Page 15 - 3 Adım AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 15
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI AYT 2.
ADIM
Anlam Bilgisi-1
1. ---- dünyayı değiştirmeye, var olan dünyanın karşısındaki 4. Dünyadan el etek çekmek (kendi hâlinde yaşam sürmek)
öteki seçenekleri ---- yarar. Sonra beni neşelendirir, eğlen- I
dirir, zenginleştirir, başka derin zekâlarla karşılaşmanın mut- istediğimizde, karşımıza ilk çıkan yine dünya olur. Muzipçe
luluğunu verir ve buna ---- olarak kendimde zeki olma, daha II
(çekingen bir şekilde), “Nereye gidiyorsun? diye sorar bize;
akıllı olma, olamıyorsam da öyle görünme isteği uyandırır.
“Daha aramızda görülmesi gereken bir sürü hesap var!” der
Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangi-
ve vakit kaybetmeden tamahkârlığımızın (açgözlülük), kor-
leri sırasıyla getirilmelidir? III
A) Araştırmak - özümsemeye - bağlı kaklığımızın, arzularımızın kapılarını bir bir açmaya başlar.
Bir kapıdan, yükselme arzumuzu (heves); bir başka kapıdan,
B) Yaratıcılık - araştırmaya - örnek
IV
C) Gezmek - keşfetmeye - dâhil bulunduğumuz yerden aşağılara düşme korkumuzu çıkarıp
D) Okumak - bulmaya - koşut diker karşımıza. Oldum bittim (kendimi bildim bileli) bu durum
V
E) Yaratıcılık - keşfetmeye - bağlı hep böyledir.
Bu parçada numaralanmış sözlerden hangisinin anlamı
parantez ( ) içinde verilen açıklamayla uyuşmamaktadır?
2. Bakımlı bir şiir Ahmet Hamdi Tanpınar’ın şiiri. Aydınlıktan
A) I B) II C) III D) IV E) V
alıyor mayasını. Doğa içinde ufak ufak geriniyor. Aslında
onun şiirimizdeki eylemi kendi şiirlerini aşmaktadır. Şiirimize
an içinde değil de süreç içinde bakmaya çalışalım, bakın bu
gerçeği nasıl göreceğiz? Şiirimize an içinde bakarsak Ahmet
Hamdi, pek de öyle bir varlık göstermez. Ama süreç içinde
baktığımızda onun lif lif, damar damar türlü şairlere yayılmış
olduğunu göreceğiz. Bu bakımdan bütün yapıcı şairlerin özel-
liklerini taşır. Bir yerde Yahya Kemal’den aldığı espriyi Oktay
Rifat’a ulaştırmayı başarmıştır. Şiirimizdeki rolü daha çok, bu
noktadadır.
Bu parçada Ahmet Hamdi Tanpınar ile ilgili asıl anlatıl-
mak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
A) Eserlerinde biçimsel yönün ağır bastığı
B) Dilinin yalın ve anlatımının açık olduğu
C) Eski şiirle yeni şiir arasında bir köprü oluşturduğu 5. Sanatı bilen ama bilgilerini gösterişli bir cevher gibi eser-
D) Kendinden önceki ve sonraki şairlerden etkilendiği lerinde kullanmayan (yansıtmayan), yazdıklarına yediren
I
E) Yaşadığı dönemde değerinin anlaşılmadığı
bir yazardır o. Ben, okura yazılarıyla değil, yaşamıyla da
mesaj verecek (örnek olacak) yazarların büyük yazar olaca-
II
ğına inanırım. Yazar, düşüncelerini yazınsallığın toprağında
büyüten (birleştiren), bunları yalın bir dille (anlaşlır bir üslupla)
3. En küçük ideal kırıntısı, aşılmış en yüksek dağdan yeğdir.
III IV
Bu cümlede anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
anlatmayı bilen kişidir. O, gözlem ve incelmeleriyle elde ettiği
A) İdeallere genellikle çok zorlu yollardan sonra ulaşmak ayrıntıları doğrudan değil, yapıtın hamuruna katarak (yedirerek)
mümkün olabilir. V
B) İdealler üstün karakterli insanların sahip olabileceği bir sunuyor. Her ayrıntıyı, her görüntüyü en küçük değişiklik bile
yolda bulunur. yapmadan gerçekçi yazarların eserlerinde gözler önüne seriyor.
C) İdeallerimiz yolunda en büyük desteği daha önce oraya Bu parçadaki numaralanmış sözlerden hangisinin anlamı
ulaşmış kişilerden görürüz. yay ayraç ( ) içinde verilen açıklamayla uyuşmamaktadır?
D) İdeallere sahip olmak başarılmış en önemli işlerden üstündür. A) I B) II C) III D) IV E) V
E) İdeal uğruna yaşamak, ideal uğruna ölmekten daha zordur.
13