Page 138 - 3 Adım AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 138

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                                                                       3. ADIM




        7.   Doğaçlama  tiyatro,  oyuncuların  oyun  içeriğine  yönelik  her-  9.   Türklerin oldukça köklü ve eski bir tiyatro geleneği bulunmak-
            hangi bir hazırlık ya da plan yapmadan gerçekleştirdiği per-  tadır. Karagöz, meddah, kukla gibi pek çok örneği bulunan
            formans  anlamına  geliyor.  Sahnede  seyirciden  alınan  bir   bu geleneğin son halkası ise orta oyunu geleneğidir. Bu ge-
            sözcük ya da bir cümleden yola çıkarak oyuncular birbirleri-  lenekte palanga adı verilen çepeçevre seyircilerle kuşatılmış
            nin o an oyuna getirdiği bilgileri kabul ediyor, üstüne ekleme   bir  meydanda  oynanan  bu  oyun,  oyuncularının  doğaçlama
            yapıyor ve oyun olarak kuruluyor.  Doğaçlamanın kökenleri-  yeteneğine bağlıdır. Oyunu geliştirmek için ev ve dükkân ola-
            nin insanın yaşadıklarını, korkularını, sevinçlerini bedeniyle   rak  işlev  gören  iki  paravan  kullanılır.  Ait  oldukları  sınıfların
            ifade ettiği ritüellere, şaman danslarına, mevsimsel törenlere   yerel kıyafetlerini giyen, hatta yeri gelince kadın kılığına girip
            dayandığını  ve  bu  törenlerde,  danslarda,  doğaçlamanın  ilk   makyaj dahi yapan sanatçılar, halkı eğlendirmek için tüm hü-
            nüvelerinin oluştuğu söylenebilir. İlk kez 1928 yılında yayım-  nerlerini sergilerler.
            lanan ve İÖ’ye ait olduğu tespit edilen bir papirüste yazılan
                                                                   Bu parçaya göre modern tiyatroda kullanılan;
            drama, bugüne dek bilinen en eski doğaçlama tiyatro örne-
            ğidir. Doğaçlama, tiyatro sanatında yapıtlarını oluşturan ya-     I. sahne,
            zarlar ve role hazırlanan oyuncular tarafından tarih boyunca
                                                                    II. metin,
            kullanıldı. 16  ve 17. yüzyıl geleneksel Türk tiyatrosunda ----
            sahnede de yapıldı.                                    III. dekor,
                                                                   IV. kostüm,
            Bu  parçada  boş  bırakılan  yere  aşağıdakilerden  hangisi
            getirilmelidir?                                        unsurlarından hangisi veya hangileri orta oyununda bu-
                                                                   lunmaz?
            A) Köy seyirlik oyunları          B) Karagöz
                                                                   A) Yalnız I         B) Yalnız II     C) Yalnız III
            C) Meddah                        D) Orta oyunu
                                                                                       D) I ve II       E) II ve III
                                          E) Kukla














                                                               10.  Türk kültürünün çok önemli bir unsurunu oluşturan Karagöz
                                                                   oyunu,  deriden  kesilmiş  tasvirlere  perde  arkasından  ışık
                                                                   yansıtılmasıyla oynanan bir gölge oyunudur. Bu oyun Türk
                                                                   kültürünü, yaşam biçimini, müziğini, Osmanlı’daki halkın ka-
                                                                   rakterini  bizlere  yansıtan  özel  bir  sanatsal  faaliyet  özelliği
                                                                   taşımaktadır. Ülkemizde 19. yüzyılın sonlarına doğru başla-
                                                                   yan modern tiyatro öncesinde bizim bu alandaki eksiğimizi
                                                                   tamamlayan “Geleneksel Türk Tiyatrosu” içinde Karagöz ay-
                                                                   rıca bir yer tutmaktadır.

                                                                   Bu parçadan Karagöz’le ilgili,
        8.   Karagöz oyununda kötü huylu cüce tipidir. Saray soytarıları gibi
            vücudu gelişmemiş, aklı kıttır. Çabuk ve duraksamadan konuşur.      I. Yazılı bir metni olmak zorundadır.
            Başkalarını,  özellikle  Karagöz’ü  kızdırmaktan  hoşlanır.  Yılışık,      II. Günlük hayat oyuna yansıdığı için dönemin zihniyeti hak-
            sulu, alaycı bir tiptir. Oradan oraya laf taşıyarak herkesi birbiri-  kında bilgi sahibi oluruz.
            ne düşürür. Etrafa kulak asmaz, devamlı söz söyler, boyu kadar
            uzun bir külahı ve kimi kez de külahın ucunda feneri vardır. Bu      III. Oyunu perde arkasında oynatan kişiye “hayalbaz ya da
            tipe, “Altı Karış”da denir.                               hayalî” denir.
                                                                   IV. Türk tiyatrosunun önemli bir parçasıdır.
            Bu  parçada  söz  edilen  Karagöz  tipi  aşağıdakilerden
            hangisidir?                                            yargılarından hangilerine ulaşılabilir?

            A) Tuzsuz Deli Bekir                 B) Çelebi                        A) Yalnız I                    B) Yalnız III
            C) Matiz                             D) Arnavut        C) I ve III                            D) II ve III
                                      E) Beberuhi                                                    E) II ve IV



        136
   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143