Page 18 - 3 ADIM AYT- TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 18

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                                                                       1. ADIM




        7.   Modern Türk hikâyesinin, içerisinde bir gencin yaşadığı hayal   10.  Küçürek  öyküde  diyalog  tekniği  bu  yazarımız  için  önemli
            kırıklığının anlatıldığı “Hiç” ve ağaç kesiminin tabiatı seven   bir yer tutar. “Yaşam Öyküsü I”, “Gece Bekçisi”, “Rastlantı”,
            bir insanın dünyasını nasıl yıktığının anlatıldığı “İki Yüz Elli   “Zaman”, “Keşke”, “Kısa” ve “Yanıt” adlı öykülerinde diyalog-
            Kuruşa Bir Asır” isimli hikâyeleri barındıran ---- le başladığını   lar  kişilerle ilgili uzun betimlemelerin yerini  tutacak nitelikte
            düşünüyorum.  Bu  eserden  önce  Emin  Nihat’ın  yayımladığı   söylemsel  bir  işlev  üstlenir.  Uzun  satırlar  yerine  kısa  kısa
            ve yedi hikâyeden oluşan ---- ve Ahmet Mithat Efendi’nin ----   konuşmalar aracılığıyla öyküdeki kişilerin ilişkisine ve onların
            isimli eserindeki kısa hikâyeleri ise türün hazırlayıcısı olarak   kendi gerçeklerine ulaşır.
            kabul edilebilir. Üç eserde de geleneksel anlatıdan büyük öl-
                                                                   Bu parçada sözü edilen yazar aşağıdakilerden hangisidir?
            çüde yararlanılmıştır.
            Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangisi   A) Ferit Edgü         B) Necati Tosuner
            sırasıyla getirilmelidir?                              C) Tarık Günersel         D) Vüs’at O. Bener

            A) Letaif-i Rivayat - Müsameretname - Küçük Şeyler                   E) Tarık Dursun K.
            B) Küçük Şeyler - Kıssadan Hisse - Letaif-i Rivayat
            C) Letaif-i Rivayat - Kıssadan Hisse - Müsameretname
                                                               11.  İzmir’e gitmek için evvela Konya’dan otobüse binmek lazımdı.
            D) Müsameretname - Küçük Şeyler - Kıssadan Hisse
                                                                   Beyşehir, Karaağaç, Ödemiş üzerinden iki üç günde varılıyor-
            E) Küçük Şeyler - Müsameretname - Letaif-i Rivayat
                                                                   du. Yol parası beş lira idi. İzmir’e varınca hemşehrileri bulup
                                                                   ötesini onlardan öğrenmek lazımdı. Delikanlı bunun üzerine
                                                                   yol parası tedarikine çıktı. Fakat evindeki eski bir çifteye bir
        8.   Yıllardır bu tozlu, örümcekli karanlığa çıkmamıştı. Işığı gören
                                                                   liradan fazla veren bulunmadı. Beş lira gibi mühim bir parayı
            bazı böcekler kaçıştılar. Korktu, çıkmasa mıydı acaba? Fakat
                                                                   köyde bir araya getirebilmek, bir hafta uğraştığı hâlde, müm-
            yararlı  olacağını  düşünmek  kuvvetlendirdi  onu.  Gerçekten
                                                                   kün olmadı. Ne yapacağını şaşırmış bir hâlde iken bakkalın
            yardım etmek miydi bu? Acele etmeliydi öyleyse. Feneri ya-
                                                                   oğluna rastladı. Bu çocuk bir zamanlar babasının yanından
            kın bir yere tuttu. Annesiyle babasının resimleri... Aralarında
                                                                   kaçıp şoför muavinliği yapmıştı. Kendisine akıl öğretti: “Ülen,
            eski  bir  ayakkabı  torbası,  kırık  birkaç  lamba.  Ne  kadar  da
                                                                   sen deli misin? Otomobile de para mı verilirmiş?..” dedi ve
            sevmişlerdi  birbirlerini?  Torbayı  karıştırdı  ve  nihayet  aradı-
                                                                   ona, şoföre yarım lirayı peşin verdikten sonra bir daha beş
            ğını buldu: Mezuniyette giydiği o kırmızı elbise. Nişanda ne
                                                                   para vermemesini, İzmir’e yaklaştıkları zaman usulca arka-
            giyeceğine karar veremeyen kızı bunu beğenir miydi?
                                                                   dan atlayarak tüymesini, İzmir’e yayan girmesini söyledi.
            Bu parçada aşağıdaki çatışma türlerinden hangisi vardır?
                                                                   Bu  parçanın  anlatımı  için  aşağıdakilerden  hangisi
            A) İnsan ile insan        B) İnsan ile toplum
                                                                   söylenemez?
            C) İnsan ile kendisi      D) İnsan ile doğa
                                                                   A) İç konuşma tekniğinden yararlanılmıştır.
                           E) İnsan ile teknoloji
                                                                   B) İlahi bakış açısı ile yazılmıştır.
                                                                   C) Olay hikâyesinden alınmış bir metindir.
                                                                   D) Olaylar kronolojik olarak sıralanmıştır.
        9.   Türk edebiyatında modern hikâye, Osmanlı-Türk toplumunun
                                                                   E) Yöresel dillin özellikleri görülmektedir.
            Batı’ya  yönelmesinden  sonra  1870’li  yıllardan  itibaren  gö-
            rülmeye başlar. Bu hikâye, Cumhuriyet’e gelinceye kadarki

            Tanzimat, Servetifünun, Fecriati ve Millî Edebiyat Dönemleri
            içinde  “modern”  olarak  niteleyebileceğimiz  bir  forma  sahip
            olur. Özellikle ---- hikâyecileri, ---- hikâyesinin hem hazırla-  12.  Sosyal ve toplumcu gerçekçiliğin kuşağından olan ---- hikâ-
            yıcıları hem de ilk yazarları olması bakımından büyük önem   yelerinde ülkenin tamamı veya bir bölgesindeki sosyal prob-
            taşırlar. Onlar II. Meşrutiyet sonrasında tanınıp şöhrete ulaş-  lemleri eleştirel bir yaklaşımla ele alır. Özellikle köy ve köylü,
            mışlarsa da Cumhuriyet sonrasında da hikâye yazma ve ya-  alt  gelir  grupları,  köyden  şehre  göç  etmiş  insanların  hayat
            yımlamayı sürdürürler.                                 mücadeleleri,  bu  mücadele  esnasında  yaşanan  çatışmalar
                                                                   hikâyelerinin temel konuları olur.
            Bu parçada boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdakiler-
            den hangileri getirilmelidir?
                                                                   Bu parçaya göre boş bırakılan yere aşağıdakilerden han-
            A) Tanzimat I. Dönem - Tanzimat II. Dönem              gisi getirilemez?
            B) Tanzimat II. Dönem - Servetifünun
                                                                   A) Kemal Bilbaşar         B) Necati Cumalı
            C) Servetifünun - Fecriati
                                                                   C) Reşat Nuri Güntekin    D) Bekir Yıldız
            D) Fecriati - Millî Edebiyat
                                                                                 E) Fakir Baykurt
            E) Millî Edebiyat - Cumhuriyet



         18
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23