Page 26 - 3 ADIM AYT- TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 26
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 2. ADIM
6. I. Köroğlu’yum medhim merde yeğine 9. Aşağıdaki dizelerin hangisi ayraç içindeki terimi örneklemez?
Koç yiğit değişmez cengi düğüne A) Garibim namıma Kerem diyorlar
Sere serpe gider düşman önüne Aslı’mı el almış haram diyorlar
Ölümü karşılar meydan içinde Hastayım derdime verem diyorlar
II. Hani yaprak kıpırdamaz, çakıl yanar, Maraşlı Şeyhoğlu Satılmış’ım ben
Bir böcek sesi gelir bahçeden, fincan (Semai)
Düşlere götürür sizi, kesik kanar, B) Mavi bir gölge uçtu pencereden
Emersiniz, yazdır akan. Baktım âvâre bir küçük kelebek
Numaralanmış dörtlükler ahenk unsurları açısından kar- Yaramaz geldi kim bilir nereden
şılaştırıldığında aşağıdakilerden hangisi söylenemez? Belli yorgundu, bir veremli çiçek
Gibi serpildi lambanın yanına
A) I. dörtlüğün kafiye düzeni düz, II. dörtlüğün ise çaprazdır.
Bir duman uçtu, gitti titreyerek
B) I. dörtlükte yarım uyak, II. dörtlükte ise tam uyak vardır.
(Terzarima)
C) I. dörtlükte hece ölçüsü kullanılırken II. dörtlük serbest öl- C) Bir vakte erdi ki bizim günümüz
çüyle yazılmıştır. Yiğit belli değil mert belli değil
D) I. dörtlükte sözcük tekrarından yararlanılırken II. dörtlükte Herkes yarasına derman arıyor
yararlanılmamıştır. Deva belli değil dert belli değil
(Taşlama)
E) Her iki dörtlükte de redif kullanılmıştır.
D) Karac’oğIan gene coştu, bulandı
İnip aşkın deryasına dolandı
Güzel gitti, diye pınar ağladı
7. Aşağıdakilerin hangisinde tam uyak, çapraz uyak düzeni Acıdı yüreğim, yandı pınara
ve serbest ölçü kullanılmıştır? (Hüsnütalil)
E) Tam otların sarardığı zamanlar
A) Göğsümüz kuvvetli, gönlümüz temiz
Yere yüzükoyun uzanıyorum
Tükenmez yolları tüketiriz biz
Toprakta bir telâş, bir telâş
Ne saray ne hamam ne han isteriz
Karıncalar öteden beri dostum
Nerde gün batarsa orda yatarız
B) Hava bugün de bulutlu (Pastoral şiir)
Rüzgâr daha serin esecek.
Bütün insanlar umutlu,
Şairler mahzun gezecek.
C) Sen varken kötü diye bir şey bilmiyorduk 10. Bir varlığı, kavramı, durumu daha canlı ve daha duygulu an-
Mutsuzluklar, bu karalar yaşamda yoktu latmak için onu başka varlık, kavram veya durumların çizgi-
Sensiz karanlığın çizgisine koymuşlar umudu leri ve şekilleri içinde tasarlayışa “imge” denir. Sanatçı, imge
Sensiz esenliğimizin üstünü çizmişler oluştururken izlenimlerinden hareketle gerçeği kendi algısına
göre yeniden biçimlendirir. Duygu ve düşüncelerini ifade et-
D) Çanakkale derler yokken hesapta
mek için kendine özgü bir dil oluşturur. Yeni bir anlatım için
Mahşerin dünyada kurulduğu yer
hayal gücü ve sanatçı duyarlılığı sayesinde alışılmamış söz-
Çanakkale derler topraktan kapta
ler bulur. Bilinen sözcüklere farklı anlamlar yüklerken çeşitli
Şehitlik şerbeti verildiği yer
ipuçlarıyla çağrışım sağlar.
E) Aysel git başımdan ben sana göre değilim
Ölümüm birden olacak seziyorum. Buna göre aşağıdaki dizelerinin hangisinde imge
Hem kötüyüm karanlığım biraz çirkinim kullanılmamıştır?
Aysel git başımdan istemiyorum. A) Dalga dalga hücum edip pişmanlıklar
Unutuşun o tunç kapısını zorlar
B) Ve ruh, atılan oklarla delik deşik
8. Şeb-i yeldâyı müneccimle muvakkit ne bilir İşte, doğduğun eski evdesin birden
Mübtelâ-yı gama sor kim geceler kaç saat C) Ateşten kızaran bir gül arar da,
Gezer bağdan bağa çoban çeşmesi,
Bu beyitte altı çizili sözlerle yapılan edebî sanat aşağıda-
D) Sabahleyin gökyüzü parlak, ufuk açıktı,
kilerden hangisidir?
Güneşli bir havada yaylımız yola çıktı...
A) Teşbih B) Teşhis C) Tenasüp
E) Uykuya varmış gibi görünen yılan yollar
D) Tecahülüarif E) Tezat Başını kaldırarak boşluğu dinliyordu.
26