Page 16 - 3 Adım AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 16

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                                                                       2. ADIM




        6.   Giysi, insan vücuduna giyilen parçaların bütünüdür. Aynı za-  8.   (I) Kimse dil kurallarının doğuştan geldiğini söylemiyor, durum
            manda toplumsal rolün, sosyal statünün ve karakterin de ifa-  bu değil ancak dil yetisinin çok önemli bir genetik bileşeni bu-
            desidir. Günümüzde artık insanların giysi tercihlerine bakarak   lunuyor.  (II)  Eğer  böyle  olmasaydı  çocukların  dil  öğrenmesi
            karakter analizi bile yapılır oldu. Fakat Osmanlı’nın özellikle   mucize olurdu. (III) Çocuk, sesli ortamdan gerekli bilgileri dil
            ilk dönemlerine baktığımızda bu durumun çok da böyle ol-  bilimsel olarak seçmeye doğum anında başlar; zaten dil yetisi
            madığını görüyoruz. Giysi tercihi bireysel değil toplumsaldı.   denilen şey, kendini bu andan itibaren belli eder. (IV) Daha
            Sadece süs eşyalarında çeşitlilik olabiliyordu. Böyle olunca   sonra da tahmin edilebilir bir dil edinim sürecine girilir. (V) Söz
            da  aslında  giysi  kültürü  bize  kültürel  kodların  şifresini  veri-  konusu süreç, elimizde bulunan kanıtların ötesine geçen bir
            yordu. Ama giysiler de zamanla değişim ve dönüşüme ma-  süreçtir ve basit kelimelerden başlayarak karmaşık yapılara ve
            ruz kalmaktan kurtulamadı. Eskiden millîyken şimdi küresel   bu yapıların yorumlamalarına doğru giden bir rotada ilerler.
            oldu.  Kültürel  kodların  yerini  moda  aldı.  Giysilerin  ruhu  da
                                                                   Bu parçada numaralanmış cümlelerle ilgili aşağıdakiler-
            gitti. Ama son zamanlarda modacılar arasında ruh çağırma
                                                                   den hangisi söylenebilir?
            seansları artar oldu. Sokaklarda gezerken görüyoruz ki bitpa-
            zarına çoktan nur yağmış.                              A)  I. cümlede dil yetisinin tamamen genetik olduğu belirtilmiştir.
            Bu parçadaki altı çizili cümle ile anlatılmak istenen aşağı-  B)  II. cümle I. cümlede açıklanan durumun nedenidir.
            dakilerden hangisidir?                                 C)  III. cümlede dil yetisinin işlev kazandığı sürece değinilmiştir.
            A)  Giysilerin önemi                                   D)  IV. cümle III. cümledeki yargının gerekçesidir.

            B)  Modaya karşı çıkıldığı                             E)  V. cümlede dil gelişimi örneklerle açıklanmıştır.
            C)  Evrensel olmanın gerekliliği
            D)  Eskiye doğru bir dönüş olduğu
            E)  Çevrenin değiştiği








        7.   Çağımızın  en  önemli  sorunlarından  olan  iklim  değişikliği,
            atmosferdeki  karbondioksit  miktarının  giderek  artmasından
            kaynaklanıyor. Pek çok doğal süreç atmosfere karbondioksit
            salımıyla  sonuçlanıyor.  Ancak  artışın  ana  nedeni,  özellikle   9.   (I) Çocuğu kendine has, bütünlüklü ve tam bir birey olarak
            Sanayi Devrimi’nden sonraki süreçte insan etkinlikleri sonu-  değil de oluşunu tamamlamamış, eksik, henüz doğru düzgün
            cunda  atmosfere  salınan  karbondioksit  miktarının  artması-  düşünme becerisini edinememiş, doğruyla yanlışı ayırt ede-
            dır.  Örneğin  günümüzde  atmosfere  salınan  karbondioksitin   meyen, çabucak yanılıp kandırılabilecek eksik bir insan ola-
            önemli bir kısmı otomobillerde tüketilen akaryakıtlardan kay-  rak görüyoruz. (II) Aslında kendimizi onlardan daha bilinçli,
            naklanıyor. Bir grup araştırmacının yayımladıkları bir maka-  ayırt etme gücü daha yüksek büyümüşler olarak gördüğümüz
            leye  göre,  iklim  değişikliğiyle  savaşmanın  en  iyi  yolu  ağaç   için çocukları küçümsüyoruz. (III) Bu yüzden de yetişkini ço-
            dikmek olabilir. Çünkü ağaçlar fotosentez sırasında atmos-  cuktan daha üstün ve akıllı gören, dolayısıyla çocuğu hayatın
            ferdeki karbondioksiti tüketirken oksijen ve besin üretiyor.   ve insanın kötü, olumsuz yönlerinden korumaya çalışan suya
            Özellikle hızlı büyüme sürecindeki genç ağaçlar atmosferden   sabuna dokunmayan metinleri çocuklarımız için uygun görü-
            yüksek miktarda karbondioksit alıyor.                  yoruz. (IV) Fakat sürekli kendini yineleyen kalıplara dayanan
                                                                   bu metinlerin sıkıcı olması doğal değil mi? (V) Böyle metinler
            Bu parçada aşağıdakilerden hangisine değinilmemiştir?
                                                                   ne yaratıcılığa yer açar ne de hayal gücünü harekete geçire-
            A)  Atmosferdeki karbondioksit miktarının giderek artmasının   bilir.
               iklim değişikliğine sebep olduğuna
                                                                   Bu parçada numaralanmış cümlelerle ilgili aşağıdakiler-
            B)  Sanayi  Devrimi’nden  sonra  atmosferdeki  karbondioksit   den hangisi söylenemez?
               miktarının arttığına
                                                                   A)  I. cümlede bir tutumun yanlışlığı vurgulanmıştır.
            C)  İklim değişikliği ile savaşmanın tek yolunun çevreyi yeşil-  B)  II. cümlede bir karşılaştırma yapılmıştır.
               lendirmek olduğuna
                                                                   C)  III. cümlede kendisinden önceki yargının sonucu ortaya
            D)  Genç ağaçların büyürken çok yüksek miktarda karbondi-
               oksit tükettiğine                                      konmuştur.
            E)  Dünyadaki karbondioksitin önemli bir kısmının otomobil-  D)  IV. cümlede konunun farklı bir yönü ele alınmıştır.
               lerdeki yakıtlardan kaynaklandığına                 E)  V. cümlede nesnel bir değerlendirme yapılmıştır.



         14
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21