Page 29 - 3 ADIM AYT- TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 29

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                               AYT        1.
                                                                                                          ADIM
                                          İslamiyet Öncesi - Geçiş Dönemi







        1.   Eski Türkçeden “Közden yırarsa könülden yeme yırar.” sözü   4.   üküş sözleme söz birer sözle az
            günümüze “Gözden ırak olan gönülden de ırak olur.” şeklinde      tümen söz tügünin bu bir sözde yaz
            gelmiştir. Bu sözler özlü sözlerdir. Toplumun yaşama bakı-
                                                                   (Sözü çok söyleme, sırasında ve az söyle; binlerce  söz dü-
            şını gösterir. Divan edebiyatında bu tür sözlere “irsalimesel”
                                                                   ğümünü bu bir sözle çöz.)
            denir.
                                                                   Bu dizeler Kutadgu Bilig’in aşağıdaki özelliklerinden hangisi-
            Bu parçada bahsi geçen sözlerin Eski Türkçe ve günü-   ne örnek olabilir?
            müzdeki karşılığı, aşağıdakilerin hangisinde sırasıyla ve-
                                                                   A) Nasihatname özelliği taşır.
            rilmiştir?
                                                                   B) Türk tarihi açısından önemlidir.
            A) Sagu - ağıt            B) Koşuk - koşma
                                                                   C) İslami geleneğin etkileri görülür.
            C) Sav - atasözü          D) Sav - destan
                                                                   D) Karahanlılar Dönemi’nde yazılmıştır.
                              E) Sagu - atasözü
                                                                   E) Arapça ve Farsça sözcüklere yer verilmiştir.



        2.   Tokuz Oguz begleri budunu bu sabımın etgüti eşid katıdgı
            tıngla:
            İlgerü kün togsıkka birigerü kün ortasıngaru kurıgaru kün ba-
            tısınga yırıgaru tün ortasıngaru anda içeri budun kop manga
            körür. Bunca budun kop ittim. Ol amtı anyıg yok. Türk kağan
            Ötüken yış olursar ilte bung yok.                  5.   •   Ben  onların  ülkelerini  ve  bozkırlarını  inceledim;  Türk,
                                                                   Türkmen,  Oğuz,  Çigil,  Yağma  ve  Kırgızların  lehçelerini  ve
            Eski Türkçe Dönemi’ne ait olan, edebiyatımızda pek çok
                                                                   kafiyelerini  öğrendim.  Zaten  ben  onların,  dilde  en  doğruyu
            alanda ilkleri temsil eden bu eser aşağıdaki alfabelerden
                                                                   bilenlerinden, anlatımda en açık olanlarından, akılca en yet-
            hangisi ile yazılmıştır?
                                                                   kinlerinden, soyca en köklülerinden, mızrakta en iyi atıcıların-
            A) Arap             B) Göktürk                  C) Uygur  danım. Böylece her boyun dili bende en mükemmel şeklini
                                D) Kiril                     E) Latin  buldu. Sonra bu kitabı en iyi şekilde düzenleyerek yazdım.
                                                                   Yüce Allah’ın yardımına sığınıp kitabımı ---- diye adlandıra-

                                                                   rak ortaya koydum.

        3.   Türlüg çeçek yarıldı                                     •    Geçiş Dönemi’nin edebî eser niteliği taşıyan ilk örneğidir.
            Barçın yadım kerildi                                   Aynı  zamanda  İslamiyet’in  etkilerinin  görüldüğü  ilk  eserdir.
            Uçmak yeri körüldi                                     1069’da  Yusuf  Has  Hâcip  tarafından  yazılan  ve  Karahanlı
            Tumluk yana kelgüsüz                                   Hükümdârı Tabgaç Buğra Han’a sunulan ----, insanlara hem
                                                                   bu dünyada hem de ahirette mutlu olmanın yollarını göster-
            (Rengârenk çiçekler açıldı
                                                                   meyi amaçlamaktadır.
            İpek yaygılar serildi
            Cennet yeri görüldü                                       •    Dinî-ahlaki içerikli öğretici bir eserdir. İslam dininin etki-
            Soğuklar artık gelmez.)                                siyle eserde Arapça-Farsça birçok kelime kullanılmıştır. ----;
                                                                   İslamiyet etkisindeki Türk edebiyatının, İslam inançlarını tel-
            Bu dizelerle ilgili olarak
                                                                   kin eden ilk eseri olması yönüyle de önemli bir yere sahiptir.
                     I. Batı etkisindeki Türk edebiyatına ait bir nazım biçimidir.
                                                                   Yukarıda  açıklamaları  yapılan  Geçiş  Dönemi  eserleri
                    II. Uyak düzeni “aaab” biçimindedir.           hangisinde sırasıyla verilmiştir?
                   III. Nazım biçimi koşuktur.
                                                                   A)  Divânu Lugâti’t-Türk- Atabetü’l Hakayık- Divân-ı Hikmet
                  IV. Zengin uyak vardır.
                                                                   B)  Kutadgu Bilig - Atabetü’l Hakayık- Divânu Lugâti’t-Türk
            yargılarından hangileri doğrudur?                      C)  Kutadgu Bilig - Divânu Lugâti’t-Türk- Atabetü’l Hakayık
            A) I ve II            B) I ve III                C) II ve III  D)  Divânu Lugâti’t-Türk - Kutadgu Bilig - Divân-ı Hikmet
                                D) II ve IV           E) III ve IV  E)  Atabetü’l Hakayık- Divânu Lugâti’t-Türk - Kutadgu Bilig




                                                                                                              29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34