Page 19 - 3 ADIM AYT- TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 19

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                               AYT        2.
                                                                                                          ADIM
                                                         Hikâye







        1.   Haldun Taner’in 1954 yılında yayımlanan kitabındaki yedi öy-  3.   Olayların  ve  insanların  bir  anlık  görüntüleri  üzerinde  derin-
            küden biri olan ve kitapla aynı adı taşıyan ---- öyküsü, insan   leşen bir sanatçıdır. İnsanların dış görünüşünden çok, içleri,
            ile zaman arasındaki ilişkiyi konu alır. Öyküde anlatıcı henüz   duygu, düşünce ve ruh dünyalarıyla ilgilenmiştir. Bazı anları,
            dokuz yaşındayken bir özelliğini fark eder: Saate ihtiyaç duy-  kısa karşılaşmaları, kaçıcı yaşama kesitlerini hikâyeleştirmiş-
            madan saatin kaç olduğunu bilmektedir. Bu özelliği zamanla   tir. Şekilde ve özde yenilik getirmiştir. Sanatçı modern hikâ-
            hayatının  merkezine  yerleşir  ve  saatlerle  çevrili  hayatında   yenin öncülerindendir. Gerçekleri kendine göre yorumlamış-
            kendini bir saat gibi duymaya başlar. Öykü, insan hayatının   tır.
            zamana bağlı doğasını etkili bir dille aktarır. Kitap, 1955 yılın-
                                                                   Aşağıdaki eserlerden hangisi sanat anlayışı ile ilgili bilgi
            da o yıl verilmeye başlanan Sait Faik Hikâye Armağanı’nı alır.
                                                                   verilen hikâyeciye aittir?
            Bu  parçada  boş  bırakılan  yere  aşağıdakilerden  hangisi
                                                                   A) Ses                      B) Tanrı Misafiri
            getirilmelidir?
                                                                   C) Eskici                   D) Bir Serencam
            A) Yaz Yağmuru
                                                                             E) Karanfiller ve Domates Suyu
            B) Yalıda Sabah
            C) Dar Zamanlar Üçlemesi
            D) Yedi Renkli Saat                                4.   Öykülerinde güçlü gözlemciliği ile birlikte, toplum yaşayışımız-

            E) On İkiye Bir Var                                    daki aksaklıklara değinişi ile dikkat çeker. Günlük yaşamı dile
                                                                   getirdiği öykülerinin yanı sıra, kadınları ilgilendiren sorunlara,
                                                                   ekonomideki tutarsızlıkların aile yaşayışını etkileyişine, Birinci
                                                                   Dünya Savaşı’ndan sonra Anadolu’nun durumuna, Anadolu’ya

                                                                   giden  memurların  yaptıkları  yolsuzluklara,  yeni  kurulan
                                                                   Türkiye’nin  koşullarına  uyum  sağlamaya  değindiği  öyküler
        2.   “Arkadaşım  hangi  felaketin  beni  bu  hâle  getirdiğini  sormu-  yazmıştır. Gözleme dayanan öykülerinde olaylara iyimserlikle
            yordu. Hayat böyleydi. İnsanlar ayrı ayrı yollara dağılırlardı.   yaklaşarak okuyucuyu rahatlatma yolunu seçen yazar, temiz
            Kiminin tuttuğu yol insanı bu Cevdet gibi muvaffakiyete gö-  dili  ve  güçlü  anlatımıyla  da  okuyucunun  dikkatini  çekmiştir.
            türür. Kimininkini de benim vardığım şahikaya çıkarırdı. Bu   Onun öykülerinde de “giriş-gelişme-sonuç” düzenini pek bula-
            bir talih, tesadüf meselesiydi. Niçinini, nasılını sormak beyhu-  mayız. “ M. Oğulcuk, İstemenoğlu” onun takma adlarındandır.
            deydi.
                                                                   Yukarıdaki parçada hangi yazar hakkında bilgi verilmek-
            Cevdet,                                                tedir?
            — Sana bir muavenette bulunabilir miyim Mürşit, dedi.   A) Memduh Şevket Esendal
                                                                   B) Sait Faik Abasıyanık
            — Geçti, dedim. Bu tesadüf bir iki sene evvel olsaydı belki
            eski arkadaşa bir iyilik edebilirdin. Fakat şimdi… Ölüler gibi-  C) Sabahattin Ali
            yim. Hiçbir şeye ihtiyacım yok. Yuvarlanıp gidiyoruz...”   D) Refik Halit Karay

            Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni öğrencilerine hikâye ünite-  E) Orhan Kemal
            sinde yukarıdaki örneği vermiş, “Parçanın birinci paragrafın-
            da anlatıcı, olay ile okuyucu arasına girerek ifade etme yolu-
            na gitmiştir. Buna ---- tekniği denir. İki ve üçüncü paragrafta
                                                               5.   Hikâyenin kahramanı; korkuyla yaşayan, yalnız biridir. Evine
            ise arada kimse olmadan olay doğrudan okuyucuya aktarıl-
                                                                   dönerken köpekleri görür ve kaçarak evine gelir. Evinde eski
            mıştır. Bu tekniğe de ---- tekniği denir. Görüldüğü gibi bu iki
                                                                   bir dilde yazılmış bir mektup bulur. Ölü diller uzmanı bir arka-
            teknik birlikte kullanılmaktadır.” ifadelerini kullanmıştır.
                                                                   daşından mektubu okuması için yardım alır. Mektupta evden
                                                                   çıkmaması söylenmektedir.
            Buna göre parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden
            hangileri sırasıyla getirilmelidir?
                                                                   Bu parçada sözü edilen eser aşağıdakilerden hangisidir?
            A) iç monolog - gösterme   B) gösterme - anlatma
                                                                   A) Korkuyu Beklerken      B) Bir Mektup
            C) anlatma - gösterme                   D) betimleme - diyalog
                                                                   C) Ne Evet Ne Hayır       D) Tahta At
                            E) özetleme - gösterme
                                                                               E) Demiryolu Hikâyecileri



                                                                                                              19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24