Page 24 - 3 Adım AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 24
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 3. ADIM
2020 AYT 2020 AYT
7. Hamlet’i zaman zaman tekrar okuyup tepkimizi kâğıda dök- 10. Bilim tarihi, yanlış önermelerin tarihidir. Fakat düşüncenin ge-
mek yaşam öykümüzü yazmak gibi olur çünkü biz yaşamı lişimine işaret eden bu önermeler, dikkate değer bir üretkenli-
daha yakından tanıdıkça Shakespeare, bildiklerimiz üstüne ğe sahiptir. Belirli düzeyde doğruluk payı içeren bu önermeler
farklı yorumlar getirir. insan ve doğa hakkında nesnel olarak geçerli bilgiye ulaşmak
için ortaya konulan rasyonel görüşlerdir. Bunlar gibi, insana
Bu cümleyle anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
ve topluma dair çok sayıda temel görüş ilk ifadelerini mitler-
A) Yaşam hakkında tecrübe edinmenin en kolay yolunun ki- de, peri masallarında ve birkaç kuşak sonra doğru olmadığı
taplardan geçtiği kanıtlanan bilimsel varsayımlarda bulmuştur.
B) Bireysel tecrübeler arttıkça okumalardan çıkarılan anlam- Bu parçaya göre “yanlış önermeler”le ilgili aşağıdakiler-
ların çeşitlendiği den hangisi söylenebilir?
C) Okurun her kitapta kendi yaşamından parçalar bulup ya- A) Kişiden kişiye değişkenlik göstermesi benimsenmesini
zarla bağ kurabildiği
güçleştirmiştir.
D) Okurun kültürel birikiminin, okuma ediminden aldığı hazzı B) İleri sürülen bilgilerin doğruluğunu sınamak için ortaya çıkmıştır.
yoğunlaştırdığı
C) Sözlü kültür ürünlerinin kalıcılığını sağlamada etkili olmuştur.
E) Kitapların yeniden yorumlanmasında modern çağın bek-
lentilerinin öne çıktığı D) Kuşaktan kuşağa aktarılması güvenirliğini ve doğruluğu-
nu artırmıştır.
E) Fikirlerin olgunlaşıp değer kazanmasında önemli bir rol
2020 AYT
oynamıştır.
8. Yeni bir operanın temsili sırasında C. W. Gluck zaman za-
man koltuğundan kalkar, yavaşça eğilir, sonra tekrar otu-
rurmuş. Yanındaki arkadaşı fısıldamış: “Üstat, neden böyle
kalkıp oturuyorsunuz?” Gluck yanıtlamış: “Yapıtta geçen eski
tanıdık melodileri selamlıyorum.”
Bu parçaya göre Gluck, davranışıyla aşağıdakilerden
hangisini göstermek istemektedir?
A) Klasikleşen ve sevdiği eserlere duyduğu saygıyı gizlemek
2021 AYT
B) Genç bestekârları daha fazla eser vermeye teşvik etmek
C) Sanatın sürekliliğini ve gelenekten beslendiğini anlatmak 11. I. İnsan vücudu aslında temel olarak “yaşamak için yemeyi”
başka bir anlatımla yaşamsal işlevlerini yerine getirecek hüc-
D) Yeni eserlerdeki özgün ve modern tarzlara dikkat çekmek
resel düzeyde enerji üretmeyi hedefliyor.
E) Eserin içeriğinin ve icrasının ayrı şeyler olduğunu göstermek
II. İnsanoğlu beslenme kavramını psikolojik veya keyfî bir
2020 AYT
hâle dönüştürerek “yemek için yaşamayı” önceliyor.
9. Eski bir Hint yaratılış mitine göre evren, tanrıların Purusa adlı Bu iki cümlede ifade edilenlerin anlamca doğru biçimde
tarih öncesi devi parçaladıkları zaman yaratılmıştır; devin birleştirilmiş hâli aşağıdakilerin hangisidir?
başı gökyüzü, ayakları yeryüzü, nefesi de rüzgâr olmuştur.
Eski Çağ filozofu Aristoteles’e göre evren eş merkezli elli A) Her ne kadar insanoğlu beslenme kavramını psikolojik
beş kristal küreden oluşmaktaydı. En dıştaki küre gökyüzünü veya keyfî bir hâle dönüştürerek “yemek için yaşamayı”
temsil ediyor; gezegenleri, Dünya’yı ve onun ögelerini, son ön plana alsa da temelde vücut, hücresel düzeyde enerji
olarak da cehennemi temsil eden yedi küreyi sarmalıyordu. üretip yaşamsal işlevlerini yerine getirmeyi yani “yaşa-
Yeni Çağ’da Newton’un, hareketi matematiksel olarak kesin mak için yemeyi” amaçlıyor.
ve belirlenimci bir biçimde formüle etmesi sonucunda evrenin
tanımı yeniden değişti. Evren çok büyük bir mekanik saate B) İnsan vücudu yaşamaya devam edebilmek için enerjisini
benzetildi; zembereği kurulup başlangıç ayarı yapılmış olan hücresel düzeyde üretmeye çalışıyor başka bir ifadeyle
evren, bir andan diğerine tam bir düzenlilik ve öngörülebilirlik- “yaşamak için yemeyi” istiyorken insanlar beslenme kav-
le tıkır tıkır ilerliyordu. ramını psikolojik ve keyfî sandıkları için “yemek için yaşa-
mayı” ön plana alıyor.
Bu parçadan hareketle aşağıdakilerden hangisine ulaşı- C) İnsanoğlu esasen, beslenme kavramına psikolojik ve key-
labilir?
fî bir anlam yüklediği için “yemek için yaşamayı” amaçla-
A) Bilim ilerledikçe evrenin yaratılışına dair yapılan açıklamalar sa da insan vücudu yaşamsal işlevlerini yerine getirecek
halk anlatılarından uzaklaşmış ve kesinlik kazanmıştır. hücresel düzeyde enerji üretmeye çalıştığı için “yaşamak
için yemeyi” temele alıyor.
B) Her dönemin edebiyatçı ve felsefecileri, evrenin yapısı
hakkında o dönemin bilim insanlarından farklı açıklama- D) İnsanoğlu psikolojik ve keyfî olarak beslendiğini düşüne-
lar sunmuştur. rek “yemek için yaşamayı” temele alsa da sanılanın aksi-
ne insan vücudu en temelde “yaşamak için yemeyi” başka
C) Evrenin nasıl oluştuğuna ve yapılandığına ilişkin açıkla- bir deyişle yaşamsal işlevlerini yerine getirecek hücresel
malar çağlara göre farklılık göstermiştir. düzeyde enerji üretmeyi amaç ediniyor.
D) Evrenin sonsuzluğu ve sürekli değişimi, evren konusunda E) Beslenme kavramına insanoğlunun psikolojik ve keyfî an-
üretilen teorilerin de devamlı yenilenmesini sağlamıştır. lamlar yükleyerek “yemek için yaşamayı” gerekli görme-
E) Her uygarlığın özgül inançları, o uygarlığın evrenin yapısı sine rağmen insan vücudu “yaşamak için yemeyi” temele
hakkında ürettiği hikâyeleri belirlemiştir. alan yaşamsal işlevlerini yerine getirecek hücresel düzey-
de enerji üretmeyi önemli görüyor.
22