Page 18 - 3 ADIM AYT- TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 18
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 1. ADIM
7. Modern Türk hikâyesinin, içerisinde bir gencin yaşadığı hayal 10. Küçürek öyküde diyalog tekniği bu yazarımız için önemli
kırıklığının anlatıldığı “Hiç” ve ağaç kesiminin tabiatı seven bir yer tutar. “Yaşam Öyküsü I”, “Gece Bekçisi”, “Rastlantı”,
bir insanın dünyasını nasıl yıktığının anlatıldığı “İki Yüz Elli “Zaman”, “Keşke”, “Kısa” ve “Yanıt” adlı öykülerinde diyalog-
Kuruşa Bir Asır” isimli hikâyeleri barındıran ---- le başladığını lar kişilerle ilgili uzun betimlemelerin yerini tutacak nitelikte
düşünüyorum. Bu eserden önce Emin Nihat’ın yayımladığı söylemsel bir işlev üstlenir. Uzun satırlar yerine kısa kısa
ve yedi hikâyeden oluşan ---- ve Ahmet Mithat Efendi’nin ---- konuşmalar aracılığıyla öyküdeki kişilerin ilişkisine ve onların
isimli eserindeki kısa hikâyeleri ise türün hazırlayıcısı olarak kendi gerçeklerine ulaşır.
kabul edilebilir. Üç eserde de geleneksel anlatıdan büyük öl-
Bu parçada sözü edilen yazar aşağıdakilerden hangisidir?
çüde yararlanılmıştır.
Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangisi A) Ferit Edgü B) Necati Tosuner
sırasıyla getirilmelidir? C) Tarık Günersel D) Vüs’at O. Bener
A) Letaif-i Rivayat - Müsameretname - Küçük Şeyler E) Tarık Dursun K.
B) Küçük Şeyler - Kıssadan Hisse - Letaif-i Rivayat
C) Letaif-i Rivayat - Kıssadan Hisse - Müsameretname
11. İzmir’e gitmek için evvela Konya’dan otobüse binmek lazımdı.
D) Müsameretname - Küçük Şeyler - Kıssadan Hisse
Beyşehir, Karaağaç, Ödemiş üzerinden iki üç günde varılıyor-
E) Küçük Şeyler - Müsameretname - Letaif-i Rivayat
du. Yol parası beş lira idi. İzmir’e varınca hemşehrileri bulup
ötesini onlardan öğrenmek lazımdı. Delikanlı bunun üzerine
yol parası tedarikine çıktı. Fakat evindeki eski bir çifteye bir
8. Yıllardır bu tozlu, örümcekli karanlığa çıkmamıştı. Işığı gören
liradan fazla veren bulunmadı. Beş lira gibi mühim bir parayı
bazı böcekler kaçıştılar. Korktu, çıkmasa mıydı acaba? Fakat
köyde bir araya getirebilmek, bir hafta uğraştığı hâlde, müm-
yararlı olacağını düşünmek kuvvetlendirdi onu. Gerçekten
kün olmadı. Ne yapacağını şaşırmış bir hâlde iken bakkalın
yardım etmek miydi bu? Acele etmeliydi öyleyse. Feneri ya-
oğluna rastladı. Bu çocuk bir zamanlar babasının yanından
kın bir yere tuttu. Annesiyle babasının resimleri... Aralarında
kaçıp şoför muavinliği yapmıştı. Kendisine akıl öğretti: “Ülen,
eski bir ayakkabı torbası, kırık birkaç lamba. Ne kadar da
sen deli misin? Otomobile de para mı verilirmiş?..” dedi ve
sevmişlerdi birbirlerini? Torbayı karıştırdı ve nihayet aradı-
ona, şoföre yarım lirayı peşin verdikten sonra bir daha beş
ğını buldu: Mezuniyette giydiği o kırmızı elbise. Nişanda ne
para vermemesini, İzmir’e yaklaştıkları zaman usulca arka-
giyeceğine karar veremeyen kızı bunu beğenir miydi?
dan atlayarak tüymesini, İzmir’e yayan girmesini söyledi.
Bu parçada aşağıdaki çatışma türlerinden hangisi vardır?
Bu parçanın anlatımı için aşağıdakilerden hangisi
A) İnsan ile insan B) İnsan ile toplum
söylenemez?
C) İnsan ile kendisi D) İnsan ile doğa
A) İç konuşma tekniğinden yararlanılmıştır.
E) İnsan ile teknoloji
B) İlahi bakış açısı ile yazılmıştır.
C) Olay hikâyesinden alınmış bir metindir.
D) Olaylar kronolojik olarak sıralanmıştır.
9. Türk edebiyatında modern hikâye, Osmanlı-Türk toplumunun
E) Yöresel dillin özellikleri görülmektedir.
Batı’ya yönelmesinden sonra 1870’li yıllardan itibaren gö-
rülmeye başlar. Bu hikâye, Cumhuriyet’e gelinceye kadarki
Tanzimat, Servetifünun, Fecriati ve Millî Edebiyat Dönemleri
içinde “modern” olarak niteleyebileceğimiz bir forma sahip
olur. Özellikle ---- hikâyecileri, ---- hikâyesinin hem hazırla- 12. Sosyal ve toplumcu gerçekçiliğin kuşağından olan ---- hikâ-
yıcıları hem de ilk yazarları olması bakımından büyük önem yelerinde ülkenin tamamı veya bir bölgesindeki sosyal prob-
taşırlar. Onlar II. Meşrutiyet sonrasında tanınıp şöhrete ulaş- lemleri eleştirel bir yaklaşımla ele alır. Özellikle köy ve köylü,
mışlarsa da Cumhuriyet sonrasında da hikâye yazma ve ya- alt gelir grupları, köyden şehre göç etmiş insanların hayat
yımlamayı sürdürürler. mücadeleleri, bu mücadele esnasında yaşanan çatışmalar
hikâyelerinin temel konuları olur.
Bu parçada boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdakiler-
den hangileri getirilmelidir?
Bu parçaya göre boş bırakılan yere aşağıdakilerden han-
A) Tanzimat I. Dönem - Tanzimat II. Dönem gisi getirilemez?
B) Tanzimat II. Dönem - Servetifünun
A) Kemal Bilbaşar B) Necati Cumalı
C) Servetifünun - Fecriati
C) Reşat Nuri Güntekin D) Bekir Yıldız
D) Fecriati - Millî Edebiyat
E) Fakir Baykurt
E) Millî Edebiyat - Cumhuriyet
18