını gagalayarak aşağı yukarı çırpınıyor.       işlendiği  Yalnızız,  esas  itibariyle  düşünsel  yanı  ağır  basan
                                                                   bir  romandır.  Yazar  romanını  bir  düşünce  üzerine  kurmuş,
            Bu parçayla ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
                                                                   figürlerini de o düşüncenin temsilcileri olarak tanıtmıştır. Söz
            A)  Öznel bir bakış açısıyla yazılmıştır.              konusu düşünce ise düalizmden başka bir şey değildir.
            B)  Edebî bir metinden alınmıştır.                     Bu parçadan yola çıkılarak sözü edilen romanda edebi-

            C)  Dil göndergesel işlevde kullanılmıştır.            yatın hangi bilimden yararlandığı söylenebilir?
            D)  Somutlamaya başvurulmuştur.                        A) Tarih         B) Sosyoloji             C) Felsefe
            E)  Sanatlı ifadelere yer verilmiştir.                                   D) Fizik                              E) Psikoloji



                                                                                                              25
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32