Page 21 - 3 ADIM AYT- TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 21
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI AYT 3.
ADIM
Hikâye
1. Aşağıdakilerin hangisinde millî ve dinî duyarlılıkla yazı- 4. Ben öyle sürekli hareket olan hikâyeleri okuyamam. Benim
lan hikâyeler ile ilgili verilen bilgi yanlıştır? okuyacağım bana kahramanın ruhunu hissettirmeli. Belki bir
ânı, o ânın üzerine yıktığı duyguları, bir göz göze gelişi, bir
A) Anadolu’ya açılma, Anadolu’yu görüp anlatma ve Anado-
fısıltının kulakta bıraktığı etkiyi… Kalabalık bir yerin içinde
lu insanını konu edinme öne çıkmıştır.
kopan fırtınaları değil de orada kenarda bir masaya çökmüş
B) Romantizm akımından etkilenilmiştir. öylece duran birinin bakışlarındaki hikâyeyi okumak isterim.
C) Eskiye ve İstanbul’a karşı, yeni değerlerin ve Ankara’nın yü- Öyle çok önemli işler başaran insanlar olmasın hatta bazen
celtilmesi ve Ankara’daki hayat işlenen konular arasındadır. insan olmasına bile gerek yok.
D) Maupassant tarzının (olay hikâyesi) özellikleri görülür. Bunları söyleyen birine aşağıdaki eserlerden hangisi
E) Batıl inançlar ve hurafeler eleştirilmiştir. önerilebilir?
A) Falaka
B) Değirmen
2. Aşağıdaki hikâyelerin hangisinde postmodernist ögelere
C) Sinağrit Baba
yer verilmiştir?
D) Memleket Hikâyeleri
A) Tante Rosa - Sevgi Soysal
E) Sönmüş Yıldızlar
B) Yaz Yağmuru - Ahmet Hamdi Tanpınar
C) Yüksek Gerilim - Adalet Ağaoğlu
5. Buraya kim bilir neler düşünerek gelmişti? Herhâlde dostu-
D) Hazır Dünya - Nazlı Eray
mun kafasından geçen opera muganniliği ve fraklı Avrupa
E) Şişhane’ye Yağmur Yağıyordu - Haldun Taner
konserleri, ona yabancı idi. Olsa olsa Ankara’da “büyükler-
den” birkaç kişinin kendisini dinleyeceğini, belki beş on kuruş
vereceğini düşünmüş olabilirdi. Hatta belki de daha sağlam
bir istikbalin (geleceğin) kendisini beklediğini sanıyor; be-
3. İlk öykülerinde, özellikle Anadolu kasaba halkının yaşayışı- ğenildiği takdirde hademelik, kapıcılık gibi bir işe konularak
nı dile getirmesiyle tanınmıştır. “Anadolu’dan Hikâyeler” adlı kayırılacağını ve ara sıra “büyük” meclislerde saz çalıp beş
kitabında bir araya getirdiği bu öykülerinde arada kent yaşa- on kuruş alacağını ümit ediyordu. Bazen valilerin bile böyle
mından örnekler de görülmekle birlikte, kasaba yaşayışının âşıkları koruduklarını, onlara meclislerinde saz çaldırdıklarını
ağır bastığı görülür. Konularını Karadeniz yöresinden aldığı herhâlde duymuştu.
öykülerinin kimilerinde sorunlarla ilgili eleştirel bir tutum gö-
Bu parça aşağıdaki sanatçıların hangisinin bir eserinden
rülürken kimilerinde yöre halkının günlük yaşayışı sergilenir.
alınmış olabilir?
Karadeniz’den Ege yöresine geçen yazar, bu öykülerinden
II. Dünya Savaşı’nın getirdiği ahlak çöküntüsünü, savaş zen- A) Memduh Şevket Esendal
ginlerine karşı küçük memurların gittikçe güçleşen yaşam B) Sait Faik Abasıyanık
koşulları altında ezilişlerini, orta hâlli insanların yaşayışlarını
C) Sabahattin Ali
anlatır. Kimi öykülerinde de Söke Ovası’nda pamuk ekiminin
köylünün yaşayışında oluşturduğu gelişmeyi ele alan yazar D) Ferit Edgü
bu öykülerini Cevizli Bahçe, Pazarlık ve Pembe Kurt’ta bir E) Bilge Karasu
araya toplamıştır. Daha sonra köy ve kentle ilgili çeşitli konu-
ları, sorunları ele aldığı öykülerini Üç Bulutlu Hikâyeler’de bir
araya getirmiştir.
6. Aşağıdakilerden hangisi Memduh Şevket Esendal’ın
Bu parçada sözü edilen yazar aşağıdakilerden hangisidir? hikâye türünde yazdığı eserlerden biri değildir?
A) Samim Kocagöz A) Hava Parası
B) Sadri Ertem B) Mendil Altında
C) Kemal Bilbaşar C) İhtiyar Çilingir
D) Cevdet Kudret D) Sancho’nun Sabah Yürüyüşü
E) Orhan Kemal E) Kelepir
21